PvdA Rotterdam


De PvdA wil Rotterdammers op de fiets

Ma 17 Sep 2007 - Winfred van den Bor

Nederlanders verplaatsen zich maar liefst 191 miljard kilometer per jaar. Hierbij pakken velen te gemakkelijk de auto. Van het openbaar vervoer wordt in vergelijking met de landen om ons heen, maar weinig gebruik gemaakt. Gelukkig pakt de Nederlander voor 25% van de verplaatsingen echter wel de fiets en dat is veel meer dan in andere landen. Rotterdam blijft hier echter op achter, want in onze stad wordt het minst gebruik gemaakt van de fiets. Daar moet nodig wat aan gebeuren.
De verwachting is dat de wegen steeds voller zullen raken door een toename van het aantal autos in de komende tien jaar met 30%. Op de veel gereden korte afstanden binnen Rotterdam kan de fiets zorgen voor een betere verkeersdoorstroming, want de fiets is dan vaak even snel of sneller dan een auto.

Gezond
De fiets is niet alleen goed voor de doorstroming van het verkeer in de stad, maar is ook goed voor het milieu. Rotterdam heeft nu de meeste vieze stadswegen. Met 76 straten staan wij ver boven Amsterdam met 52 vieze straten. Veel van deze straten liggen in het centrum. Om de leefbaarheid te vergroten moeten de luchtvervuiling, geluidshinder en verkeersopstoppingen verminderden.
En de fiets is ook goed voor jezelf. Door regelmatig op de fiets naar school of werk te gaan is een half uur per dag bewegen makkelijk haalbaar, en dat is weer goed om allerlei ziektes, bijvoorbeeld hart- en vaatziektes, te voorkomen.

Comfortabel fietsen
Er zijn allerlei redenen om niet op de fiets te gaan. Natuurlijk is soms het slechte weer een excuus, maar er zijn genoeg punten waar de overheid het fietsen kan bevorderen, vindt raadslid Birsel Gülmüs. De reistijd, de staat van het wegdek, de stallingsmogelijkheden en de veiligheid zijn belangrijke factoren die kunnen bijdragen aan het comfortabel fietsgebruik. Raadslid Leo Bruijn: Fietsen kunnen we op allerlei manieren aantrekkelijker maken. Bijvoorbeeld door het fietsen comfortabeler en veiliger te maken, maar we kunnen ook naar internationale voorbeelden zoals bijvoorbeeld Parijs kijken, vindt Bruijn. In Parijs staan zon 10.000 huurfietsen verspreidt over de stad, die voor een klein bedrag per rit worden verhuurd.

Reistijd
Fietsers willen zo snel mogelijk van A naar B fietsen. Vooral in Rotterdam speelt de afstand een grote rol doordat delen van de stad gescheiden zijn door water. Om over te steken moet men omrijden via de dichtstbijzijnde brug. Over twee jaar zal het een stuk makkelijker zijn om de Maas over te steken, zegt Bruijn, want dan worden de oevers op diverse punten door middel van een veerpont met elkaar verbonden. De reistijd zal dan voor fietsers én voetgangers een stuk afnemen. De uitvoering van deze plannen voor dit nieuwe vervoer over water laten nog wel enige jaren op zich wachten, omdat de vaartuigen nog moeten worden gebouwd. Als proef zal wel gestart worden met een pont tussen Hoek van Holland en de Maasvlakte.
Op korte termijn kunnen we ook tijdwinst behalen door betere afstemming van de stoplichten voor fietsers, want niets is frustrerender dan wachten voor een stoplicht. Zeker als de voetgangers wel mogen oversteken. Op de huidige kruispunten gaan stoplichten alleen op groen als de gehele weg in één keer kan worden overgestoken, terwijl voetgangers al kunnen overstekken bij één vrije weghelft. De PvdA vindt dat ook fietsers gemakkelijk per weghelft kunnen oversteken. Ook moeten fietsers vaker vrij zijn om rechts af te slaan.

Wegdek
Bruijn startte aan het begin van deze zomer het Meldpunt Fiets naar aanleiding van berichten in het AD over de slechte staat van de fietspaden en routes in onze stad. In een maand tijd schreven meer dan twintig Rotterdammers naar het meldpunt met maar liefst vijftig meldingen. Veel mensen klaagden over slechte fietspaden met loszittende, scheef en ver uit elkaar liggende tegels. Sommige paden waren door verzakkingen, boomwortels en tramrails veranderd tot een parcours waar een mountainbike of crossfiets geen overbodige luxe zou zijn.
Bruijn verbaast zich over de blijvend slechte staat van de fietspaden: De Stadsregio heeft 10 miljoen euro klaarliggen voor het opknappen van de doorgaande regionale fietspaden. Een aantal fietspaden die door Rotterdam lopen, liggen er triest bij. Daar moet snel wat veranderen! Het opknappen van de overige fietspaden is een taak van de deelgemeenten en de stad. De wethouder verkeer zou dit jaar 10 kilometer fiets opknappen, maar daar is er nog weinig van te merken.

Parkeren
Geen Rotterdammer gaat de fiets gebruiken als hij deze niet goed en veilig kan parkeren. Bruijn: Daarom moeten er voldoende fietstrommels worden geplaatst, zodat Rotterdammers zonder tuin of berging hun fietsen veilig en vlakbij hun huis kunnen stallen. Ook elders in de stad moeten er voldoende plaatsen zijn, om de fiets te parkeren. Bruijn vindt het onbegrijpelijk dat bij de recente verhuizing van de Gemeentelijke Belastingdienst geen rekening is gehouden met de fietsende bezoekers, terwijl de gemeente zegt het fietsgebruik te willen stimuleren. Bij het Zuidplein is de eerste gratis bewaakte fietsenstalling geopend. De PvdA is een voorstander van de komst van meer van dit soort voorzieningen.

Veiligheid
De fietspaden moeten veilig zijn. Daarom moeten ze, vooral op drukke punten, duidelijk zijn te onderscheiden van rijbanen voor autos. Vooral bij fietsroutes naar scholen moet de veiligheid voorop staan. Om onze kinderen veilig naar school te laten fietsen, moeten waar mogelijk de fietspaden worden gescheiden van de normale wegen, aldus Gülmüs. Uiteraard worden fietspaden in de avonduren veiliger door goede verlichting.