AutoRai

Hyundai i30 Crosswagon debuteert in Frankfurt

(9/4/2007)
Hyundai pakt op de Internationale Automobil-Ausstellung, de IAA, in Frankfurt (13-23 september) uit met een aantal zeer interessante noviteiten. De belangrijkste troef van Hyundai op deze vermaarde internationale autosalon is de nieuwe Hyundai i30 Crosswagon (CW), die debuteert in Duitsland, waar de auto ook is ontworpen.

Behalve met de i30 CW steelt Hyundai de show met de Veloster, een spetterende, sportieve concept car, en met de i-Blue, een geheel nieuw fuel cell crossover-concept.

De Hyundai i30 CW is de stationwagenversie van de succesvolle vijfdeurs hatchback. De Hyundai i30 CW heeft een vijf centimeter langere wielbasis dan de hatchback. Het design is opvallend en Europees, de afwerking minutieus. De veelzijdige gebruiksmogelijkheden, de rijke uitrusting en de ruime keuze in motoren maken de Hyundai i30 CW zeer geschikt als een dynamische familieauto. Door vele in het oog springende details, zoals de hoog geplaatste achterlichtunits, de in de buitenspiegels geïntegreerde richtingaanwijzers én de stoere dakrails, is de i30 CW een lust voor het oog.

Breed motorenpalet
Net als de i30 vijfdeurs hatchback krijgt de Hyundai i30 Crosswagon een uitgebreid motorenpalet. Er zijn twee benzine- en drie dieselmotoren beschikbaar, variërend van 90 pk (66 kW) tot 143 pk (105 kW). De benzine- en dieselmotoren kunnen worden gekoppeld aan een handgeschakelde vijf versnellingen transmissie, of aan een automatische vier versnellingen transmissie. De 2.0 CRDi VGT wordt geleverd met een handgeschakelde zes versnellingen transmissie.

Innovatieve specificaties
Alle innovatieve specificaties die de Hyundai i30 hatchback bijzonder maken, zijn ook in de Hyundai i30 Crosswagon beschikbaar, zoals de USB-poort voor de aansluiting van een iPod.

De i30 Crosswagon heeft een lengte van 4.475 mm (+ 230 mm t.o.v. i30 hatchback). De breedte is 1.775 mm, de hoogte 1.530 mm. De wielbasis is 2.700 mm (+ 50 mm t.o.v. i30 hatchback). De laadruimte varieert van 415 liter tot 1.395 liter. De Hyundai i30 CW wordt in december 2007 bij de Nederlandse dealers verwacht. De prijzen zullen zoals gebruikelijk bij Hyundai zeer concurrerend zijn.

Sportief studiemodel
Het sportief gelijnde nieuwe studiemodel Veloster (codenaam HND-3) werd begin dit jaar tijdens de Seoul Motor Show met overweldigend enthousiasme ontvangen. Dit zal op de IAA niet anders zijn, zo wordt verwacht. In Seoul wisten jong en oud het futuristische lijnenspel van deze toekomstige Hyundai Coupé te waarderen.

De Veloster â de naam is een samentrekking van de woorden âvelocityâ (snelheid) en âroadsterâ â is bedoeld om toekomstige jonge en dynamische kopers te trekken. Het studiemodel is een shooting brake en geeft een goed beeld van de nieuwe krachtige en op Europa geïnspireerde designtaal van Hyundai.

Fuel cell crossover i-Blue
Hyundai gunt het autopubliek in Frankfurt met de nieuwe sensationele i-Blue ook een blik in de (nabije) toekomst met een geheel nieuw ontwikkelde elektrisch aangedreven auto met een brandstofcel die waterstof als energiedrager gebruikt. Met de i-Blue, inmiddels alweer de derde generatie âwaterstofautoâ van Hyundai, zet de fabrikant een nieuwe stap richting massaproductie van dergelijke autoâs. In tegenstelling tot de voorgaande FCEV (Fuel Cell Electric Vehicles) van Hyundai, die op een platform van Hyundaiâs succesvolle SUVâs stonden, is de i-Blue een nieuwe 2+2 crossover in het D-segment, een zogenoemde CUV.

âDe Hyundai i-Blue is het eerste model dat speciaal is ontworpen om op waterstof te kunnen rijdenâ, stelt Dr. Hyun-Soon Lee, de president van de Onderzoeks- en Ontwikkelingsafdeling van Hyundai. âOns designteam verdient met deze zogenoemde âzero-emissieâ i-Blue een geweldig compliment. Er staat nu een prachtige, compacte, met behulp van waterstof aangedreven auto die het rijgedrag, de veiligheid, het comfort en gemak van een traditioneel aangedreven auto evenaart.