PvdA Rotterdam
De PvdA wil Rotterdammers op de fiets
Ma 17 Sep 2007 - Winfred van den Bor
Nederlanders verplaatsen zich maar liefst 191 miljard kilometer per
jaar. Hierbij pakken velen te gemakkelijk de auto. Van het openbaar
vervoer wordt in vergelijking met de landen om ons heen, maar weinig
gebruik gemaakt. Gelukkig pakt de Nederlander voor 25% van de
verplaatsingen echter wel de fiets en dat is veel meer dan in andere
landen. Rotterdam blijft hier echter op achter, want in onze stad
wordt het minst gebruik gemaakt van de fiets. Daar moet nodig wat aan
gebeuren.
De verwachting is dat de wegen steeds voller zullen raken door een
toename van het aantal autos in de komende tien jaar met 30%. Op de
veel gereden korte afstanden binnen Rotterdam kan de fiets zorgen voor
een betere verkeersdoorstroming, want de fiets is dan vaak even snel
of sneller dan een auto.
Gezond
De fiets is niet alleen goed voor de doorstroming van het verkeer in
de stad, maar is ook goed voor het milieu. Rotterdam heeft nu de
meeste vieze stadswegen. Met 76 straten staan wij ver boven Amsterdam
met 52 vieze straten. Veel van deze straten liggen in het centrum. Om
de leefbaarheid te vergroten moeten de luchtvervuiling, geluidshinder
en verkeersopstoppingen verminderden.
En de fiets is ook goed voor jezelf. Door regelmatig op de fiets naar
school of werk te gaan is een half uur per dag bewegen makkelijk
haalbaar, en dat is weer goed om allerlei ziektes, bijvoorbeeld hart-
en vaatziektes, te voorkomen.
Comfortabel fietsen
Er zijn allerlei redenen om niet op de fiets te gaan. Natuurlijk is
soms het slechte weer een excuus, maar er zijn genoeg punten waar de
overheid het fietsen kan bevorderen, vindt raadslid Birsel Gülmüs. De
reistijd, de staat van het wegdek, de stallingsmogelijkheden en de
veiligheid zijn belangrijke factoren die kunnen bijdragen aan het
comfortabel fietsgebruik. Raadslid Leo Bruijn: Fietsen kunnen we op
allerlei manieren aantrekkelijker maken. Bijvoorbeeld door het fietsen
comfortabeler en veiliger te maken, maar we kunnen ook naar
internationale voorbeelden zoals bijvoorbeeld Parijs kijken, vindt
Bruijn. In Parijs staan zon 10.000 huurfietsen verspreidt over de
stad, die voor een klein bedrag per rit worden verhuurd.
Reistijd
Fietsers willen zo snel mogelijk van A naar B fietsen. Vooral in
Rotterdam speelt de afstand een grote rol doordat delen van de stad
gescheiden zijn door water. Om over te steken moet men omrijden via de
dichtstbijzijnde brug. Over twee jaar zal het een stuk makkelijker
zijn om de Maas over te steken, zegt Bruijn, want dan worden de oevers
op diverse punten door middel van een veerpont met elkaar verbonden.
De reistijd zal dan voor fietsers én voetgangers een stuk afnemen. De
uitvoering van deze plannen voor dit nieuwe vervoer over water laten
nog wel enige jaren op zich wachten, omdat de vaartuigen nog moeten
worden gebouwd. Als proef zal wel gestart worden met een pont tussen
Hoek van Holland en de Maasvlakte.
Op korte termijn kunnen we ook tijdwinst behalen door betere
afstemming van de stoplichten voor fietsers, want niets is
frustrerender dan wachten voor een stoplicht. Zeker als de voetgangers
wel mogen oversteken. Op de huidige kruispunten gaan stoplichten
alleen op groen als de gehele weg in één keer kan worden overgestoken,
terwijl voetgangers al kunnen overstekken bij één vrije weghelft. De
PvdA vindt dat ook fietsers gemakkelijk per weghelft kunnen
oversteken. Ook moeten fietsers vaker vrij zijn om rechts af te slaan.
Wegdek
Bruijn startte aan het begin van deze zomer het Meldpunt Fiets naar
aanleiding van berichten in het AD over de slechte staat van de
fietspaden en routes in onze stad. In een maand tijd schreven meer dan
twintig Rotterdammers naar het meldpunt met maar liefst vijftig
meldingen. Veel mensen klaagden over slechte fietspaden met
loszittende, scheef en ver uit elkaar liggende tegels. Sommige paden
waren door verzakkingen, boomwortels en tramrails veranderd tot een
parcours waar een mountainbike of crossfiets geen overbodige luxe zou
zijn.
Bruijn verbaast zich over de blijvend slechte staat van de fietspaden:
De Stadsregio heeft 10 miljoen euro klaarliggen voor het opknappen van
de doorgaande regionale fietspaden. Een aantal fietspaden die door
Rotterdam lopen, liggen er triest bij. Daar moet snel wat veranderen!
Het opknappen van de overige fietspaden is een taak van de
deelgemeenten en de stad. De wethouder verkeer zou dit jaar 10
kilometer fiets opknappen, maar daar is er nog weinig van te merken.
Parkeren
Geen Rotterdammer gaat de fiets gebruiken als hij deze niet goed en
veilig kan parkeren. Bruijn: Daarom moeten er voldoende fietstrommels
worden geplaatst, zodat Rotterdammers zonder tuin of berging hun
fietsen veilig en vlakbij hun huis kunnen stallen. Ook elders in de
stad moeten er voldoende plaatsen zijn, om de fiets te parkeren.
Bruijn vindt het onbegrijpelijk dat bij de recente verhuizing van de
Gemeentelijke Belastingdienst geen rekening is gehouden met de
fietsende bezoekers, terwijl de gemeente zegt het fietsgebruik te
willen stimuleren. Bij het Zuidplein is de eerste gratis bewaakte
fietsenstalling geopend. De PvdA is een voorstander van de komst van
meer van dit soort voorzieningen.
Veiligheid
De fietspaden moeten veilig zijn. Daarom moeten ze, vooral op drukke
punten, duidelijk zijn te onderscheiden van rijbanen voor autos.
Vooral bij fietsroutes naar scholen moet de veiligheid voorop staan.
Om onze kinderen veilig naar school te laten fietsen, moeten waar
mogelijk de fietspaden worden gescheiden van de normale wegen, aldus
Gülmüs. Uiteraard worden fietspaden in de avonduren veiliger door
goede verlichting.