Magnus Management Consutants

Uitgevers vergelijken hun abonnementen- en advertentieprocessen via operationele benchmark

29 augustus 2007 - 18 uitgevers nemen dit jaar deel aan de mediabenchmark, een initiatief van Magnus Management Consultants. Door vergelijking van hun abonnementen- en advertentieprocessen krijgen zij meer inzicht in de kwaliteit, productiviteit en efficiëntie, en daarmee in de verbetermogelijkheden van hun `back office'. In overleg met de deelnemers zijn prestatie-indicatoren vastgesteld: meetbare aspecten die de kwaliteit en doelmatigheid van de gebenchmarkte processen inzichtelijk maken. Deelnemers leveren jaarlijks de benodigde meetgegevens aan. Na verwerking daarvan ontvangt iedere deelnemer een presentatie waarin zijn gegevens zijn afgezet tegen de (anonieme) scores van zijn `peer group' en de totale groep. Op 14 september vindt de eindbespreking met de deelnemers van de benchmark over 2006 plaats.

Het idee om een mediabenchmark te organiseren is mede afkomstig van VNU Media. Magnus heeft in 2006 eerst een `pilot' georganiseerd waaraan negen uitgevers deelnamen. Uitgangspunten waren gegarandeerde vergelijkbaarheid, maximaal inzicht tegen beperkte kosten en inspanning van de deelnemers, en continuïteit (in verband met trendanalyses). Toen de pilot een succes bleek, raakten meer uitgevers geïnteresseerd in de mediabenchmark als vergelijkings- en verbeteringsinstrument. "Mediabedrijven hebben de ambitie hun operationele processen verder te ontwikkelen en te professionaliseren, wat in de praktijk echter niet zo eenvoudig blijkt. Je moet eerst weten waar je staat en meetbare prestatienormen hebben, voor je de bakens kunt verzetten", aldus Otto Korstenbroek, manager operations bij VNU Media.

Over de mediabenchmark
De mediabenchmark helpt uitgevers om beter inzicht te krijgen in hun niet-concurrerende operationele prestaties en die van branchegenoten. Alle uitgevers kunnen deelnemen aan de jaarlijkse benchmark, mits zij zich verplichten om vertrouwelijk om te gaan met de meetgegevens en de resultaten alleen voor interne doeleinden te gebruiken. Onderling zijn heldere afspraken gemaakt over de aanlevering van meetgegevens en de vertrouwelijke behandeling ervan. Vanwege de toenemende focus van uitgevers op online activiteiten worden in de benchmark over 2006 ook de processen rond online advertenties meegenomen.

Deelnemers zijn ANWB, FD Mediagroep, Hachette Filipacchi Media, HDC Media, Hilversumse Mediacompagnie, Holland Combinatie, IDG Nederland, Media Groep Limburg, NDC Mediagroep, NRp Dagbladen, Programmabladen AKN, Sanoma Uitgevers, SDU Uitgevers, Telegraaf Tijdschriftengroep, VNU Business Publications, Weekbladpers tijdschriften, Wegener Dagbladen en WP Sportmedia. De mediabenchmark wordt uitgevoerd door mediameetinstituut M3i (www.m3i.nl), een onderdeel van Magnus Management Consultants.