NMBS

Spoorweggroep verrast 100.000 bezoekers met onbekende spoorwegwereld

16/09/2007

Leve de trein!

Het voorbij weekend nodigden de drie bedrijven van de NMBS-Groep (NMBS, Infrabel en NMBS-Holding) en hun personeel het grote publiek uit voor een blik achter de schermen. Op 21 spoorwegsites verspreid over het land konden meer en minder gekende spoorwegactiviteiten worden ontdekt ter gelegenheid van Leve de trein! Heel wat bezoekers toonden belangstelling voor een mogelijke loopbaan bij de spoorweggroep.

De spoorweggroep en zijn personeel verwelkomde een weekend lang een zeer geïnteresseerd publiek op tal van locaties. Een 100.000-tal kijklustigen brachten tussen zaterdagmorgen 10 uur en zondagavond 18 uur een bezoek aan heel wat unieke spoorwegsites. Zaterdagavond speelden Axl Peleman, Tom Helsen en Milow nog middenin de nieuwe centrale winkelzone in Antwerpen-Centraal voor een enthousiast publiek. In Brussel-Centraal, Gent-Sint-Pieters en Bergen werd de hele nacht door gefuifd.

De locaties in het Brusselse konden op veel belangstelling rekenen. De speciale bezoeken aan het grootste seinhuis van het land, het gloednieuwe Traffic Control en de nationale controlekamer waren zondagmiddag al volledig volgeboekt. De tentoonstelling van hedendaags naast nostalgisch treinmaterieel aan de perrons van Brussel-Zuid deed veel bezoekers dromen, zeker de prachtig bewaarde koninklijke treinen van Leopold II en III. Maar het hele weekend stonden ook mensen aan te schuiven om de stuurposten van de modernste locomotieven te bezoeken, waaronder ongetwijfeld een aantal toekomstige treinbestuurders. Vooral zaterdag werd het station ook overrompeld door filatelisten en Kuifje-liefhebbers op strooptocht naar de zeer gegeerde Kuifjezegels. Vanuit Brussel-Zuid vertrokken ook een 3000-tal mensen voor een ritje met de stoomtrein.

Vlak in de buurt trok de werkplaats van Vorst, waar hogesnelheidsmaterieel wordt onderhouden ook veel belangstelling. De speciale pendeltreinen vanuit Brussel-Zuid zaten bijna de hele tijd vol. Ook het nabijgelegen atelier van Infrabel, de infrastructuurbeheer van het Belgische spoorwegnet, in Schaarbeek verraste en lokte veel bezoekers. Geïnteresseerden konden van nabij het productieproces van de langgelaste rails en tal van demonstraties rechtstreeks meemaken. Dit alles werd duidelijk en enthousiast toegelicht door het werfpersoneel dat talrijk op post was.

Een andere absolute topper was zonder twijfel het nieuwe station Luik-Guillemins dat voor het allereerst voor het publiek werd opengesteld. Veel Luikenaars kwamen hun nieuwe station keuren... en goedkeuren. Uit het zonovergoten prachtige station vertrokken trouwens ook enkele duizenden reizigers voor een doop met een Thalys tussen Luik en Brussel (en omgekeerd). In Antwerpen-Centraal kwamen meer belangstellenden dan plaatsen opdagen voor een bezoek aan de controlekamer of een begeleide architectuurwandeling, tot in de nok van de perronoverkapping.

De verschillende activiteiten op de diverse locaties werden zeer gesmaakt door het talrijk opgekomen publiek. Naast Schaarbeek en Vorst konden de bezoekers ook de infrastructuurwerkplaatsen van Bascoup (spoortoestellen) en Roeselare (betonelementen) ontdekken maar ook de onderhoudswerkplaatsen voor het treinmaterieel in Antwerpen-Noord en Charleroi. Dit zijn stuk voor stuk minder bekende sites maar ze spelen een essentiële rol in de dagelijkse spoorwegrealiteit.

Door al deze bezoeken en uiteraard ook die achter de schermen van de seinhuizen (Leuven en Luik) leerde het publiek het treinverkeer ook beter kennen. Zo kwamen de bezoekers in nauw contact met de operatoren, speakers en technici die dagelijks instaan voor een vlot en veilig verloop van het spoorverkeer. Het zijn deze personeelsleden die de talrijke klanten dagdagelijks verwelkomen of comfortabel vervoeren in heel België en van Leve de trein! een geslaagd evenement hebben gemaakt. Het voltallige personeel was zeer in de wolken met twee volle dagen aan belangstelling, niet in het minst van vele potentiële collegas.