Ingezonden persbericht


(pic)

|Datum     | |14 september 2007        
           | 
Gevulei-gemeenten wijzen VNG-akkoord verpakkingsafval af

Op afvalgebied samenwerkende gemeenten in de regio Leiden wijzen het onderhandelaarakkoord verpakkingen van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) met het Rijk af. Op 27 juli 2007 hebben de minister van Volkshuisvesting Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, de VNG en het verpakkende bedrijfsleven een onderhandelaarakkoord gesloten over het verpakkingenbeleid met betrekking tot de invulling van producentenverantwoordelijkheid voor de gescheiden inzameling van verpakkingsafval voor de periode 2008-2012. De VNG heeft de gemeenten gevraagd om voor 15 september 2007 op het akkoord te reageren. Het Dagelijks Bestuur van de Gevulei, het samenwerkingsverband waarin de gemeenten Alkemade, Leiden, Leiderdorp, Oegstgeest, Teylingen, Voorschoten, Wassenaar en Zoeterwoude samenwerken op het gebied van afval heeft besloten om dit akkoord af te wijzen. De gemeenten zijn van mening dat er nog zoveel in het akkoord onduidelijk blijft dat het moeilijk is om zicht te krijgen op de daadwerkelijke gevolgen voor de gemeenten.

Het succes van het akkoord is erg afhankelijk van de medewerking van de gemeenten. De Gevulei is van mening dat daarmee ook de risico's erg eenzijdig bij de gemeenten worden belegd:
. Een groot risico vormt de invoering van de gescheiden inzameling van kunststofverpakkingen. De inrichting van een gescheiden inzamelsysteem voor kunststoffen is duur, terwijl niet is aangetoond dat een gescheiden inzameling van kunststoffen goed is voor het milieu.
. Hoewel wordt toegezegd dat het verpakkende bedrijfsleven de kosten van een dergelijk systeem zal dragen is nog onduidelijk of het ook werkelijk kostendekkend kan zijn. De gemeenten willen niet dat de eigen inwoners voor de kosten opdraaien. Ze vragen zich ook af welk systeem het meest effectief is en of dit in de dichtbebouwde stedelijke omgeving kan worden ingepast;
. Het akkoord geeft het verpakkende bedrijfsleven een mogelijkheid om een eind te maken aan het statiegeldsysteem voor grote pet-flessen. De gemeenten vinden het ongepast dat deze mogelijkheid wordt geboden op het moment dat nog nagedacht wordt over nieuwe systemen;
. Ondanks berichten dat de afvalstoffenheffing omlaag kan betwijfelen de gemeenten of dat met extra inspanningen voor scheiding en inzamelen tegen lagere kosten kan worden gerealiseerd; Het resultaat voor de bestrijding van het zwerfafval is teleurstellend. Het verpakkende bedrijfsleven zal weliswaar 3 jaar een bijdrage leveren aan het Impulsprogramma Zwerfafval, maar een echte substantiële bijdrage aan het verwijderen van het zwerfafval blijft achterwege. In wezen is hier in de afgelopen jaren niets veranderd. De toezegging dat gemeenten de kosten voor de opruiming van het zwerfafval in de toekomst geheel uit de afvalstoffenheffing mogen betalen, zal niet bijdragen aan vermindering van de afvalstoffenheffing.

Nadere informatie: Bureau Communicatie, Hans Scholten, (071) 516 51 38 of 06 - 41 74 14 30

| |GEVULEI e.o. |
|          | |                                   | |                  |
|Nummer    | |140907-a                            |             | |Bureau            |
|          | |                                    |             | |Communicatie      |
|          | |                                    |             | |Admiraal          |
|          | |                                    |             | |Banckertweg 15    |
|          | |                                    |             | |(071) 516 5052    |
|          | |                                    |             | |bureaucommunicatie|
|          | |                                    |             | |@leiden.nl        |
           | |                  |
|Contactper| |Hans Scholten                       |             | |                  |
|soon      | |                                    |             | |                  |
|Telefoonnu| |5138                                |             | |                  |
|mmer      | |                                    |             | |                  |
|          | |                                    |             | |                  |

---- --