Umweltplakette in Duitsland per 1 oktober 2007 verplicht

14/09/2007 08:23



TÜV NORD NEDERLAND BV



Op 10 oktober 2006 heeft de Duitse Bondsregering een wet aangenomen welke voorziet in een Fijnstofverordening. Deze wet, ingetreden op 1 maart 2007, voorziet in de mogelijkheid om in gebieden waar hoge concentraties fijnstof dreigen te ontstaan, zoals stadscentra, verkeersknooppunten en sommige drukke verkeerswegen, voertuigen de toegang tot deze gebieden te ontzeggen, tenzij de uitstoot van fijnstof van de bewuste voertuigen aan bepaalde eisen voldoet. Deze gebieden worden als Umweltzone aangeduid.

Voertuigen die de Umweltzone willen inrijden moeten voorzien zijn van een Umweltplakette (milieusticker) die overeenkomt met de classificatie aangegeven voor de Umweltzone. Op 1 oktober aanstaande starten in Duitsland de eerste steden met de invoering van een Umweltzone. Deze steden zijn München en Regensburg. Op 1 januari 2008 zal in de steden Berlijn, Hannover, Köln, Augsburg en Neu-Ulm eveneens worden overgegaan tot invoering van de Umweltzone.

De fijnstof gevoelige gebieden waarvoor beperkingen van kracht zijn, zijn te herkennen aan het verkeersbord "Umweltzone". Onder het verkeersbord wordt tevens een onderbord getoond. Hierop wordt de milieustickers getoond, waarmee het voertuig uitgerust moet zijn om de zone in te mogen rijden. Voor voertuigen die niet voorzien zijn van de juiste milieusticker, is het niet toegestaan om in de genoemde zone te rijden, zelfs indien het voertuig aan de normen voor de Umweltzone voldoet. Ook voor voertuigen met een niet-Duitse registratie (bv. Nederlands kenteken) is, om in een "Umweltzone" te mogen rijden, een milieusticker verplicht.

Voor de Umweltplakette zijn vier emissieklassen gedefinieerd. Klasse 1 komt overeen met de hoogste uitstoot van fijnstof en komt niet in aanmerking voor een Umweltplakette. Voertuigen behorend tot deze emissieklasse mogen dus nooit een Umweltzone inrijden. Naarmate voertuigen minder fijnstof uitstoten, komen deze voor een "hogere" klasse in aanmerking. Klasse 4 (de groene Umweltplakette) zijn voertuigen die gegeven de huidige indeling het minste fijnstof uitstoten. Voertuigen rijdend op benzine of LPG, en die voorzien zijn van een geregelde katalysator kunnen voor deze klasse in aanmerking komen. Voertuigen die voorzien zijn van een dieselmotor zullen aan de meest recente emissie-eisen moeten voldoen, alvorens deze voor de Klasse 4 in aanmerking komen. Voertuigen die achteraf met een retrofit roetfilter zijn uitgerust, kunnen voor een eersthogere emissieklasse in aanmerking komen.

Om in bovengenoemde steden de Umweltzone in te rijden volstaat vooralsnog de Rode Umweltplakette - Emissieklasse 2. Van een aantal steden is bekend dat zij de lat gaan verhogen naar de Gele Umweltplakette en/of de Groene Umweltplakette. Zo heeft bijvoorbeeld de stad Hannover kenbaar gemaakt dat een Rode Umweltplakette ingaat per 1 januari 2008, de Gele Umweltplakette gaat in per 1 januari 2009 en de Groene Umweltplakette per 1 januari 2010.

Voor een actueel overzicht van de invoering in Duitsland, alsmede detailinformatie over de omvang van de Umweltzones in deze steden heeft het Umweltbundesamt in Duitsland een website met daarop vermeld de actuele situatie ingericht: http://www.env-it.de/luftdaten/download/public/html/Umweltzonen/index.htm

In Duitsland kan de Umweltplakette onder meer worden verkregen bij de keuringsstations van TÜV NORD. Bezitters van in Nederland geregistreerde voertuigen kunnen voor het verkrijgen van een Umweltplakette terecht bij TÜV NORD Nederland B.V. te Vaassen.

Meer informatie over de Umweltplakette is te vinden op:
http://www.tuev-nord.nl/keuringen/umweltplakette.htm





http://www.tuv-nord.nl

http://www.tuv.nl