Gemeente Hoogeveen

13 september 2007
Afzender: Rekenkamercommissie gemeente Hoogeveen Rekenkamercommissie presenteert conclusies onderzoek Area

Het besluitvormingsproces van de vorming van Area Reiniging verliep transparant, maar de financiële consequenties voor de gemeente Hoogeveen van de verzelfstandiging van de reinigingsdienst werden niet voldoende in kaart gebracht. Dat is de conclusie van het onderzoek dat de rekenkamercommissie van de gemeente Hoogeveen heeft gedaan naar de manier waarop de verzelfstandiging van de gemeentelijke reinigingsdienst tot stand kwam.

De onafhankelijke commissie deed het onderzoek, omdat de gemeenteraad van Hoogeveen in het najaar van 2006 werd geconfronteerd met een onverwacht tekort op de rekening van 1,1 miljoen euro. Uit het onderzoek blijkt dat het besluitvormingsproces transparant is verlopen. De gemeenteraad werd gedurende het proces, dat enkele jaren duurde, tijdig en juist geïnformeerd. De raad kreeg echter niet genoeg inzicht in de financiële gevolgen van de verzelfstandiging voor de gemeentelijke begroting. Hierdoor werden financiële risicoâs niet goed ingeschat en konden deze niet adequaat worden beheerst.

De rekenkamercommissie doet in haar rapport aanbevelingen aan het college van burgemeester en wethouders over hoe in de toekomst financiële risicoâs beter ingeschat en beheerst kunnen worden. Verder doet de rekenkamercommissie de gemeenteraad aanbevelingen hoe bij toekomstige grootschalige trajecten de kaderstellende en controlerende rol kan worden verbeterd.

Donderdag 13 september staat het rapport van de rekenkamercommissie om 19.00 uur op de agenda van de gemeenteraad. De rekenkamercommissie zal dan het onderzoek toelichten en vragen van raadsleden beantwoorden.
* Klik hier om het hele rapport te downloaden (PDF 384 kB)