D66
Plasterk, los verborgen tekorten in onderwijs op
17 september 2007
D66-leider Pechtold vraagt opheldering aan minister Plasterk over de
uitzending van Zembla van zondag waaruit bleek dat leerlingen te
weinig les krijgen en dat leraren te veel tijd kwijt zijn aan
neventaken. Zembla bracht aan het licht dat de onderwijsinspectie zeer
ruime criteria bij haar controle hanteert en pauzes en schoolfeesten
telt als lesuren.
Na aanhoudende klachten over lesuitval besloot de Tweede Kamer in 2006
dat het zo niet langer verder kon en stelde een minimum aantal uren
vast dat elke leerling les moest krijgen: 1040 uur. D66 stelde daarop
voor te onderzoeken of dit eigenlijk wel kon met de huidige middelen.
Dit voorstel werd door alle partijen, met uitzondering van de VVD,
gesteund. De minister heeft echter nog geen uitvoering gegeven aan de
wil van deze ruime Kamermeerderheid. Het onderzoek van Zembla levert
echter schokkende feiten op.
Zembla komt tot de conclusie dat de 1040 uur alleen op papier worden
gehaald. In de praktijk keurt de onderwijsinspectie het bijvoorbeeld
goed dat scholen excursies rekenen als 24 uur les per dag, dat pauzes
worden opgeteld bij de lestijd, evenals de schoolfeesten. Ook krijgen
leerlingen vaak les van onbevoegden. Pechtold: "Als scholen pauzes en
schoolfeesten bij de lesuren optellen, zitten we op de verkeerde weg
in Nederland. We ondermijnen op deze manier de kansen van een
generatie. Te weinig onderwijs betekent eenvoudigweg minder kansen op
de arbeidsmarkt." Pechtold vraagt de minister alsnog zo snel mogelijk
een onderzoek uit te voeren.
Uit de Zembla-uitzending blijkt ook dat het huidige tekort aan leraren
mogelijk kan worden opgevangen door leraren beter te ondersteunen. Op
dit moment voeren leraren veel taken uit die ook door anderen
uitgevoerd zouden kunnen worden. Zo zijn docenten bijvoorbeeld ook
decaan of geestelijk verzorger en voeren ze taken uit die een
conciërge zou kunnen doen. Pechtold: "We moeten zuinig zijn op onze
leraren. Anderen op de school moeten zoveel mogelijk de neventaken
uitvoeren. Marco van Basten poetst ook niet de schoenen bij het
Nederlands elftal." Pechtold vraagt de minister te onderzoeken hoeveel
tijd leraren kwijt zijn aan hun neventaken en hoe we leraren weer zo
veel mogelijk voor de klas krijgen.
Ten slotte blijkt uit de reportage van Zembla dat het leraarschap zich
ontwikkelt van het overbrengen van kennis naar het opvoeden van
kinderen. De sociaal-liberalen vinden dit een zorgelijke ontwikkeling,
omdat dit de verantwoordelijkheid van ouders voor hun kinderen
uitholt. Bovendien kan de tijd die wordt besteed aan `opvoeden' niet
worden besteed aan het bijbrengen van kennis en ook dit leidt dus tot
een lager kennisniveau van leerlingen. Pechtold: "Ouders zijn en
blijven verantwoordelijk voor de opvoeding van hun kinderen. We moeten
deze trend keren."
1.
Meer over...
* Dossier Het allerbeste onderwijs
---