Ingezonden persbericht

Nederlanders laten zich op vakantie verleiden tot extra uitgaven

Een op de vijf slaat net zo lief een jaartje vakantie over

Amsterdam, 14 september 2007 - De vakantie is ten einde. Tijd om de financiële balans op te maken: wat heeft de vakantie dit jaar gekost? Een ruime meerderheid van de Nederlanders (57 procent) blijkt meer geld uit te geven tijdens de vakantie dan vooraf gepland. Bij ruim een derde (34 procent) leidt dit tot flinke irritaties. Om deze reden slaat 19 procent van de Nederlanders, en dan met name de wat oudere mensen (45 tot 65 jaar, 24 procent), het liefst een jaartje vakantie over. Het zijn vooral de etentjes, uitstapjes en het winkelen die in de ogen van Nederlanders te veel geld opslokken tijdens hun vakantie*. Dit blijkt uit onafhankelijk onderzoek van InterBank onder 515 Nederlanders.

Dit jaar is 10 procent meer geld aan vakanties besteed dan twee jaar geleden. Vooral mannen zijn de 'big spenders'. Zij hebben dit jaar 376 euro meer aan vakanties besteed dan vrouwen (1.820 euro tegen 1.444 euro). Relatief veel mannen (42 procent tegen 30 procent van de vrouwen) geven meer geld uit aan hun vakantie dan het bedrag dat ze aan vakantiegeld ontvangen. Hoewel veel Nederlanders meer besteden aan hun vakantie dan voorzien, zijn vooral ouderen van mening dat ze niet te veel geld uitgeven op vakantie (54 procent).


*Top drie 'veroorzakers' overschrijding vakantiebudget:
1. eten en drinken (13 procent)

2. op activiteiten, excursies en uitstapjes (11 procent)
3. winkelen (10 procent)

Over het onderzoek
InterBank laat regelmatig onderzoek laten doen naar de ervaringen van Nederlanders met hun financiële ruimte om meer inzicht te krijgen in het bestedingspatroon en de motieven voor onder andere sparen en lenen. InterBank ziet het als haar verantwoordelijkheid om haar leningen op verantwoorde en betrouwbare manier te verstrekken via professionele intermediairs. Verder zet InterBank zich in om overkreditering te voorkomen en transparant te zijn in de wijze waarop zij zaken doet met tussenpersonen en indirect met consumenten. De uitkomsten van het onderzoek helpen InterBank haar dienstverlening verder te verbeteren en producten te ontwikkelen die aansluiten op de behoeften van consumenten.

Blauw Research heeft het onderzoek uitgevoerd onder 515 Nederlanders in de leeftijd van 18 tot 65 jaar. De onderzoeksgegevens uit dit persbericht zijn terug te vinden door op deze link te klikken.

Over InterBank
In InterBank N.V. heeft een aantal financieringsmaatschappijen hun krachten gebundeld, waaronder Finata Bank, IDM Bank en Mahuko. Gezamenlijk vormen zij de grootste financieringsmaatschappij van Nederland en zijn zij marktleider in consumptief krediet via intermediairs. InterBank is gevestigd in Amsterdam. Daarnaast is InterBank aangesloten bij de brancheorganisatie Vereniging van Financieringsondernemingen in Nederland (VFN) die zich sterk maakt voor verantwoorde kredietverlening. InterBank werkt exclusief met intermediairs (tussenpersonen) met de labels Finata, IDM, VoordeelBank, De IJssel Budget, Mahuko en Eurofintus. InterBank en de bij InterBank behorende financieringsmaatschappijen zijn geregistreerd bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM).


***


Ingezonden persbericht