AutoRai

Vijf zeges uit vijf starts voor Peugeot in Le Mans Series

(9/17/2007)
Ook de vijfde race van de Le Mans Series is in een overwinning geëindigd voor de Peugeot 908 HDi FAP. Op het circuit van Silverstone was de zege voor de Spaans-Franse combinatie Marc Gené/Nicolas Minassian, het koppel dat de eerste LMS-race in Monza won en daarna allerlei kleine tegenslagen kreeg te verwerken.

Ditmaal waren er problemen voor het Portugees-Franse Peugeot-duo Pedro Lamy/Stéphane Sarrazin, dat ondanks een fraaie inhaalrace niet de finish zag.

In de onderlinge duels van de Team Peugeot Total-coureurs had Nicolas Minassian op het Engelse Grand Prix-circuit de overhand. In de kwalificatie voor de 1000 km race zette hij de snelste rondetijd op de klokken en parkeerde zijn Peugeot dieselprototype op pole position. Teammaat Gené nam de start voor zijn rekening, maar verprutste die bijna in de formatieronde. Hij liet zich door de nog koude banden verrassen, gleed naast de baan, maar kon zijn foutje gelukkig herstellen en alsnog vanaf de koppositie aan de wedstrijd beginnen.

Gené leidde de tweede Peugeot 908 HDi FAP van Sarrazin, de Lola van Charouz Racing en de rest van het veld door de aanvangsfase. Na twaalf ronden echter kwam de safety car al in actie. Door de met vlagen harde wind waren namelijk enkele reclameborden losgeraakt (!) en de baan op geblazen. Toen de brokstukken na zes ronden waren opgeruimd en de race kon worden voortgezet, dicteerden de beide Peugeots weer het tempo.

Pech voor Lamy/Sarrazin
De volgorde wijzigde zich pas, toen Pedro Lamy in de 112^e ronde werd gedwongen tot een bezoek aan de pits met een lekke linker achterband. Daardoor ging de tweede plaats verloren. Lamy hervatte de wedstrijd in vijfde stelling. In toerbeurt trachtten de Portugees en teamgenoot Sarrazin hun dieselracer weer naar voren te loodsen. Zij trokken daarbij alle registers open en lieten flink snellere rondetijden noteren dan de Lola van Charouz Racing en de Pescarolo van Emmanuel Collard, die in de Peugeot-sandwich zaten.

Met nog dertien ronden te gaan had Lamy de twee concurrenten ingehaald en hij passeerde ze vlot na elkaar. Maar nauwelijks lag de tweede Peugeot weer in zijn uitgangspositie, of de equipe werd opnieuw geremd in de jacht naar het erepodium. De eerdere lekke band had schade toegebracht aan de achterzijde van Lamyâs auto en in het verloop van de strijd waren de gehavende kunststofdelen zwaar op de proef gesteld. Uit veiligheidsoverwegingen riep de wedstrijdleiding de equipe binnen om de achtervleugel te laten vervangen. Met nog slechts drie ronden voor de boeg resteerde echter te weinig tijd om de schade naar behoren te herstellen, waarop het team de auto uit de race terugtrok. Een domper voor Pedro Lamy en Stéphane Sarrazin, die zo in het zicht van de haven de welverdiende tweede plaats moesten opgeven.

Ruime marge
De zusterauto van Marc Gené en Nicolas Minassian daarentegen had bijna zes uur lang probleemloos de ronden gedraaid en finishte dan ook met een ruime marge als eerste. âVoor ons was het, afgezien van mijn foutje in de formatieronde, een fantastisch weekeinde,â zei Marc Gené. âDe 908 HDi FAP gaf geen krimp en liet zich gemakkelijk besturen. De balans in de auto was optimaal en de Michelin-banden hielden zich uitstekend. Nu is het zaak om in de laatste LMS-wedstrijd, in Brazilië, het karwei netjes af te maken.â