Ingezonden persbericht


Nieuwe badkamer meest populaire verandering aan woning Huizenbezitters kiezen voor waardeverhogende investeringen; huurders voor inrichting van de woning

Rotterdam - 14 september 2007. Nederlandse huizenbezitters willen in hun woning het liefst hun badkamer vernieuwen: maar liefst 30% kiest voor een nieuwe badkamer wanneer hen gevraagd wordt wat men het liefst zou willen veranderen aan hun huidige woning. Ook het veranderen van de tuin (22%) en een nieuwe keuken (17%) zijn populair. Opvallend zijn de verschillen tussen huurders en huizenbezitters. Huizenbezitters lijken eerder bereid te zijn waardeverhogende investeringen (zoals een nieuwe badkamer) in hun huis te doen dan huurders, die eerder keizen voor zaken omtrent de inrichting (zoals: meubelen, vloer en behang). Mogelijke verklaring voor deze verschillen is dat huizeneigenaren bij verkoop van hun woning zelf profiteren van hun investeringen. Huurders kennen deze financiële prikkel niet of mogen soms niet van hun verhuurder op deze manier hun woning verbouwen of veranderen. Dit blijkt uit het continue onderzoek Woonkennis van USP Marketing Consultancy onder ruim 1.200 woonconsumenten.

Huurders kiezen voor inrichting woning, huizenbezitters voor grote investeringen Onder huurders zijn de gewenste veranderingen aan de woning verschillend aan die van de huizenbezitters. Zo willen huurders het liefst de meubels in de woonkamer vervangen. Onder huizenbezitters is dit slechts 16%. Huizenbezitters willen daarentegen het liefst een nieuwe badkamer. Bijna één derde van de huizenbezitters (30%) geeft aan de badkamer te willen vervangen. Verder valt op dat onder huurders het vervangen van de vloerbedekking/laminaat/houten vloer, het vernieuwen van het behang/kleur van de muur en het vervangen van de meubels in de slaapkamers populairder is dan onder kopers. Kopers kiezen, naast de badkamer, relatief vaker voor vernieuwingen in de tuin (22%) en het onderhouden van de buitenkant van de woning (10% (onder huurders 2%), niet in de Top 10 weergegeven).

|Top |Deze zomer het liefst    |Gemiddelde |Huurders   |Huizenbezit|
|10  |vernieuwen:              |Nederlander|           |ters       |
|1   |nieuwe badkamer          |23%        |16%        |30%        |
|2   |de tuin veranderen       |21%        |20%        |22%        |
|3   |nieuwe meubels voor de   |18%        |21%        |16%        |
|    |woonkamer                |           |           |           |
|4   |nieuwe keuken            |18%        |18%        |17%        |
|5   |nieuwe                   |17%        |19%        |15%        |
|    |vloerbedekking/laminaat/h|           |           |           |
|    |outen vloer              |           |           |           |
|6   |nieuw behang/kleur van de|15%        |17%        |14%        |
|    |muren                    |           |           |           |
|7   |nieuwe meubels voor in de|10%        |13%        |8%         |
|    |slaapkamer               |           |           |           |
|8   |een (nieuwe) serre bouwen|8%         |8%         |8%         |
|9   |vernieuwen van de        |8%         |6%         |9%         |
|    |trap(pen)                |           |           |           |
|10  |kamerindeling            |7%         |9%         |5%         |
|    |veranderen/muur          |           |           |           |
|    |doortrekken              |           |           |           |
Deze verschillen zijn te verklaren: woningeigenaren hechten meer waarde aan hun woning omdat zij zelf de eigenaar zijn. Een woningeigenaar doet daarom eerder grotere investeringen in een huis dan een huurder. Het huis wordt meer waard door deze investeringen, waarbij huizenbezitters weten dat zij bij verkoop van het huis er de vruchten van zullen plukken. Huurders missen deze financiële prikkel, mogen het soms niet van hun verhuurder en daarnaast ontbreekt het huurders, in vergelijking met huizenbezitters, relatief vaker aan de financiële middelen. Daarom kiezen huurders eerder voor zaken die te maken hebben met inrichting zoals: meubels, vloeren en muren.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
USP Marketing Consultancy
Drs. M. Verschoor
Telefoon: 010-2066900
E-mail: verschoor@usp-mc.nl Internet : www.usp-mc.nl

Over Woonkennis/technische verantwoording
Woonkennis is een initiatief van USP Marketing Consultancy. Woonkennis is een continue woonmonitor die ieder kwartaal de mening en het gedrag van de Nederlandse woonconsument onderzoekt. Het veldwerk van dit onderzoek is verricht in april/mei 2007 onder 1.200 consumenten uit het consumentenpanel DeelUwMening.nl.


---- --