Vijf zeges uit vijf starts voor Peugeot in Le Mans Series
(9/17/2007)
Ook de vijfde race van de Le Mans Series is in een overwinning
geëindigd voor de Peugeot 908 HDi FAP. Op het circuit van Silverstone
was de zege voor de Spaans-Franse combinatie Marc Gené/Nicolas
Minassian, het koppel dat de eerste LMS-race in Monza won en daarna
allerlei kleine tegenslagen kreeg te verwerken.
Ditmaal waren er problemen voor het Portugees-Franse Peugeot-duo Pedro
Lamy/Stéphane Sarrazin, dat ondanks een fraaie inhaalrace niet de
finish zag.
In de onderlinge duels van de Team Peugeot Total-coureurs had Nicolas
Minassian op het Engelse Grand Prix-circuit de overhand. In de
kwalificatie voor de 1000 km race zette hij de snelste rondetijd op de
klokken en parkeerde zijn Peugeot dieselprototype op pole position.
Teammaat Gené nam de start voor zijn rekening, maar verprutste die
bijna in de formatieronde. Hij liet zich door de nog koude banden
verrassen, gleed naast de baan, maar kon zijn foutje gelukkig
herstellen en alsnog vanaf de koppositie aan de wedstrijd beginnen.
Gené leidde de tweede Peugeot 908 HDi FAP van Sarrazin, de Lola van
Charouz Racing en de rest van het veld door de aanvangsfase. Na twaalf
ronden echter kwam de safety car al in actie. Door de met vlagen harde
wind waren namelijk enkele reclameborden losgeraakt (!) en de baan op
geblazen. Toen de brokstukken na zes ronden waren opgeruimd en de race
kon worden voortgezet, dicteerden de beide Peugeots weer het tempo.
Pech voor Lamy/Sarrazin
De volgorde wijzigde zich pas, toen Pedro Lamy in de 112^e ronde werd
gedwongen tot een bezoek aan de pits met een lekke linker achterband.
Daardoor ging de tweede plaats verloren. Lamy hervatte de wedstrijd in
vijfde stelling. In toerbeurt trachtten de Portugees en teamgenoot
Sarrazin hun dieselracer weer naar voren te loodsen. Zij trokken
daarbij alle registers open en lieten flink snellere rondetijden
noteren dan de Lola van Charouz Racing en de Pescarolo van Emmanuel
Collard, die in de Peugeot-sandwich zaten.
Met nog dertien ronden te gaan had Lamy de twee concurrenten ingehaald
en hij passeerde ze vlot na elkaar. Maar nauwelijks lag de tweede
Peugeot weer in zijn uitgangspositie, of de equipe werd opnieuw geremd
in de jacht naar het erepodium. De eerdere lekke band had schade
toegebracht aan de achterzijde van Lamyâs auto en in het verloop van
de strijd waren de gehavende kunststofdelen zwaar op de proef gesteld.
Uit veiligheidsoverwegingen riep de wedstrijdleiding de equipe binnen
om de achtervleugel te laten vervangen. Met nog slechts drie ronden
voor de boeg resteerde echter te weinig tijd om de schade naar behoren
te herstellen, waarop het team de auto uit de race terugtrok. Een
domper voor Pedro Lamy en Stéphane Sarrazin, die zo in het zicht van
de haven de welverdiende tweede plaats moesten opgeven.
Ruime marge
De zusterauto van Marc Gené en Nicolas Minassian daarentegen had
bijna zes uur lang probleemloos de ronden gedraaid en finishte dan ook
met een ruime marge als eerste. âVoor ons was het, afgezien van mijn
foutje in de formatieronde, een fantastisch weekeinde,â zei Marc
Gené. âDe 908 HDi FAP gaf geen krimp en liet zich gemakkelijk
besturen. De balans in de auto was optimaal en de Michelin-banden
hielden zich uitstekend. Nu is het zaak om in de laatste
LMS-wedstrijd, in Brazilië, het karwei netjes af te maken.â
AutoRai