Gemeente Rotterdam

Het Rotterdam Climate Initiative, Eneco en dS+V hebben vergevorderde plannen om op drukke punten in Rotterdam oplaadpalen te plaatsen voor elektrische voertuigen. Hiermee is Rotterdam de eerste stad in Nederland en geeft hiermee een voorbeeld van hoe duurzaam vervoer concreet handen en voeten krijgt. Elektrische voertuigen zijn goed voor de luchtkwaliteit in het centrum en het is goed voor de CO2-reductie.

Waar komen de oplaadpalen te staan?
Dat is nog niet definitief vastgesteld, maar in elk geval komen ze te staan op drukke, zichtbare plekken in Rotterdam. Bijvoorbeeld in de buurt van winkels en horeca zoals de Wilhelminapier of de binnenstad van Rotterdam.

Voor wie zijn de palen bedoeld?
Er worden twee soorten oplaadstations voorzien: "kleine" voor kleine voertuigen, zoals fietsen en scooters, en "grote" voor grote transportmiddelen voor het bedrijfsleven. De kleine oplaadstations beschikken over enkele oplaadpunten die accu's in zeer korte tijd kunnen opladen. Deze technologie is ontwikkeld door een jong, innovatief Nederlands bedrijf.

Hoeveel komen er in Rotterdam te staan?
In eerste instantie twee. Na een evaluatie kunnen dat er tientallen zijn.

Waarom doet de gemeente dit?
Dat gebeurt in het kader van de reductie van de CO2-uitstoot en in verband met de verbetering van de luchtkwaliteit. Rotterdam stimuleert het rijden met duurzame voertuigen, klein en groot.

Hoe ver is het project gevorderd?
Een designbureau en productiebedrijf zijn ingeschakeld om in samenwerking met de gemeente het ontwerp en de productie van de oplaadstations te realiseren. Er zijn concepten, maar er is nog geen definitief ontwerp

Wanneer wordt de eerste oplaadpaal geplaatst?
Het streven is om de palen nog dit kalenderjaar te plaatsen.

Bron: Bestuursdienst, 17-09-2007