Hoogheemraadschap Schieland en de Krimpenerwaard


Bestuurlijke inspectietocht in de Krimpenerwaard

lorsheijd.jpg (10 Kb) Donderdagmiddag 6 september reed ik op mijn motor door de prachtige Krimpenerwaard op weg naar HHSK Steunpunt Zuidbroek. De bouwactiviteiten waren enige weken voor de officiële opening nog in volle gang. Toch had projectleider Sjoerdsma tijd vrijgemaakt om een aantal bestuurders van de VV -waaronder ik- een rondleiding te geven. Naast het vergaderen en het lezen van rapporten en andere stukken is het altijd een bijzonder genoegen om dan ook eens een kijkje ter plaatse te kunnen nemen.

Droge voeten

We treffen er ook de nieuwe secretaris-directeur mevrouw M.J.H. van Kuijk aan. Hierdoor maken we op informele wijze kennis en kunnen tegelijkertijd een hoop praktische zaken met eigen ogen aanschouwen. Zaken als de pekelwagens die nu al preventief onderhoud krijgen om klaar te staan als de vorst toeslaat waarbij ze in no-time het wegbeheersgebied van HHSK kunnen strooien. En dat gebeurt preventief met nat zout, legt Sjoerdsma ons uit. "Dat is beter voor het milieu omdat er minder zout mee gemoeid is en het blijft -ook met harde wind- beter liggen wat goed is voor de verkeersveiligheid." Hiervoor wordt er in de loods in een grote tank zelf speciaal mengwater aangemaakt. Uit het rapport begrotingsvergelijking 2007 onder waterschappen blijkt trouwens dat HHSK een goede derde plaats inneemt met 70% van de wegen die bij opkomende gladheid preventief zijn gestrooid. Ook mooi is dat met GPS de gereden routes worden geregistreerd en opgeslagen in de computer zodat dit precies is te volgen. De wegentaak van HHSK in de Krimpenerwaard staat nog wel eens ter discussie. Is dat nou wel een eigenlijke taak voor een waterschap? Maar zolang er niet anders gekozen is moet je die taak wel goed uitvoeren en dat gebeurt dus in de Krimpenerwaard. Op de strooiwagens is nog niet de volledige naam van ons hoogheemraadschap terug te vinden. Dat zou na de fusie nu toch ook in alle communicatie-uitingen doorgevoerd moeten zijn. Wat me verder opviel is de functionele ruimte voor opslag van allerlei materialen zoals de verkeersborden. Verder is er een wasstraat om het materieel te kunnen reinigen. Wat betreft het onderhoud wordt er veel door het eigen personeel gedaan. Deze is dusdanig allround dat het nog efficiënt blijkt deze taken in eigen hand te houden. Ook is voorzien in een calamiteitenruimte waarbij met droge voeten dus op `hoog niveau' in het steunpunt bij noodsituaties overleg en aansturing mogelijk zal zijn.

Lava op de weg

Na Steunpunt Zuidbroek stapten we in de bus om een kijkje te nemen bij gebied Achterbroek. We liepen op de polderweg er naar toe vast. Er lag lava op de weg. Zijn er in de Krimpenerwaard problemen met actieve vulkanen waarvan we nog niet wisten? Nee, bleek bij nadere beschouwing, de poreuze lavabrokken worden gebruikt om de oevers te verstevigen in opdracht van HHSK. We konden goed zien dat ongeveer een meter uit de kant een hele reeks palen met planken en doek in het water was aangebracht die daarna wordt opgevuld met deze lavastenen. Dit geeft zowel versterking als mogelijkheden voor een natuurvriendelijke berm. Een zojuist geloste partij van die lavastenen versperde onze doorgang, dus we liepen een stukje verder om de te smalle vaart te aanschouwen die naar gemaal Verdoold loopt. Hier was al het nodige over gesproken in de laatste VV en het ziet er naar uit
-zoals beleidsmedewerker Michel van Cappellen ons aangaf- dat met de huidige plannen met de verderop geplande watergangen, er een prima oplossing gevonden is.

Het lek was nog niet boven

De bus bracht ons daarna naar het oude gemaal Kromme Geer en Zijde. Hier troffen we de Jan Spek en Bas de Bruijn, beide bedrijfsvoerders in de Krimpenerwaard, aan. Zij zaten letterlijk en figuurlijk `in de put' toen we aankwamen. Er bleek een ernstige lekkage te zitten in de verbindingskoker tussen het gemaal en de Hollandsche IJssel. Hierdoor spoelde vervaarlijk veel grond en zand weg buiten de koker en rond het gemaal. Om het lek te kunnen traceren was er tijdelijk een grote stalen plaat aangebracht in de uitwateringskoker die het rivierwater buiten hield. Vele meters diep in de kokerput probeerde ze deze met een pomp leeg te maken om het lek te vinden en te repareren. Ze waren er zeker van dat het hun ging lukken dus u kunt rustig slapen. Het algehele beeld van dit gemaal laat wel duidelijk zien dat de tand des tijds hier flink heeft toegeslagen.

In de nazit in het nabijgelegen Café De Harmonie sprak ik nog over de muskusrattenproblematiek die vooral stevig huis houdt in de Krimpenerwaard. Er blijkt toch een voorzichtig optimisme bespeurbaar. De vangsten nemen ondanks een gelijkmatige inspanning van de muskusrattenvangers geleidelijk af. Dat zou kunnen betekenen dat de populatie niet meer schrikbarend toeneemt. Het zou vanuit waterschaps-oogpunt een zegen zijn als dit probleem nu beheersbaar blijft.

Het was een zeer interessante inspectietocht van de territoriale commissie Krimpenerwaard waaraan ik mocht deelnemen. Rest mij de mensen van HHSK te bedanken voor de organisatie en hun verhelderende uiteenzettingen.

Jacques Lorsheijd

Lid VV

inspectie02_small.jpg (18 Kb) inspectie01_small.jpg (21 Kb)