D66

Plasterk, los verborgen tekorten in onderwijs op

17 september 2007

D66-leider Pechtold vraagt opheldering aan minister Plasterk over de uitzending van Zembla van zondag waaruit bleek dat leerlingen te weinig les krijgen en dat leraren te veel tijd kwijt zijn aan neventaken. Zembla bracht aan het licht dat de onderwijsinspectie zeer ruime criteria bij haar controle hanteert en pauzes en schoolfeesten telt als lesuren.

Na aanhoudende klachten over lesuitval besloot de Tweede Kamer in 2006 dat het zo niet langer verder kon en stelde een minimum aantal uren vast dat elke leerling les moest krijgen: 1040 uur. D66 stelde daarop voor te onderzoeken of dit eigenlijk wel kon met de huidige middelen. Dit voorstel werd door alle partijen, met uitzondering van de VVD, gesteund. De minister heeft echter nog geen uitvoering gegeven aan de wil van deze ruime Kamermeerderheid. Het onderzoek van Zembla levert echter schokkende feiten op.

Zembla komt tot de conclusie dat de 1040 uur alleen op papier worden gehaald. In de praktijk keurt de onderwijsinspectie het bijvoorbeeld goed dat scholen excursies rekenen als 24 uur les per dag, dat pauzes worden opgeteld bij de lestijd, evenals de schoolfeesten. Ook krijgen leerlingen vaak les van onbevoegden. Pechtold: "Als scholen pauzes en schoolfeesten bij de lesuren optellen, zitten we op de verkeerde weg in Nederland. We ondermijnen op deze manier de kansen van een generatie. Te weinig onderwijs betekent eenvoudigweg minder kansen op de arbeidsmarkt." Pechtold vraagt de minister alsnog zo snel mogelijk een onderzoek uit te voeren.

Uit de Zembla-uitzending blijkt ook dat het huidige tekort aan leraren mogelijk kan worden opgevangen door leraren beter te ondersteunen. Op dit moment voeren leraren veel taken uit die ook door anderen uitgevoerd zouden kunnen worden. Zo zijn docenten bijvoorbeeld ook decaan of geestelijk verzorger en voeren ze taken uit die een conciërge zou kunnen doen. Pechtold: "We moeten zuinig zijn op onze leraren. Anderen op de school moeten zoveel mogelijk de neventaken uitvoeren. Marco van Basten poetst ook niet de schoenen bij het Nederlands elftal." Pechtold vraagt de minister te onderzoeken hoeveel tijd leraren kwijt zijn aan hun neventaken en hoe we leraren weer zo veel mogelijk voor de klas krijgen.

Ten slotte blijkt uit de reportage van Zembla dat het leraarschap zich ontwikkelt van het overbrengen van kennis naar het opvoeden van kinderen. De sociaal-liberalen vinden dit een zorgelijke ontwikkeling, omdat dit de verantwoordelijkheid van ouders voor hun kinderen uitholt. Bovendien kan de tijd die wordt besteed aan `opvoeden' niet worden besteed aan het bijbrengen van kennis en ook dit leidt dus tot een lager kennisniveau van leerlingen. Pechtold: "Ouders zijn en blijven verantwoordelijk voor de opvoeding van hun kinderen. We moeten deze trend keren."

1.

Meer over...

* Dossier Het allerbeste onderwijs

---