Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland

Zeggenschap cliënten onder de maat Benchmarkonderzoek gehandicaptenzorg basis voor verbetertrajecten

Lees de gehele pagina voor of selecteer een gedeelte van de tekst om t e laten voorlezen

De Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN) heeft vandaag de uitkomsten van een branchebreed benchmark-onderzoek uitgereikt aan Jet Bussemaker, de staatssecretaris van VWS. Landelijk Steunpunt cliëntenRaden (LSR), de Chronisch zieken en Gehandicapten Raad (CGRaad) en de Landelijke Federatie Belangenvereniging Onderling Sterk zijn verheugd over het onderzoek.

Het is een belangrijke stap naar het verbeteren van de professionaliteit en kwaliteit in de gehandicaptenzorg. De uitkomsten bieden daarvoor aanknopingspunten. Want er valt nog veel te verbeteren in de gehandicaptenzorg, zo bevestigt ook het onderzoek.

Meebeslissen over de invulling van je leven

Met de uitkomsten van het onderzoek ontstaat voor het eerst een helder inzicht in de prestaties van de zorginstellingen. In het onderzoek was ruime aandacht voor de mening van cliënten over de kwaliteit van zorg naast onderdelen als bedrijfsvoering en medewerkerraadpleging. Het meest opmerkelijke uit het onderzoek is dat zeggenschap de sleutel blijkt tot kwaliteit. De good practices scoren op het gebied van zeggenschap en bejegening goed. Dit punt moet worden opgepakt. Verbetertrajecten moeten worden gestart, zonodig gekoppeld aan verdiepend kwaliteitsonderzoek. Zorginstellingen kunnen op dit terrein leren van instellingen waar de zeggenschap wel beter wordt beoordeeld.

Schaalvergroting leidt niet tot betere prestaties

Verder is opvallend dat kleine en middelgrote zorginstellingen beter scoren dan grote zorginstellingen. De afgelopen jaren is er een grote fusiegolf binnen zorginstellingen. Deze resultaten geven aan dat schaalvergroting niet altijd leidt tot betere prestaties.

Klachtenprocedure

Ook de klachtenprocedure blijkt vaak niet goed te werken. Dit wordt voor een deel veroorzaakt door onbekendheid met de regeling Wet Klachtrecht Cliënten Zorg (WKCZ). De uitvoering van klachtenprocedures moeten verbeterd worden. Versterking positie cliënt en kwaliteit van bestaan De uitkomsten onderbouwen het beleid dat de sector heeft ingezet: versterking van de positie van de cliënt en een focus op kwaliteit van bestaan. Het LSR, de CG-Raad en het LFB zien in de uitkomsten een belangrijk signaal naar zowel de zorgaanbieders als de politiek. Zij gaan hierover in overleg met de VGN en het ministerie van VWS. De belangenbehartigers dringen bij de zorginstellingen erop aan om hard aan de slag te gaan met de uitkomsten.
Ook cliëntenraden kunnen hier een belangrijke rol in spelen. Zij zijn de verbinding richting meer zeggenschap van cliënten. Het is nodig dat de positie van de cliëntenraad wordt verstevigd. De politiek is aan zet om verbetering van de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (Wmcz) door te voeren.

(Geplaatst: 14 september 2007)

---