Radboud Universiteit Nijmegen


Nederlands televisienieuws sensationeler geworden door opmars concurrentie

De nieuwsberichtgeving op de Nederlandse televisie is de afgelopen 25 jaar sensationeler geworden. De andere toon in het nieuws is aangewakkerd door de komst van nieuwe commerciële nieuwsaanbieders. Deze ontwikkelden sensationelere nieuwsformats en de redacties van bestaande nieuwsprogramma's speelden op hun beurt in op veranderingen in de markt. Het aantal items over een sensationeel onderwerp is in alle nieuwsprogramma's toegenomen, evenals het aantal dramatische geluiden. Bovendien wordt nieuws vaker toegesneden op personen, zijn er vaker burgers aan het woord en komen er meer close-ups voor. Dat blijkt uit onderzoek waarop communicatiewetenschapper Koos Nuijten vrijdag 14 september promoveert aan de Radboud Universiteit Nijmegen.

De opmars van de commerciële zenders zorgt al vanaf hun ontstaan voor heftige discussies en bezorgdheid. De serieuze informatievoorziening zou onder druk van de kijkcijfers plaats hebben gemaakt voor een oppervlakkige human-interestbenadering, sensatiezucht, fixatie op schandalen en toenemende aandacht voor minder belangrijke zaken. Omdat de discussie hierover nog steeds voortduurt, heeft Koos Nuijten empirisch onderzocht of er inderdaad de afgelopen 25 jaar meer sensatie in het televisienieuws is gekomen. Hij deed daarvoor drie studies: hij gaf duidelijke inhouds- en vormcriteria aan het begrip sensatie, keek of die kenmerken van sensatie bij de kijker ook de verwachte emotie (arousal) opriepen en deed vervolgens een grootschalige inhoudsanalyse van nieuwsitems uit de traditionele nieuwsprogramma's en de `nieuwe' nieuwsprogramma's over de afgelopen 25 jaar, waarbij hij onderzocht of concurrentie hierbij een drijvende kracht was.

Meer nieuwsprogramma's, maar ook andere nieuwsformats Voordat de commerciëlen hun intrede deden, bestond ons omroepbestel uit drie op de Nederlandse markt gerichte zenders. Met de komst van RTL Nieuws in 1989 verloor het NOS Journaal zijn monopoliepositie. Snel daarna is het aantal commerciële zenders meer dan verdubbeld, terwijl het aantal nieuwsprogramma's verveelvoudigde. Er kwamen niet alleen meer nieuwsprogramma's, er kwamen ook programma's met een afwijkend format. Richtten de traditionele programma's zich vooral op het landelijke en het internationale nieuws, nieuwe nieuwsprogramma's als Hart van Nederland en Editie NL brengen uitsluitend lokaal en regionaal nieuws uit eigen land.

Sensatie
Sensatie is een vorm- en inhoudsaanpak die de aandacht van de kijker probeert vast te houden, door het geven van accenten, het kleuren van het nieuws of het uitvergroten of inzoomen op aspecten van de boodschap. Een mogelijk gevolg is dat de kijker de boodschap beter onthoudt. Het risico is echter dat het informatieverwerkingssysteem van de kijker overbelast raakt en dat daardoor de herinnering juist beperkt wordt.

Traditioneel, publiek en commercieel
Als voorstudie, om vast te stellen of zijn kenmerken van sensatie bruikbaar waren, deed Nuijten een inhoudsanalyse van het NOS Journaal, het RTL Nieuws en SBS Het Nieuws (wordt nu niet meer uitgezonden) op twee meetmomenten (1995 en 2001). In deze studie bleek dat de ontwikkeling naar meer sensatie in ieder geval ten dele heeft plaatsgevonden. Dat was niet zozeer te zien aan de inhoud van het nieuws, maar merkbaar in de wijze van personaliseren en gebruik van close-ups: de camera zat dichter op de persoon in het nieuws.

Trekt sensatie echt de aandacht en roept het emotie op? In de tweede studie onderzocht Nuijten in hoeverre de eerdergenoemde kenmerken van sensatie de kijkers ook daadwerkelijk prikkelden en hun aandacht trokken. Een groep proefpersonen kreeg een aantal televisiefragmenten te zien, waarbij ze moesten aangeven in hoeverre het onderwerp hun aandacht had getrokken en welke emoties het opriep. In deze studie bleken `sensationeel onderwerp', `burger aan het woord', `aantal shots in item' en `dramatisch beeld' een significant effect te hebben op de aandacht en emotie van de kijkers.

25 jaar televisienieuws onderzocht
De hoofdstudie betrof een grootschalige en langjarige inhoudsanalyse van nieuwsitems (totaal 3373) uit het NOS Journaal, RTL Nieuws, SBS Het Nieuws, SBS Hart van Nederland, RTL 5 in het land en RTL Editie NL. De onderzoeksperiode liep van 1980 tot en met 2004, met het zwaartepunt in de jaren vanaf 1990.
Uit deze studie wordt duidelijk dat toename in sensatie te verklaren is door toegenomen concurrentie. Commerciële nieuwsaanbieders (die in grotere mate afhankelijk zijn van hun marktpositie) brengen nieuws dat op een aantal kenmerken sensationeler is dan het aanbod van het publieke NOS Journaal, het NL-format (ontwikkeld ten tijde van een competitief televisie(nieuws)landschap) is sensationeler dan het traditionele nieuwsformat, dat ontwikkeld werd toen nog geen sprake was van een competitief televisie(nieuws)landschap. In deze programma's komen meer burgers aan het woord en de onderwerpen zijn meer toegesneden op de persoon. Het lijkt het er dus op dat bestaande programma's op de marktontwikkelingen hebben gereageerd door middel van toenemende sensatie.
Dat geldt ook voor het NOS Journaal, waar het format weliswaar hetzelfde is gebleven, maar de programma's in het nieuwsformat sensationeler zijn geworden.

Sensatie in het Nederlandse televisienieuws 1980 - 2004. C.M. Nuijten, promotie 14 september 2007 Radboud Universiteit Nijmegen

Het onderzoek is begeleid van uit het Nijmegen Institute for Social Cultural Research.