Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Release van populairste zomerfilms op Blu-ray Disc maakt high-definition 'hot'

Grootste zomer-blockbusters verschijnen op Blu-ray Disc

Voorburg, 17 september 2007 - Wie blockbusters in high-definition wil zien, zit 't best bij Blu-ray Disc. De top-10 van meest populaire films van dit jaar tot nu toe bestaat namelijk grotendeels uit titels die in snel tempo op Blu-ray Disc uitkomen. Zo brengen Warner Home Video, Twentieth Century Fox Home Entertainment, Buena Vista Home Entertainment en Sony Pictures Home Entertainment de grootste bioscoophits van de afgelopen zomermaanden uit op Blu-ray Disc.

Maar behalve Spider-Man 3, Harry Potter and the order of the Phoenix, Pirates of the Caribbean: At World's End en Die Hard 4.0 - tezamen goed voor ruim 7,5 miljoen bioscoopbezoekers - gaat het verder om blockbusters als Rocky Balboa, Ocean's 13, Night at the Museum, Ratatouille en 300.

Met de geplande reeks nieuwe releases geeft Blu-ray Disc een cruciale impuls aan de doorbraak van high-definition naar een breed publiek. Het totaal aantal titels op Blu-ray Disc in de Benelux komt ermee op 160. Tegelijk versterkt Blu-ray Disc zijn leiderspositie als best verkochte high-definition videoformat tot dusverre.

Naast releases van de jongste zomerhits op Blu-ray Disc kunnen filmliefhebbers ook een klassieker als 'Close Encounters of the Third Kind' van Steven Spielberg op Blu-ray Disc tegemoet zien. Het is de eerste Spielbergfilm die op high-definition video beschikbaar komt. De Blu-ray Disc release van deze uit 1977 stammende bioscoophit bevat drie verschillende versies.

'Doorbraak naar groot publiek'

Volgens Laurens van den Oever, Divisie Manager Media & Leisure bij GfK, geven de omzetcijfers van de eerste zes maanden van dit jaar aan dat Blu-ray Disc op dit moment een voorsprong heeft. 'In het afgelopen halfjaar is de opmars van Blu-ray sneller verlopen dan HD-DVD in de Nederlandse markt. Het betreft uiteraard een markt die maar net van start is gegaan en waar de verkoopaantallen nog relatief klein zijn. De nu aangekondigde releases van de zomerhits op Blu-ray Disc zullen een positief effect hebben op het populariseren van high-definition video in het algemeen. De ruime beschikbaarheid van high-def filmtitels en high-def games is één van de voorwaarden voor de doorbraak naar het grote publiek in combinatie met een snelle opmars van beschikbare apparatuur per huishouden. Zo heeft de introductie van de Playstation 3 begin dit jaar een bijdrage geleverd aan de eerste kennismaking met high-definition content'.

Groeiende steun

In Nederland maakte Free Record Shop onlangs bekend Blu-ray Disc als het HD-format van de toekomst te beschouwen. De Blu-ray Disc Association liet weten in Europa een marktaandeel van 94% te hebben van alle hardware-verkopen. Ook in verkopen van filmtitels is Blu-ray Disc koploper. Tot nu toe zijn er 1,7 miljoen Blu-ray-films verkocht. Naar verwachting wordt de twee miljoen grens nog dit najaar bereikt. Het marktaandeel van Blu-ray-software bedraagt wereldwijd 69 procent. In Amerika hebben marktleiders als Blockbuster Video en Target het Blu-ray Disc format als meest geprefereerd genoemd voor het respectievelijk verhuren van films en de verkoop van high-definition videospelers.

Voor een volledig overzicht van releases en beschikbare titels op Blu-ray Disc: www.stichtingblu-ray.nl

Zie verder ook www.blu-raydisc.com.

Voor meer informatie en/of opvragen van beeldmateriaal:

Stichting Blu-ray Disc Promotie Benelux

Sonja Wagenaar

Tel: +31 70 354 90 00

E-mail: s.wagenaar@hvdm.nl

Bij vragen over de ontwikkeling en/of producten van de bij Stichting Blu-ray Disc Promotie Benelux aangesloten bedrijven kunt u contact opnemen met de perswoordvoerders van het betreffende bedrijf.

# # # #