Unilever NV



* Uitbreiding joint-venture Unilever en Pepsico op gebied van kant- en klare thee

Uitbreiding joint-venture Unilever en Pepsico op gebied van kant- en klare thee

14/09/2007 : PepsiCo en Unilever hebben vandaag aangekondigd dat zij hebben besloten tot uitbreiding van hun internationale samenwerking op het gebied van marketing en distributie van kant-en-klare ijstheeproducten onder het merk Lipton, 's werelds best verkopende thee.

* Omvang huidige joint-venture door overeenkomst verdubbeld
* Wederzijdse benutting van sterke kanten Unilevers Lipton merk en kennis op het gebied van thee en Pepsi's bottelactiviteiten en distributienetwerk

In de nieuwe overeenkomst worden 11 landen toegevoegd aan de reeds bestaande kant-en-klare ijsthee-activiteiten van Lipton binnen het samenwerkingsverband. In deze landen, te weten acht Europese landen (Duitsland, Italië, Frankrijk, Nederland, Zwitserland, Oostenrijk, België en Portugal) en Korea, Taiwan en Zuid-Afrika, werd in 2006 een totale Lipton ijsthee omzet via handelskanalen behaald van EUR300 miljoen. Met de nieuwe overeenkomst ontstaat een samenwerking op wereldwijde schaal.

De nieuwe overeenkomst bouwt voort op de oorspronkelijke Noord-Amerikaanse joint-venture Pepsi Lipton Tea Partnership (PLTP) uit 1991, waarmee Lipton het leidende ijsthee-merk in de Verenigde Staten werd, en op een daarop volgende overeenkomst uit 2003. De huidige Pepsi Lipton International (PLI) joint-venture, die meer dan 40 landen omvat, heeft een sterke dubbelcijferige groei doorgemaakt.

Door de nieuwe overeenkomst wordt het volume van de huidige internationale joint venture tussen de bedrijven meer dan verdubbeld en komen beide bedrijven in een positie waarin zij de groeikansen beter kunnen benutten die de snel groeiende wereldwijde markt voor kant-en-klare ijsthee biedt.

Binnen de voorwaarden van de overeenkomst wordt een mechanisme ingesteld dat PLI in staat stelt om samen nieuwe markten voor kant-en-klare ijsthee te openen. Beide onderneming blijven voor 50% eigenaar van de nieuwe joint venture, waarbij PepsiCo aan Unilever een niet nader gespecificeerd bedrag betaalt voor haar aandeel in de Lipton ijsthee-activiteiten in de markten die nu aan de samenwerking worden toegevoegd.

"Dit is een uitmuntende gelegenheid om onze positie in een van de snelst groeiende frisdrankencategorieën te versterken," zegt Michael White, CEO van PepsiCo International en vice-voorzitter van PepsiCo. "Lipton is een van 's werelds grote frisdrankmerken, en zal een belangrijke steunpilaar blijven binnen onze strategie om consumenten wereldwijd een assortiment gemaksdranken aan te bieden die voldoen aan een breed scala van behoeften."

Vindi Banga, Unilevers President Voedingsmiddelen, zei: "Deze overeenkomst biedt ons de gelegenheid om voort te bouwen op het enorme succes die de joint ventures tot nu toe hebben behaald. Dit biedt ons een unieke kans om het potentieel voor de lange termijn van het merk Lipton kant-en-klare ijsthee te realiseren en de expertise van Pepsi binnen de frisdrankensector zal ons helpen om nog sneller en concurrerender met innovaties te komen."

Voor de overeenkomst dient nog goedkeuring te worden verkregen van de relevante regelgevende instanties. Tevens dient er overleg plaats te vinden met werknemersorganisaties en overeenstemming te worden bereikt met Unilevers huidige partners in Zuid-Afrika en Portugal. Naar verwachting treedt de transactie vanaf begin januari 2008 in werking.

Unilever N.V. :

Media Relations
Weena 455
3013 AL Rotterdam

T: +31 (0) 10 217 4844
Na 17.30 uur: +31 (0) 10 217 4000
F: +31 (0) 10 217 4843

press-office.rotterdam@unilever.com