AutoRai

Audi met vier wereldprimeurs op de IAA

(9/5/2007)
Audi komt met vier wereldprimeurs naar de IAA in Frankfurt (13-23 september aanstaande). Op deze tentoonstelling debuteert de nieuwe Audi A4, maar ook de A3 1.4 TFSI, de nieuwe A8 en de spectaculaire RS 6 Avant staan volop in de schijnwerpers. De Audi RS 6 Avant combineert sportwagenprestaties met veelzijdig gebruiksgemak en een exclusieve standaarduitrusting.

De nieuwe RS 6 Avant is met zijn vermogen van 426 kW/580 pk en een koppel van 650 Nm (beschikbaar tussen 1.500-6.250 t/min) de krachtigste Audi ooit. Deze cijfers komen op het conto van een 5.0 TFSI V10 biturbomotor met directe benzine-inspuiting. Deze motor is standaard gekoppeld aan een zestraps tiptronic-versnellingsbak. De versnellingsbak schakelt extreem snel en draagt zodoende bij aan de indrukwekkende prestaties. De Audi RS 6, die uiteraard standaard met quattro-aandrijving wordt geleverd, sprint in 4,6 seconden van 0-100 km/h en in 14,9 seconden van 0-200 km/h. De topsnelheid is begrensd op 250 km/h en het gemiddelde verbruik bedraagt 13,9 l/100 km.

Hightech onderstel
Het onderstel van de Audi RS 6 Avant is standaard uitgevoerd met Dynamic Ride Control. De basis hiervan is een diagonale verbinding door middel van olieleidingen van de schokdempers. Door de bewegingen van het koetswerk ontstaan oliestromen en die zorgen op hun beurt weer voor extra dempingskracht. Dat leidt tot nog meer stabiliteit, zowel in rechte lijn als in bochten en tot nog directere reacties op stuurcommandoâs.
De RS 6 heeft standaard 19-inch wielen en een remsysteem dat in alle opzichten geschikt is voor extreme belasting. Optioneel is een remsysteem met keramische schijven (diameter vóór 420 mm, achter 356 mm) beschikbaar.

Herkenbaar RS
De Audi RS 6 Avant heeft een geheel eigen gezicht. Dat dankt hij onder meer aan de specifieke bumpers, de Xenon plusverlichting en dagrijverlichting in LED-techniek. Ook typisch RS 6 zijn de forse wielkasten en de diffuser-achterbumper met ovalen uitlaatpijpen aan weerszijden.
Het interieur van de RS 6 kenmerkt zich door het gebruik van exclusieve materialen als carbon, aluminium, leer en alcantara. Daarbij biedt hij volop gebruiksgemak: het maximale laadvolume bedraagt 1.660 liter. Om het sportieve karakter te benadrukken, is naast een rond sportstuur ook een stuur met afgeplatte onderzijde beschikbaar. Uiteraard is de Audi RS 6 ook op andere fronten verregaand te personaliseren.

Nieuwe Audi A8
Op de IAA in Frankfurt maakt ook de nieuwe Audi A8 zijn publieksdebuut. Deze limousine is op diverse aspecten verder verfijnd. Nieuw is bijvoorbeeld de komst van de 154 kW/210 pk sterke 2.8 V6 FSI. Deze zorgt voor sportieve prestaties in combinatie met een gemiddeld verbruik van slechts 8,3 l/100 km - goed voor een B-label. Alle A8-modellen bieden nu nog meer comfort en een verder verbeterd stuurgevoel. Ook zijn alle uitvoeringen nog stiller dan voorheen. De A8 is ook in zijn nieuwe gedaante leverbaar met verlengde wielbasis in de exclusieve Pro Line accessoire-uitvoering. De prijslijst van de nieuwe A8 begint bij ⬠84.500 inclusief bpm en btw voor de 2.8 FSI.

Audi A3 1.4 TFSI
Een andere belangrijke Audi-primeur in Frankfurt is de komst van de
1.4 TFSI-motor voor de A3 en A3 Sportback. Deze motor (standaard met handgeschakelde zesbak) combineert directe brandstofinspuiting met turbotechniek. Dat leidt tot een vermogen van 92 kW/125 pk en een maximaal koppel van 200 Nm. Ondanks de hoge prestaties (top 203 km/h, 0-100 km/h in 9,6 seconden) bedraagt het gemiddelde verbruik van de A3
1.4 TFSI slechts 6,5 l/ 100 km en dat komt overeen met een CO2-uitstoot van 154 g/km. In het voorjaar van 2008 worden de A3 1.4 TFSI en A3 Sportback 1.4 TFSI ook leverbaar met de S tronic-versnellingsbak. De prijzen van de A3 1.4 TFSI beginnen bij ⬠26.790. De A3 Sportback 1.4 TFSI is er vanaf ⬠27.990 inclusief btw en bpm.

De nieuwe Audi A4
De nieuwe Audi A4 is bij voorbaat een van dé publiekstrekkers op de IAA. Hij heeft een indrukwekkend uiterlijk en hij is in alle opzichten bijzonder innovatief. Dat begint al bij de ondersteltechniek: er is keuze uit twee sportief afgestemde onderstellen en Audi drive select. Hierbij zijn drie 'set-ups' voorhanden: comfort, auto of dynamic. In de laatste stand reageert de A4 nog sneller en directer op diverse commando's. Bij modellen met MMI is bovendien een Individual-programma beschikbaar. Daarbij is het onderstel door middel van 24 variabelen volledig op wens instelbaar. De nieuwe A4 beschikt daarbij over Audi dynamic steering dat over-/onderstuurreacties volautomatisch in de kiem smoort. Ook adaptieve schokdempers zijn standaard op de A4. Deze dragen bij aan een hoge mate van stabiliteit én dynamiek. Ook op motorisch gebied is de nieuwe A4 pure hightech. Zowel de diesel- als de benzinemotoren beschikken over directe inspuiting. Het programma bestaat uit viercilinder benzine- en dieselmotoren. Daarnaast zijn er V6-motoren (benzine en diesel). Op het gebied van versnellingsbakken is er keuze uit handgeschakelde zestraps transmissies, de tiptronic automaat en de multitronic continu variabele transmissie. De nieuwe A4 komt in december op de Nederlandse markt.