Grolsch NV

Autonome groei omzet en volume Grolsch

Hoofdpunten 1e halfjaar

* Autonome omzetgroei van 8% en 5% volumegroei.
* Nettowinst stijgt met 17% naar ¤ 7,6 miljoen (2006: ¤ 6,5 miljoen).
* In het eerste kwartaal 2007 heeft Grolsch succesvol de exclusieve groene 33 cl. fles geïntroduceerd. In Nederland resulteerde dit in volumegroei en toename van marktaandeel.
* Forse volumegroei van boven de 50% in de Verenigde Staten door de samenwerking met Anheuser-Busch.
* Volumes in het Verenigd Koninkrijk waren nagenoeg stabiel.
* Samenwerkingsovereenkomst gesloten in Australie met Premium Beverages ter versteviging marktpositie.
* Verdere uitbouw samenwerking EFES in Oost-Europa.

Toelichting Voorzitter Raad van Bestuur, Ab Pasman "Onze goede resultaten in het eerste halfjaar 2007 zijn een afspiegeling van de strategie waarbij de focus ligt op de beste 'route to market' en innovaties. De wereldwijde introductie van de nieuwe groene 33 cl. fles begin dit jaar heeft hieraan bijgedragen. Zoals verwacht leidde deze groene 33 cl. Grolsch retourfles in Nederland tot volumegroei en een marktaandeelverbetering. De Nederlandse biermarkt in zijn geheel daalde licht. Deze unieke fles is onderdeel van onze strategie om voor de consument de bierbeleving en de herkenbaarheid van Grolsch als merk te versterken.

De succesvolle samenwerking met Anheuser-Busch in de Verenigde Staten leidde tot een sterke stijging van de verkoop, met een volumegroei van meer dan 50%. In het Verenigd Koninkrijk is sprake van een nagenoeg stabiel volume in een marktsegment dat onder druk staat. Onze exportmarkten vertoonden een sterke groei. In totaal bedroeg de volumegroei internationaal 8%."

Financiële resultaten

* De volumegroei en een positief prijseffect in binnen- en buitenland resulteerden in een netto-omzetstijging van 8% naar ¤ 164,1 miljoen (2006: ¤ 152,2 miljoen). Dit is inclusief een negatief wisselkoerseffect van ¤ 1,4 miljoen als gevolg van de zwakkere Amerikaanse en Canadese dollar.
* De bedrijfslasten exclusief afschrijvingen stegen met ¤ 12,0 miljoen (9%), met name door volumegroei en mixontwikkeling, door hogere marketinguitgaven vanwege de introductie van de nieuwe retourfles in Nederland, gestegen grondstofprijzen en verpakkingskosten en hogere debiteurenvoorzieningen.
* Het bedrijfsresultaat voor afschrijvingen (EBITDA) steeg met ¤ 0,6 miljoen naar ¤ 26,8 miljoen (2006: ¤ 26,3 miljoen). Bij vergelijking dient rekening te worden gehouden met de eenmalige effecten in 2006 van per saldo ¤ 0,9 miljoen negatief (¤ 3,4 miljoen transitiekosten in de Verenigde Staten en ¤ 2,5 miljoen opbrengst van activa betreffende de oude brouwerij in Enschede-Noord).
* Het resultaat voor belastingen is ¤ 10,3 miljoen (2006: ¤ 9,1 miljoen). Exclusief eenmalige effecten bedraagt de stijging ¤ 0,4 miljoen.
* De belastingdruk daalde van 28,8% tot 26,8% als gevolg van een tariefsaanpassing in Nederland.
* De nettowinst steeg met 17% tot ¤ 7,6 miljoen. Exclusief eerdergenoemde eenmalige effecten steeg de nettowinst met ¤ 0,5 miljoen, inclusief hogere marketinguitgaven samenhangend met de timing van nieuwe productintroducties.
* Winst per aandeel over 1e helft 2007 bedraagt ¤ 0,45 (2006: ¤ 0,38).
* De kasstroom uit bedrijfsoperaties bedraagt over de eerste helft van 2007 ¤ 22,0 miljoen (2006: ¤ 22,1 miljoen). Deze is volledig ingezet voor extra investeringen ter vervanging van kratten en flessen, de uitbreiding van gist- en lagercapaciteit, en aankopen van horecapanden. * Inzake het EC dossier is de door Grolsch betwiste boete als een niet uit de balans blijkende verplichting verwerkt. In juli heeft Grolsch de door haar betwiste boete voorlopig afgedragen.

Vooruitzichten voor heel 2007


* Binnenland
Grolsch zal de lijn die is ingezet met de introductie van haar nieuwe fles en bijbehorende activiteiten in de tweede helft van het jaar doortrekken, wat naar verwachting zal leiden tot een voortgaande volume- en marktaandeelgroei zowel in het retail- als in het horecakanaal.


* Internationaal
De totale internationale activiteiten zullen dit jaar de hoogste groei laten zien van de afgelopen jaren, terwijl de marge-ontwikkeling zich verder positief ontwikkelt. In de Verenigde Staten staat ook de tweede helft van het jaar in het teken van voortgaande marketinginvesteringen en distributie-uitbreiding door Anheuser-Busch, om het groeiplatform voor het Grolsch merk verder uit te bouwen. Naar verwachting zal in de Verenigde Staten de groei voor het gehele jaar meer dan 40% bedragen. In het Verenigd Koninkrijk draagt de 'green light' marketingcampagne bij aan het stabiliseren van het Grolsch merk in een turbulente markt. In Rusland en Kazachstan - waar recentelijk verder invulling is gegeven aan de relatie met partner EFES- is de basis verder verstevigd, resulterend in een zich versnellende groei.


* Prognose
Volume en omzetgroei, kostenbeheersing, en compensatie voor de gestegen kosten voor energie en grondstoffen zullen over heel 2007 naar verwachting leiden tot een nettowinstgroei, exclusief eenmalige effecten*, van ongeveer 10%.

Momenteel wordt Koninklijke Grolsch, net als veel andere bedrijven in de foodsector, geconfronteerd met drastische prijsstijgingen van grondstoffen. De belangrijkste grondstof van bier, mout, heeft nu een ruim verdubbelde kostprijs in vergelijking tot 2006. Deze verhogingen van grondstofprijzen worden doorberekend.


* De eenmalige effecten na belasting in 2006 bestaan uit de afkoop van het oude distributiecontract in de VS ( ¤ -2,4 miljoen), opbrengst- en afwikkeling oude brouwerij Enschede-Noord (¤ 1,5 miljoen) en een eenmalige belastinglatentievrijval in verband met tariefsaanpassing (¤ 2,5 miljoen).

Voor alle mediavragen over Koninklijke Grolsch N.V. kunt u terecht bij de afdeling Corporate Communications, telefoon: +31 (0)53 4833176.

De woordvoerder van Koninklijke Grolsch N.V. is:

Erna van der Neut (Senior Advisor Corporate Communications) Telefoon: +31 (0)53 4833176