Zeggenschap cliënten onder de maat
Benchmarkonderzoek gehandicaptenzorg basis voor verbetertrajecten
Lees de gehele pagina voor of selecteer een gedeelte van de tekst om t
e laten voorlezen
De Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN) heeft vandaag de uitkomsten
van een branchebreed benchmark-onderzoek uitgereikt aan Jet Bussemaker, de
staatssecretaris van VWS. Landelijk Steunpunt cliëntenRaden (LSR), de
Chronisch zieken en Gehandicapten Raad (CGRaad) en de Landelijke Federatie
Belangenvereniging Onderling Sterk zijn verheugd over het onderzoek.
Het is een belangrijke stap naar het verbeteren van de professionaliteit en
kwaliteit in de gehandicaptenzorg. De uitkomsten bieden daarvoor
aanknopingspunten. Want er valt nog veel te verbeteren in de
gehandicaptenzorg, zo bevestigt ook het onderzoek.
Meebeslissen over de invulling van je leven
Met de uitkomsten van het onderzoek ontstaat voor het eerst een helder
inzicht in de prestaties van de zorginstellingen. In het onderzoek was ruime
aandacht voor de mening van cliënten over de kwaliteit van zorg naast
onderdelen als bedrijfsvoering en medewerkerraadpleging. Het meest
opmerkelijke uit het onderzoek is dat zeggenschap de sleutel blijkt tot
kwaliteit. De good practices scoren op het gebied van zeggenschap en
bejegening goed. Dit punt moet worden opgepakt. Verbetertrajecten moeten
worden gestart, zonodig gekoppeld aan verdiepend kwaliteitsonderzoek.
Zorginstellingen kunnen op dit terrein leren van instellingen waar de
zeggenschap wel beter wordt beoordeeld.
Schaalvergroting leidt niet tot betere prestaties
Verder is opvallend dat kleine en middelgrote zorginstellingen beter scoren
dan grote zorginstellingen. De afgelopen jaren is er een grote fusiegolf
binnen zorginstellingen. Deze resultaten geven aan dat schaalvergroting niet
altijd leidt tot betere prestaties.
Klachtenprocedure
Ook de klachtenprocedure blijkt vaak niet goed te werken. Dit wordt voor een
deel veroorzaakt door onbekendheid met de regeling Wet Klachtrecht Cliënten
Zorg (WKCZ). De uitvoering van klachtenprocedures moeten verbeterd worden.
Versterking positie cliënt en kwaliteit van bestaan
De uitkomsten onderbouwen het beleid dat de sector heeft ingezet:
versterking van de positie van de cliënt en een focus op kwaliteit van
bestaan. Het LSR, de CG-Raad en het LFB zien in de uitkomsten een belangrijk
signaal naar zowel de zorgaanbieders als de politiek. Zij gaan hierover in
overleg met de VGN en het ministerie van VWS. De belangenbehartigers dringen
bij de zorginstellingen erop aan om hard aan de slag te gaan met de
uitkomsten.
Ook cliëntenraden kunnen hier een belangrijke rol in spelen. Zij zijn de
verbinding richting meer zeggenschap van cliënten. Het is nodig dat de
positie van de cliëntenraad wordt verstevigd. De politiek is aan zet om
verbetering van de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (Wmcz) door
te voeren.
(Geplaatst: 14 september 2007)
---
Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland