Diverse uitrustingsniveaus voor nieuwe Kia Pro-ceeâd
(8/21/2007)
De wereldpremière van de nieuwe Kia Pro-ceeâd, tijdens de Frankfurt
International Motor Show op 11 september, markeert een belangrijke
uitbreiding van de populaire Kia ceeâd modelreeks. Begin volgend jaar
zal de Pro-ceeâd beschikbaar komen in diverse modeluitvoeringen. De
Pro-ceeâd, die langer, lager en lichter is dan zijn vijfdeurs
zustermodel, zorgt voor meer stijl en meer sportiviteit in het
C-segment in Europa.
âDe nieuwe Kia Pro-ceeâd biedt kopers een sensationeel, stijlvol
uiterlijk, gecombineerd met een echt sportief rijgedrag. Daarbij zijn
de praktische gebruiks-mogelijkheden en de veelzijdigheid van de
populaire ceeâd vijfdeurs hatchback nagenoeg volledig behouden
gebleven,â licht Jean-Charles Lievens, Senior Vice President van Kia
Motors Europe de nieuwste aanwinst van Kia toe. âDe Pro-ceeâd zal door
zijn prestaties, rijgedrag en handling met name die consumenten in
Europa aanspreken die zich aangetrokken voelen tot driedeursmodellen.â
De 4.250 mm lange Pro-ceeâd heeft een binnenruimte en een kofferbak
die toonaangevend zijn in zijn klasse. De wielbasis van het
ceeâd-platform (2.650 mm) is behouden, waardoor de Pro-ceeâd ondanks
zijn sportieve uitstraling voor en achter veel beenruimte biedt. De
bagageruimte komt zelfs overeen met die van het vijfdeurs ceeâd-model.
âHet sportieve karakter van de Pro-ceeâd komt vooral tot uiting in
zijn uiterlijk,â legt Gregory Guillaume, Chief Designer van Kia Motors
Europe, uit. âAan de voorzijde hebben we de neus met 10 mm verlengd.
Een vlakkere grille, nieuw vorm-gegeven koplampunits, een brede,
verlaagde bumper die aan de onderzijde is voorzien van een lipspoiler,
grotere mistlampen en een lagere luchtinlaat zorgen voor een
ingrijpend gewijzigd front. âMaar met name het zijprofiel maakt het
onderscheidende verschil. De voorruit is vlakker en de wagenhoogte is
met 30 mm verlaagd. De portieren, die 276 mm langer zijn dan die van
het vijfdeursmodel, hebben duidelijke contouren gekregen om het
sportieve karakter van dit model te onderstrepen en de flanklijn van
de Pro-ceeâd loopt naar achter toe steeds steiler omhoog."
âDe zijruit, de C-stijl en de kofferbakspoiler zijn allemaal nieuw en
hoewel de achterruit naar beneden afloopt, is er meer dan voldoende
hoofdruimte achterin voorhanden. In tegenstelling tot de andere
ceeâd-modellen is de uitlaat wel overduidelijk zichtbaar, wat
bijdraagt aan de sportieve uitstraling,â besluit Guillaume.
Doordat de grotere portieren van de Pro-ceeâd een openingshoek van 70
graden hebben, zijn de achterstoelen goed bereikbaar. De
stoelzittingen hebben een andere vorm gekregen en zijn nu vast
gemonteerd. Ook de in een 60/40 verhouding deelbare rugleuning achter
heeft een andere vorm gekregen, zodat die makkelijk losgemaakt en
neergeklapt kan worden. Daarbij behoeven de hoofdsteunen niet te
worden verwijderd.
Alle motoren uit de ceeâd-familie zijn ook volledig beschikbaar voor
de Pro-ceeâd. Consumenten kunnen daarbij kiezen uit vijf
Euro4-motoren, met een vermogen dat varieert van 90 tot 143 pk, en
drie transmissies. Net zoals bij de vijfdeurs hatchback en de
wagonmodellen.
Ook vergelijkbaar met de zustermodellen zijn de uitrustingsniveaus van
de Pro-ceeâd, X-pect, X-tra, X-ecutive en X-clusive, alsmede de twaalf
verkrijgbare buitenkleuren en een complete reeks optionele extraâs.
Iedere klant kan daardoor zijn of haar âeigenâ gepersonifieerde auto
ontwerpen die voldoet aan alle persoonlijke wensen en voorkeuren.
Kia verwacht dat het optionele Sports Pack, dat bestaat uit 17-inch
lichtmetalen wielen met 225/45 R17 banden, stijvere dempers, sportief
getinte bekleding (stof met een âbandenspoorâ patroon en zilverkleurig
stiksel), plus aluminium pedalen en roestvrij-stalen dorpelsierlijsten
veelgevraagd zal zijn.
AutoRai