AutoRai

Audiâs dynamische én energiezuinige toekomstvisie

(9/14/2007)
Audi komt niet alleen met vier wereldprimeurs naar de autotentoonstelling van Frankfurt, maar ook met een duidelijke toekomstvisie: meer rijplezier in combinatie met lagere emissies. De Audi A4 2.0 TDI e Concept, de schoonste dieselmotor ter wereld voor de Audi A4 en Audi Q7 en een nieuwste-generatie hybride tekenen voor de concrete invulling hiervan.

De Audi A4 2.0 TDI e Concept verbruikt gemiddeld slechts 4,9 l/100 km. Dit resulteert in een CO2-uitstoot van slechts 129 g/km en daarmee zit hij nu al onder de Europese norm die pas in 2012 van kracht wordt. De 105 kW/143 pk sterke motor is dankzij het geavanceerde inspuitsysteem met piezo-injectoren en verbrandingskamersensoren zeer efficiënt. Het ultra low emission system werkt met het biologisch afbreekbare additief AdBlue, dat in kleine hoeveelheden wordt ingespoten in de DeNOx-katalysator. Het systeem bestaat verder uit tweeweg-katalysatoren, een elektronisch geregeld Dieselpartikelfilter en een uitlaatgasrecirculatiesysteem. Het ultra low emission system zorgt onder meer voor een 90% lagere NOx-uitstoot.

Meer milieuvriendelijke technieken
Er zijn meer technieken die bijdragen aan de gunstige emissiewaarden van de Audi A4 2.0 TDI e Concept. Zo beschikt hij over een handgeschakelde zesversnellingsbak met sterk verminderde interne wrijving. De overbrengingsverhoudingen van de derde tot en met zesde versnelling zijn bovendien iets langer en op het dashboard geeft een indicator aan welke versnelling het best gebruikt kan worden voor een zo laag mogelijk verbruik.
De A4 2.0 TDI e Concept beschikt ook over een soepel werkend start-stop-systeem. Dit zorgt ervoor dat de motor uitschakelt als de auto tot stilstand komt en de versnellingsbak in neutraal wordt gezet. Bij stadsritten gebeurt dit vaak. Door de koppeling in te trappen wordt een speciale startmotor geactiveerd. In tweetiende van een seconde start deze de TDI-motor weer.

Microhybride
De A4 2.0 TDI e Concept beschikt ook over microhybride-techniek. Dat betekent dat energie die vrijkomt bij het uitrollen en remmen wordt 'opgevangen'. In een speciale omvormer wordt kinetische energie omgezet in elektrische energie. Deze wordt opgeslagen in een duurzame en onderhoudsvrije gel-accu.
Ook aan het energiegebruik van diverse 'grootverbruikers' is veel aandacht besteed. De stuurbekrachtiging werkt met een speciale pomp, die het energieverbruik met zoân 50% vermindert ten opzichte van een conventionele bekrachtiging en de airconditioning gebruikt dankzij vele detailwijzigingen 20% minder energie dan voorheen. Ondanks alle energiebesparende maatregelen is de A4 2.0 TDI e Concept een auto met hoge prestaties. De topsnelheid bedraagt 215 km/h en de '0-100' duurt 9,3 seconden.

De schoonste dieselmodellen ter wereld
Medio 2008 start Audi met de levering van de schoonste dieselmodellen ter wereld. De 3.0 TDI motor met het ultra low emission system wordt dan leverbaar in de A4. De 3.0 TDI in dit model is goed voor een vermogen van 176 kw/240 pk en een koppel van maar liefst 500 Nm. Hij valt op door zijn zeer sportieve prestaties en een laag verbruik, en bovendien voldoet hij nu al aan Europese emissie-eisen die in 2014 van kracht worden. Ook de Audi Q7 wordt leverbaar met deze 3.0 TDI. In dit model bedraagt het maximale koppel 550 Nm. Het ultra low emission system komt op termijn ook beschikbaar voor andere Audi-modellen.

Hybride â indien nodig
Op de IAA laat Audi een hybridetechniek zien waarbij de 2.0 TFSI (155 kW/210 pk) samenwerkt met een elektromotor met een vermogen van 32 kW/44 pk. Samen vormen ze een zogenaamde parallel hybrid: de elektromotor/generator is daarbij ingebouwd in de behuizing van de achttraps tiptronic versnellingsbak. Deze innovatieve bouwwijze is niet alleen efficiënt, maar zorgt ook voor een sportief-dynamisch karakter. Het parallel-hybrid-systeem is zo ontworpen dat de elektromotor en de verbrandingsmotor heel goed afzonderlijk functioneren, maar ook kunnen samenwerken. De twee motoren worden dan met elkaar 'verbonden' door een natte meerplaatskoppeling. Bij uitsluitend elektrisch rijden bedraagt de actieradius zoân 3 kilometer - een grote afstand in stadsverkeer. De benodigde elektrische energie wordt opgeslagen in een compacte lithium-ion-accu. Deze wordt onder meer gevoed door het terugwinnen van uitrol- en remenergie.
Het studiemodel met de parallel-hybrid techniek dat op de IAA debuteert, is slechts 100 kilo zwaarder dan het origineel met uitsluitend een benzinemotor. Ook dat draagt bij aan het zeer gunstige verbruik van slechts 6,4 l/100 km.
Audiâs hybridetechniek kan worden toegepast in alle modellen met een in lengterichting geplaatste motor. Vrijwel elke verbrandingsmotor van Audi is geschikt om in het parallel-hybrid-concept te worden opgenomen. Audi neemt deze hybridetechniek in productie als specifieke marktomstandigheden daarom vragen én als het voor de klant doorslaggevende voordelen heeft.

Efficiency vandaag
Audi is in Frankfurt met een duidelijke toekomstvisie, maar ook vandaag al laat het merk zien dat dynamisch en zuinig prima samen kunnen gaan. De Audi A3 1.9 TDI e met een verbruik van slechts 4,5 liter diesel per 100 kilometer (119 gram C02/km) bijvoorbeeld en de A8 2.8 FSI e met een uitstoot van 199 gram CO2/km. Dat neemt niet weg dat de laatste goed is voor een topsnelheid van 238 km/h. Meer e-modellen met TDI-, FSI-, en TFSI-motoren zijn op komst.