Provincie Limburg

Persberichten

Telehulpverlening Limburg ontvangt landelijke kwaliteitsonderscheiding Vrijwillige Inzet: Goed Geregeld!

Donderdag 13 september heeft Annet Schreurs, directeur van Telehulpverlening Limburg, uit handen van gedeputeerde Odile Wolfs de Kwaliteitsonderscheiding Vrijwillige Inzet: Goed Geregeld! ontvangen. Organisaties die deze landelijke kwaliteitsonderscheiding ontvangen, mogen drie jaar lang het bijbehorende kwaliteitslogo gebruiken. Met dit logo kan Telehulpverlening Limburg aan de buitenwereld laten zien dat zij vrijwillige inzet op een goede manier hebben geregeld. Het is voor het eerst dat een Limburgse vrijwilligersorganisatie deze onderscheiding krijgt.

Gedeputeerde Odile Wolfs: Ik feliciteer alle vrijwilligers, directie en bestuur van de stichting Telehulpverlening Limburg van harte met het behalen van de kwaliteitsonderscheiding vrijwillige inzet goed geregeld. Naar mijn mening hebben jullie dat meer dan verdiend. Inmiddels al weer meer dan 40 jaar, staan vrijwilligers van de stichting dag en nacht voor bellers klaar met een luisterend oor en een goed gesprek. Zon mijlpaal kun je alleen bereiken als je je zaken goed geregeld hebt.

Telehulpverlening Limburg verzorgt hulp op afstand in de provincie Limburg door middel van de SOS Telefonische Hulpdienst, de Kindertelefoon en SOShulp Limburg. Bij de stichting zijn ongeveer 150 vrijwilligers actief, aan de telefoon en achter de computer. Telehulpverlening Limburg wordt als vrijwilligersorganisatie gesubsidieerd door de Provincie Limburg.

De kwaliteitsonderscheiding Vrijwillige Inzet: Goed Geregeld! wordt uitgereikt door de Vereniging NOV, Nederlandse Organisaties Vrijwilligerswerk. Deze organisatie behartigt de belangen van vrijwilligers in Nederland.
De onderscheiding wordt uitgereikt aan organisaties die het vrijwilligerswerk in alle facetten aantoonbaar goed geregeld hebben. Dit wordt beoordeeld op basis van de volgende aspecten:
1. het richten van het vrijwilligerswerk: doelstelling organisatie, de plaats van de vrijwilliger in de organisatie;
2. het inrichten van het vrijwilligerswerk: zoals regels, procedures, contracten met vrijwilligers, duidelijkheid over wederzijdse verwachtingen en taken en vergoedingen;

3. het verrichten (de uitvoering) van het vrijwilligerswerk: zoals opleiden, inwerken, begeleiden, informeren, inspraak en medezeggenschap, mogelijkheid tot persoonlijke ontwikkeling;
4. het herinrichten van het vrijwilligerswerk: evalueren met vrijwilligerswerk, tevredenheidsmetingen, uitkomst van evaluaties en metingen omzetten in acties.

13-9-2007 13:28