Vlaamse Overheid

Nieuwsbericht van de Vlaamse overheid van vrijdag 14 september 2007

Archief Vlaamse overheid wordt onder handen genomen

Op initiatief van Vlaams minister van Bestuurszaken Geert BOURGEOIS, nam de Vlaamse Regering vandaag enkele concrete maatregelen die de ontwikkeling van een volwaardig en eigentijds archiefbeheer binnen de Vlaamse overheid mogelijk moeten maken. Sluitstuk is de opmaak van een eigen Vlaams archiefdecreet.

"Momenteel steunt het document- en archiefbeheer nog te veel op ad hoc-oplossingen bij de tientallen afzonderlijke entiteiten van de Vlaamse overheid. De behoefte aan een gecoördineerd archiefbeleid met duidelijke richtlijnen blijkt ook uit een bevraging van onze topmanagers. Een efficiënt beheer van het archief is immers essentieel voor een snelle en eenvoudige dienstverlening door de overheid. Het principe dat de Vlaamse overheid burgers en ondernemingen 'niet meer vraagt wat ze al weet', kunnen we pas realiseren als we de eerder opgevraagde gegevens snel en correct uit het archief kunnen putten. Met een omvattend stappenplan wil ik het archiefbeheer binnen de Vlaamse overheid verder uitbouwen, coördineren en optimaliseren", aldus de minister.

Het stappenplan bestaat onder meer uit de aanstelling van een gediplomeerde archivaris per beleidsdomein, de oprichting van een coördinerende dienst voor document- en archiefbeheer, de voorbereiding van de oprichting van een 'Vlaams Archiefhuis' en de opmaak van een Vlaams decreet voor beheer van publiekrechtelijke archieven.

Vooralsnog geldt voor de diensten en instellingen van de Vlaamse Gemeenschap en het Vlaamse Gewest de federale archiefwet van 1955. De minister acht de tijd rijp voor een eigen decreet, dat de organisatie van het archiefbeheer van de Vlaamse overheid en de lokale besturen regelt: "Het ligt voor de hand dat een overheid die eigen bevoegdheden heeft, zelf het archief van haar bevoegdheden beheert."

In de toekomst wordt een digitaal document- en archiefbeheer steeds belangrijker. Een digitaal archief is gebruiksvriendelijker, efficiënter en neemt bovendien veel minder ruimte in beslag dan een papieren archief. "Digitaal archiveren van documenten, e-post en webstekinformatie is dé uitdaging van morgen. Het is voor de Vlaamse overheid belangrijk om voor haar eigen diensten concrete richtlijnen voor digitale archivering vast te leggen en hiervoor de beste technische oplossingen aan te reiken. Ook dat is een element dat we in het Vlaams archiefdecreet moeten regelen", verduidelijkt minister Bourgeois zijn plannen.

Voor meer persinformatie kunt u terecht bij:

Bert Maertens, medewerker persdienst minister Bourgeois Tel: 02 552 70 45
GSM: 0473 55 41 50
Email: persdienst.bourgeois@vlaanderen.be

Url: http://publicatie-62.vlaanderen.be/servlet/Satellite?pagename=nieuwsberichten%2FNB_Nieuwsbericht%2FNieuwsbericht&cid=1189740280520