Nederlandse Spoorwegen

Utrecht 17.09.2007

Trein-van-de-zaak steeds populairder

Verkoop treinabonnementen aan bedrijven fors gestegen

Leaseauto door files, bijtelling en accijnzen geen effectief personeelslokkertje meer NS heeft de verkoop van treinabonnementen aan bedrijven ten opzichte van 2000 met 64 procent zien stijgen. Steeds meer bedrijven kopen hun OV groot in bij NS. Vooral organisaties die behoefte hebben aan hoogopgeleid personeel lokken nieuwe werknemers met een "trein-van-de- zaak". De ICT bedrijven, overheid en financiële dienstverleners lopen voorop in de nieuwe trend. Dat is opmerkelijk, want in de jaren negentig van de vorige eeuw was de leaseauto nog een belangrijk lokkertje voor deze branches. De files, de stijgende accijnzen en bijtellingen maken die echter steeds minder aantrekkelijk. Door de toegenomen filedruk willen werkgevers hun personeel een alternatieve manier bieden om tijdig op hun werk te kunnen komen. Tweederde van de treinreizigers beschikt intussen naast een abonnement van de zaak over een auto en maakt een slimme keuze op basis van verkeersinformatie. Werknemers van de internetgeneratie blijken liever de trein te nemen omdat ze daarin op de laptop kunnen werken. Deze nieuwe forensen zijn gewend geraakt aan de trein in hun studententijd. Schoner en zuiniger
Ook het groene imago van de trein is een overweging om een trein-van-de-zaak aan te bieden. Bedrijven die hun CO2 uitstoot willen reduceren stappen vaak over op OV-abonnementen. Auto's stoten per gereisde km 126 gram CO2 uit, tegen de 41 gram van de trein. Veruit de belangrijkste reden voor bedrijven is toch wel het terugdringen van kosten. Administratie van reisdeclaraties kost bedrijven veel geld en personeel. Ook het verminderen van de vierkante meters voor parkeerplaatsen spaart geld uit. Autokilometers zijn daarnaast duurder dan treinkilometers.

Belastingvoordeel
Het belastingvoordeel verklaart volgens NS eveneens de populariteit van de trein-van-de-zaak. De bijtelling voor leaseauto's en de brandstofaccijnzen stijgen nog altijd, zo blijkt uit de eerder bekend gemaakte plannen van het kabinet. In tegenstelling tot bij de leaseauto hoeft voor het privé gebruik van een abonnement dat door de werkgever verstrekt wordt geen belasting te worden bijbetaald, mits het abonnement ook wordt gebruikt voor woon-werkverkeer of dienstreizen. Er is geen ritregistratie nodig.

Wel drukker op het spoor
De afgelopen twee jaar is het aantal reizigers met 10% gestegen. NS vervoert nu 1,1 miljoen reizigers per dag. NS maakte eind vorige week nog bekend 114 rijtuigen bij te huren om aan de gestegen vraag te voldoen. NS verwacht een stijging van 30% in de komende 10 jaar. Daarom wil NS in de Randstad met een metro-frequentie gaan rijden. Daarvoor moet wel fors meer geld worden geïnvesteerd in de spoorinfrastructuur. NS topman Aad Veenman noemde laatst een bedrag van 8 miljard extra tot 2020. Noot aan de redactie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: NS Persvoorlichting, Rob Hageman, telefoon 030 ­ 235 70 70

NS Groep N.V., Utrecht Handelsregister Utrecht 30124358

Datum
Pagina 2/2

NS
NS is in Nederland de grootste reizigersvervoerder op het spoor. De treinen van NS houden Nederland mobiel. Per dag bereiken ruim 1,1 miljoen treinreizigers hun bestemming zonder files of parkeerproblemen. De trein is een zeer energie- en klimaatvriendelijk vervoermiddel met een lage CO2-uitstoot, terwijl de gemiddelde kilometerprijs lager is dan de variabele autokosten. Op de 375 stations biedt NS een scala aan voorzieningen om de reizigers van dienst te zijn.

NS Reizigers zorgt voor het rijden van de treinen en de informatie en service aan de reizigers op de stations en in de treinen. NS Poort ontwikkelt, beheert en exploiteert de stations(gebieden) in Nederland, zodanig dat dit aangename en levendige plekken worden om te verblijven, werken, wonen, winkelen en recreëren. NedTrain zorgt voor de treinen van NS: van schoonmaak tot technisch onderhoud en schadeherstel. Strukton is actief in aanleg en onderhoud van railinfrastructuur en in bouwactiviteiten in Europa. NS Internationaal verbindt Nederland met het hart van belangrijke Europese steden. De hogesnelheidstreinen Thalys en ICE en de Internationale Intercity's zijn een slim en duurzaam alternatief voor vliegtuig en auto op afstanden tot 600 kilometer. NedRailways benut de kansen van de Europese vrije spoormarkt, bijvoorbeeld door samen met de Britse onderneming Serco spoorwegconcessies in het Verenigd Koninkrijk te exploiteren.

NS deelt het spoorwegnet ­ het drukstbereden van Europa ­ met bijna 30 andere partijen. ProRail deelt de capaciteit op de rails toe en zorgt verder voor de Railverkeersleiding en het beheer en onderhoud van het spoorwegnet.


---- --