AutoRai

Opel presenteert Corsa Hybrid Concept

(8/22/2007)
Op de IAA in Frankfurt (13-23 september 2007) presenteert Opel een reeks bijzonder zuinige en milieuvriendelijke voertuigen die illustreren hoe de autotechnologie in de nabije toekomst zal evolueren.

Zo is de Corsa Hybrid concept car voorzien van innovatieve technologieën, waaronder een startmotorgenerator en een automatische stop/starttransmissie waardoor een gemiddeld verbruik van ongeveer
3,75 liter diesel per 100 km (99 g CO /km) mogelijk is. De Vectra Flexpower, met een 2,0-liter turbomotor die ontworpen is voor gebruik van een mengsel van bio-ethanol en benzine, maakt eveneens zijn werelddebuut op de IAA.

Opel start binnenkort met de levering van nieuwe ecoFLEX-versies met de laagste CO -emissies in hun respectievelijke modellijnen. De eerste versie â de Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX met 55 kW/75 pk en voorzien van een deeltjesfilter â beleeft zijn Europese première op de IAA. De goed uitgeruste vijfdeursversie van de Corsa ecoFLEX, die vanaf december leverbaar is, stoot slechts 119 gram CO per kilometer uit â wat overeenkomt met een MVEG-verbruik van 4,5 liter diesel per 100 kilometer. Aan het eind van dit jaar zullen ook andere populaire Opel-modellen als ecoFLEX-versie leverbaar zijn: de Meriva 1.3 CDTI ecoFLEX, de Astra 1.3 CDTI ecoFLEX en de Zafira en de Combo CNG ecoFLEX die beide op aardgas rijden.

Het huidige productaanbod illustreert het belang dat Opel hecht aan de vermindering van CO -uitstoot en het verbruik. Talrijke Opel-modellen die rond de ecoFLEX-ruimte op de IAA staan opgesteld, produceren minder dan 140 g CO /kilometer.

Corsa Hybrid: CO -uitstoot van slechts 99 gram per kilometer

De Opel Corsa Hybrid concept car, die zijn wereldpremière beleeft op de IAA in Frankfurt, is een resultaat van General Motors' inspanningen om het brandstofverbruik en de emissies te beperken. Met het GM Hybrid-systeem en de dieseltechnologie van de volgende generatie heeft de Corsa Hybrid concept car voldoende aan 3,75 liter diesel per 100 km en stoot hij slechts 99 gram CO per kilometer uit. Zijn krachtbron is gebaseerd op de Corsa 1.3 CDTI met 55 kW/75 pk. De brandstofbesparingen worden grotendeels bereikt dankzij de vooruitstrevende startmotorgeneratortechnologie die in deze conceptauto debuteert. De Corsa Hybrid is uitgerust met een lithium-ionbatterij.

De hybridetechnologie van de Corsa Hybrid concept car combineert de functies van een startmotor en een stroomgenerator. Het hybridesysteem schakelt bovendien de uitermate efficiënte dieselmotor uit wanneer de auto tot stilstand komt en start hem weer wanneer de bestuurder het rempedaal loslaat. Wanneer extra vermogen nodig is, bijvoorbeeld tijdens accelereren of inhalen, levert de elektromotor een beduidend hoger koppel. De combinatie van een 1,3-liter dieselmotor en een stroomgenerator verlaagt het brandstofverbruik en de CO -uitstoot. De lithium-ionbatterij levert het elektrische vermogen voor de startmotorgenerator en wordt zelf opgeladen via de regeneratieremfunctie van de conceptauto: bij loslaten van het gaspedaal wordt de brandstoftoevoer onderbroken en de kinetische energie van de auto omgezet in elektrische energie.

De Corsa Hybrid concept car geeft gestalte aan GM's wereldwijde streven naar geïntegreerde en betaalbare geavanceerde technologie die gericht is op de productie van commercieel bereikbare en duurzame voertuigen. Daartoe behoren voertuigen die op alternatieve brandstoffen rijden, alsmede de permanente verbetering van traditionele verbrandingsmotoren en transmissies, elektrisch-hybride en elektrische voertuigen en brandstofcelvoertuigen.

Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX geeft het startsein

Op de IAA in Frankfurt start Opel een nieuwe fase in zijn langlopende ecoFLEX-milieustrategie. Een strategie met als doel om in elke populaire modellenserie een ecoFLEX-versie aan te bieden: een auto met een zeer geringe koolstofdioxide-uitstoot die lage verbruiks- en emissiewaarden combineert met zeer lage gebruikskosten en veel rijplezier. De eerste auto in deze strategie is de Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX, die slechts 119 gram CO per kilometer uitstoot en gemiddeld slechts 4,5 liter diesel per 100 kilometer verbruikt.

Die uitstekende cijfers zijn te danken aan de kleinste viercilinder common-rail turbodieselmotor ter wereld: de 1.3 CDTI ECOTEC. Deze werd in 2004 door autojournalisten uit 26 landen tot 'Motor van het jaar' in de cilinderklasse van 1,0 tot 1,4 liter uitgeroepen vanwege van zijn verfijning, zijn reactievermogen en zijn uitzonderlijk lage verbruik.

Door de optimalisering van de referentievelden bereikt de viercilinder een nog lager gemiddeld verbruik. Het buitengewoon doeltreffende motormanagement is mogelijk dankzij een inspuitdruk tot 1.400 bar, die borg staat voor een zeer fijne verneveling van de brandstof in de verbrandingskamers en die een totale cilinderinhoud van 1248 cm' geven. De motor levert een maximumkoppel van 170 Nm tussen 1.750 en
2.500 toeren per minuut en ontwikkelt zijn maximumvermogen van 55 kW/75 pk bij 4.000 toeren per minuut. De Corsa ecoFLEX, die een langere eindoverbrengingsverhouding heeft, bereikt een topsnelheid van 163 km/u en accelereert in 14,5 seconden van 0 naar 100 km/u. De uitzonderlijk zuinige krachtbron is voorbestemd om als basis te dienen voor de ecoFLEX-versies van de Corsa, de veelzijdige Meriva en de ruime vijfdeurs Astra.

Aardgasaandrijving met monovalentplus-concept in ecoFLEX-programma

Opels ecoFLEX-voertuigen met aardgas beschikken eveneens over indrukwekkende milieukwaliteiten. De Zafira en de Combo CNG (Compressed Natural Gas) produceren vrijwel geen roetdeeltjes, 20 procent minder koolstofdioxide dan een vergelijkbaar benzinemodel en tot 80 procent minder andere verontreinigende stoffen. Door hun onvoorstelbaar lage gebruikskosten zijn de twee CNG-versies perfect op hun plaats in het ecoFLEX-programma.

De 1,6-liter motor met 69 kW/94 pk haalt een maximaal rendement uit zijn brandstof, ongeacht of hij op aardgas, biogas of een mengsel van beide loopt. Een reservebenzinetank van 14 liter inhoud garandeert een ononderbroken mobiliteit op trajecten waar geen aardgaspompstations beschikbaar zijn. Dankzij het lage verbruik en de grote capaciteit van de aardgastank is een actieradius van meer dan 500 kilometer mogelijk.

Het innovatieve monovalentplus-concept ligt aan de basis van het uitstekende rendement en de onbeperkte bruikbaarheid van de aardgasvoertuigen in het dagelijks verkeer. Met dit concept kon Opel als eerste autofabrikant een motor optimaliseren voor gebruik van aardgas, terwijl die motor eveneens op âklassiekeâ benzine kan lopen. De krachtbron is voorzien van speciale zuigers, kleppen en klepzittingen en afzonderlijke verstuiversystemen voor aardgas en benzine.

ecoFLEX-versies bekennen kleur

Opel benadrukt het belang van de ecoFLEX-versies met diverse functionele en esthetische verfijningen. Zo zijn de ecoFLEX-modellen die in Frankfurt debuteren herkenbaar aan de 'Green Spirit'-lak. Deze kleur komt ook in het interieur van de autoâs terug, onder meer in de stoelbekleding. Een kenmerkend element van alle ecoFLEX-versies is eveneens het ecoFLEX-logo op de achterzijde en het groene segment op de toerenteller. Deze âgroene zoneâ geeft het ideale toerentalbereik aan, waarbij het maximum wordt gehaald uit het brandstofbesparende potentieel van de motor. De bestuurder weet dus wanneer hij of zij moet schakelen om het verbruik te beperken. Andere in het oog springende details zijn de groene stiknaden op het met leder beklede stuurwiel en de lederen versnellingspookhoes en het groene schakelrooster op de versnellingspook.

Toepassing van milieutechnologieën in volledige gamma

Behalve de ecoFLEX-versies biedt Opel een brede reeks voertuigen aan die toonaangevend zijn in hun klasse wat brandstofverbruik en emissies betreft. Het motorconcept 'Eco-Turbo' vormt de basis van Opels geavanceerde diesel- en benzinemotoren. De Eco-Turbo-motoren volgen het 'downsizing'-principe â turbomotoren met in verhouding kleine cilinderinhouden â en vervangen progressief krachtbronnen met een grotere zuigerverplaatsing. Minder wrijving en een hoger thermisch rendement zijn de resultaten. Eco-Turbo-motoren hebben een zuiniger nuttig toerentalbereik, waardoor zij minder brandstof verbruiken en minder CO uitstoten. Zo verving Opel in de lente van 2007 de 2.0 turbo (125 kW/170 pk) in de Astra door de 1.6 turbo ECOTEC (132 kW/180 pk). Deze kleinere motor verbruikt 14 procent minder brandstof dan de tweeliter en stoot ook minder CO uit. De nieuwe
1.7 CDTI turbodiesel (81 kW/110 pk en 92 kW/125 pk) verbruikt 7 procent minder brandstof dan de 1,9-liter (74 kW/100 pk en 88 kW/120 pk). Deze Eco-Turbo-motoren leveren bovendien betere rijprestaties.

Benzinemotoren met een grote cilinderinhoud worden progressief vervangen door krachtbronnen met directe benzine-injectie. Opels huidige gamma motoren met directe injectie bestaat uit een 2.2 DIRECT ECOTEC en een hoogtechnologische 2.0 turbo ECOTEC. De 2,0-liter turbomotor van de Opel GT ontwikkelt een indrukwekkend vermogen per liter van 132 pk en beschikt over 'Cam-Phase' (variabele kleptiming); een systeem dat in combinatie met andere maatregelen het verbruik met
3 procent extra verlaagt. De Cam-Phase-technologie wordt ook gebruikt door de 1.6 ECOTEC- en de 1.8 ECOTEC-motoren van de Astra, de Zafira, de Vectra en de Signum.

Opel wil de CO -uitstoot en het brandstofverbruik verder terugdringen met een reeks verbeteringen aan componenten die geen deel uitmaken van de motor. Een voorbeeld daarvan is de introductie van Electric Power Steering (EPS) â bekend van de Corsa â op alle versies. Voordeel van dit systeem is dat het exact de noodzakelijke hoeveelheid energie afneemt van de generator. De variabele oliepomp werkt op gelijksoortige wijze: deze pompt niet meer vloeistof dan nodig is in de betreffende situatie. Andere brandstofbesparende maatregelen zijn het gebruik van banden met lage rolweerstand en kleine verbeteringen in de aerodynamische eigenschappen.

Vectra Flexpower loopt op bio-energie

Op middellange termijn wil Opel meer versies aanbieden die op alternatieve brandstoffen lopen. Zoals een bio-ethanolversie van de opvolger van de Vectra, die gepland is voor 2010. Op de IAA 2007 presenteert Opel de Flexpower: een Vectra sedan die geen uiterlijke wijzigingen ondergaat, maar wel is voorzien van een 2,0-liter turbomotor die op E85 bio-ethanol, conventionele benzine of een mengsel van beide kan lopen. Het motormanagementsysteem van de Flexpower regelt de gaskleppositie, het luchtvolume en het injectie- en ontstekingsmoment, afhankelijk van het brandstofmengsel. Die continue regeling resulteert in betrouwbare, hoge prestaties. Ondanks de verschillen tussen benzine en bio-ethanol wat klopvastheid en energiedichtheid betreft, ontwikkelt de 2.0t-motor van de Vectra Flexpower een maximumvermogen van 129 kW/175 pk en levert hij een maximumkoppel van 265 Nm bij 2500 t/min.

Aangezien bio-ethanol uit hernieuwbare gewassen wordt gewonnen, biedt het aandrijfsysteem van de Flexpower een uitgebalanceerd koolstofdioxidepeil. De hoeveelheid CO die tijdens de verbranding uit E85 vrijkomt, is immers vrijwel identiek aan de hoeveelheid koolstofdioxide uit de atmosfeer die de planten tijdens hun groeifase hebben geabsorbeerd door fotosynthese.