Gemeente Utrechtse Heuvelrug


Gezocht: leden voor de Commissie Naamgeving

Binnenkort stelt de gemeenteraad de nieuwe Verordening (straat)naamgeving voor de gemeente Utrechtse Heuvelrug vast. Het Instellingsbesluit Commissie naamgeving is al vastgesteld en treedt op 15 oktober in werking.
De gemeentelijke Commissie naamgeving houdt zich over het algemeen bezig met straatnaamgeving. Hieronder wordt ook verstaan: namen van bijvoorbeeld wijken, buurten of andere delen van de openbare ruimte (als bruggen, tunnels of andere gemeentelijke bouwwerken).

Taken van de Commissie
De commissie moet zich houden aan de beleidsregels die het college ten aanzien van de naamgeving en nummering heeft vastgesteld. Zij brengt gevraagd en ongevraagd schriftelijk advies uit aan het college over:
* het vaststellen van grenzen van woonplaatsen en het daaraan toekennen van namen;

* de verdeling van de woonplaatsen in wijken en buurten;
* het toekennen van namen aan delen van de openbare ruimte (straatnamen) en zonodig aan gemeentelijke bouwwerken.

De gemeente hecht er grote waarde aan om inwoners bij de voorbereiding van het beleid te betrekken en wil daarom ook inwoners opnemen in deze commissie.

Het is de bedoeling om maximaal zeven vertegenwoordigers uit de bevolking in de commissie te laten opnemen; ofwel uit elk dorp één. De commissie bestaat in totaal uit maximaal negen leden en een voorzitter (de portefeuillehouder), die door burgemeester en wethouders worden benoemd. Daarnaast benoemt het college een ambtelijk secretaris.

De verwachting is dat de commissie minimaal twee maal per jaar vergadert.
Deelname aan de commissie geschiedt op vrijwillige basis. Er staat geen vergoeding tegenover deze werkzaamheden.

De leden van de commissie moeten onder andere:

* woonachtig zijn in de gemeente Utrechtse Heuvelrug;
* kennis hebben van de plaatselijke cultuur en historie van de eigen woonplaats/kern;

* belangstelling tonen voor de geschiedenis van de omgeving en op de hoogte zijn van de vaderlandse geschiedenis;
* eventueel al actief zijn in een vereniging of stichting op cultureel/kunstzinnig gebied in de gemeente;
* beschikken over een goede beheersing van de Nederlandse taal.

Ervaring met soortgelijke werkzaamheden is niet het belangrijkste, enthousiasme des te meer!

Aanmelden
Stuur uw sollicitatiebrief met uitgebreide motivatie en eventueel CV vóór 24 september naar het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Utrechtse Heuvelrug, ter attentie van de heer I.W. Rigters, Postbus 200, 3940 AE Doorn.
U kunt ook per e-mail reageren: info@heuvelrug.nl (vermeld bij onderwerp Lid Commissie naamgeving).

Aanvullende informatie
Een selectiecommissie beoordeelt de binnengekomen brieven en nodigt kandidaten uit voor een gesprek. Geschikte kandidaten worden door de commissie bij het college van burgemeester en wethouders voor benoeming voorgedragen.
Als u vragen heeft naar aanleiding van deze advertentie dan kunt u contact op met Ian Rigters of Vera Verstappen, van de afdeling Burgerzaken, tel. (0343) 565 673/677.