Ingezonden persbericht


ERA Bouw winnaar BouwKennis Marketing Jaarprijs 2007

Rotterdam, 14 september 2007 - Era Bouw is gisteren is op de BouwKennis Jaarbijeenkomst uitgeroepen tot winnaar van de BouwKennis Marketing Jaarprijs. Deze prijs heeft ERA Bouw verdiend met het concept `Eén blok stad'. Kern van de marketingstrategie is de documentaire `The making of één blok stad'.

`Eén blok stad'
'Éen blok stad' is het marketingconcept voor 30 vooroorlogse gerenoveerde en casco op te leveren panden in Middelland Delfshaven, hartje Rotterdam. Dit woonconcept vraagt om een bijzondere maar ook zorgvuldige marketingaanpak. Het project betreft de renovatie van twee straten waarbij na de werkzaamheden een deel van de zittende huurders weer zal terugkeren. Uitgangspunt was dan ook dat het marketingconcept geen bedreiging zou vormen voor de waardevolle bestaande buurtcultuur.

Tegelijkertijd moet het woonconcept aantrekkingskracht uitoefenen op de hoger opgeleide, creatieve en ondernemende Rotterdammers, die voor de toekomst van de stad belangrijk zijn om binnen haar stadsgrenzen te houden. Voor ERA Bouw was het duidelijk dat de marketing zich zou moeten richten op mensen met hart voor de stad, die geloven in de maakbaarheid van de eigen buurt en die niet schrikken van stedelijke dynamiek: "Middenin de stad. Gelijkgestemde geesten, een eigen studio, atelier, kantoor of praktijk aan huis. En ja, er wordt ook wel eens een fiets gejat...".

Communicatie en media
Kortom: het is project met een verhaal. Een verhaal dat zich via het concept van een documentaire optimaal laat vertellen. Het documentaireconcept is uitgewerkt in vier filmafleveringen waarin een journaliste van TV Rijnmond wordt gevolgd die interesse heeft in een pand in `Eén blok stad'. De films zijn te bekijken op de website van het project, die een centrale rol heeft in de hele communicatiestrategie.

Alle overige communicatieactiviteiten zijn dan ook gericht op het genereren van traffic naar en op de internetsite. Ook hier draait het weer om film/internet en is gekozen een zogenaamde viral commercial te ontwikkelen. Een videoclip van circa anderhalve minuut laat op treffende wijze de sfeer en karakter van het project zien en maakt nieuwsgierig naar meer. Het filmpje laat zich eenvoudig als internetlink doorsturen(tell a friend). Op die manier verspreidt het filmpje zich als een 'virus'. Aan het einde van de teaserfilm wordt de kijker naar de website geloodst. Uiteindelijk moet dit natuurlijk leiden tot het aanvragen van verkoopmateriaal of een bezichtiging van een pand. Naast een eenmalige e-mailing naar een breed eigen netwerk is de commercial geplaatst op YouTube, Google Video's, Muziek4um.nl, video. yahoo en diverse andere internetfora.

www.eenblokstad.nl
Meer informatie voor de pers: Mirjam Groothuis tel: 079-3170539

Het juryoordeel
ERA Bouw heeft met het project `Eén blok stad' de belevingswereld van de klant duidelijk centraal gezet. De effectiviteit hiervan is reeds bewezen, doordat het in staat is gebleken om de beoogde doelgroep te enthousiasmeren en ook daadwerkelijk binnen te halen voor het project. Daarnaast is het project gekozen omdat het van lef getuigt om te kiezen voor renovatie in een slechte wijk. "Het project is innovatief, zowel in de opzet als in het gebruik van communicatie en media", aldus de jury.

De jury bestond uit:

· Jan van Setten: Oprichter BIG Unlimited
· Eric Koenen: Corporate Strategy & Innovation GTI
· Karin van Willigen: Directeur Bouweconomie Bouwend Nederland
· Geert Segers: Directeur Marketing Wienerberger
· Bernard Verburg: Algemeen Directeur Bouwmaat Nederland
· Dietmar Werner: Algemeen Directeur Volker Wessels Vastgoed, Voorzitter Neprom
· Yousri Mandour: Partner ICSB
· Jan-Paul Schop: Directeur USP Marketing Consultancy

Andere genomineerden
Uit de vele inzendingen voor de BouwKennis Marketing Jaarprijs zijn door de jury vooraf drie genomineerden bepaald. De inzendingen zijn op een aantal criteria getoetst. Dit zijn vooral de toegevoegde waarde voor het bedrijf en de toegevoegde waarde voor de afnemer. Daarnaast is ook het effect op het imago van het bedrijf en op het imago van de sector als geheel beoordeeld. Ook de originaliteit, de uitvoering en het succes (of de kans daarop) zijn door de jury meegenomen in de beslissing.

Op de BouwKennis Jaarbijeenkomst zijn de drie genomineerden voorgesteld aan de hand van een korte film. Deze zijn terug te vinden op www.bouwkennisjaarbijeenkomst.nl. Vervolgens kon iedereen in de zaal zijn stem uitbrengen op één van de drie inzendingen. Behalve de zaal heeft ook de jury zijn punten onder de genomineerden verdeeld. Aan de hand hiervan is ERA Bouw als de uiteindelijke winnaar gekozen. De andere twee genomineerden waren Solids van Het Oosten en het WelWonen concept van Betonson.

Het Oosten - Solids
Een Solid, ontwikkeld door Woningcorporatie het Oosten te Amsterdam, is een duurzaam gebouw dat ruimte geeft aan wat mensen willen. Huurders zijn volledig vrij in gebruik van de ruimte. Wonen, werken, in allerlei vormen en combinaties. Solids is genomineerd omdat het vernieuwend is, de flexibiliteit en de mogelijkheid tot functieverandering getuigt van denken vanuit de klant. Door de opzet van een Solid worden gebouwen gerealiseerd die ruimte geven aan de veranderende behoeften van mensen en wordt tegelijkertijd gezorgd voor een duurzame toevoeging voor de stad. Het project is opgezet met oog voor de eindgebruiker en uitstekend gepresenteerd.

www.solids.nl
Meer informatie voor de pers: Marijke Koets tel: 020-5885129

Betonson - WelWonen concept
WelWonen is een uniek prefab energiehuis-concept op basis van bodemwarmte. Betonnen funderingspalen absorberen de (constante) bodemtemperatuur en geven die door aan het ingebouwde circulatiesysteem in de vloeren. Gevolg: koelte in de zomer en warmte in de winter. Het duurzame klimaatsysteem leidt tot energiebesparing leidt tot een lagere EPC, lagere CO2-uitstoot en dus tot energiebesparing. Dit project is genomineerd omdat het een goede technische innovatie betreft waar volgens de jury markt voor is. Het filmpje op de site biedt veel inzicht in de werking van het concept.

www.betonson.com
Meer informatie voor de pers: J.M. Damman tel: 06-51440689

Aan de hand van deze drie cases en die van eerdere edities van de BouwKennis Marketing Jaarprijs, is de jury van mening dat de bouwsector wel degelijk innoverend is op het terrein van marketing. De BouwKennis Marketing Jaarprijs heeft tot doel marketing in de bouwsector naar een hoger niveau te tillen. De jury hoopt dan ook dat deze cases een inspiratie zijn voor vele bedrijven.

Bouwkennis is uitgever van marktinformatie over de bouw-, woon-, vastgoed- en installatiesector. De producten van Bouwkennis ondersteunen managers bij het bepalen en invullen van het beleid. Voor meer informatie over Bouwkennis of om u in te schrijven voor de tweewekelijkse digitale nieuwsbrief, kijk op www.bouwkennis.nl.

Noot voor de redactie: Voor meer informatie en/of beeldmateriaal kunt u contact opnemen met Remco Tuns, tel: 010-2066996 of tuns@bouwkennis.nl. Wanneer u (delen van) dit bericht publiceert, ontvangen wij graag een bewijsexemplaar. U kunt deze versturen naar: Bouwkennis bv, Kralingseplaslaan 99, 3061 DG Rotterdam.

Bijlagen
Onderstaande foto's van de uitreiking van de BouwKennis Marketing Jaarprijs zijn beschikbaar voor de pers. Voor hoge resolutie beelden kunt u contact opnemen met Remco Tuns, tel: 010-2066996 of tuns@bouwkennis.nl.

Genomineerden BouwKennis Marketing Jaarprijs: Betonson- Het Oosten- ERA Bouw

ERA Bouw ­ winnaar BouwKennis Marketing Jaarprijs


---- --