Ingezonden persbericht


Debat: Station Vaartse Rijn een stedelijk knooppunt?

Datum: maandag 17 september

Locatie: Louis Hartloopercomplex

Het Vaartse Rijn station is onderdeel van het voorgenomen Randstadspoor in de regio Utrecht. Het Randstadspoor wordt ontwikkeld om stadsdelen en wijken te voorzien van een snelle OV-verbinding. Dit station is ook een belangrijk overstappunt voor de vrije busbaan richting De Uithof. De halte is echter door de stedelijke context van groter belang. Het is een belangrijke verkeersverbinding naar de binnenstad en een aanvulling op het aanbod van openbaar vervoer voor bedrijven, scholen en bewoners in dit deel van de stad. Er is een trek naar het zuiden van het creatieve milieu van Utrecht. Rotsoord is in opmars, Vondelparc voorziet al in bedrijfsvoorzieningen voor de creatieve en dienstverlenende sector. Door de vestiging van het Louis Hartloopercomplex met filmhuisprogrammering, restaurants langs de Ooster- en Westerkade wordt de grens van de binnenstad langzaam verlegd. In de Twijnstraat komen steeds meer gespecialiseerde winkels in de foodsector. Het herstel van de langzaam verkeer verbinding langs de Oosterkade verbetert de aanlooproute van en naar de stad. De Vaartse Rijn wordt weer een complete zichtas.

Door de komst van het station wordt de zuidelijke binnenstad beter bereikbaar. De Twijnstraat en de Oudegracht gaan hierdoor meer fungeren als aanloopstraat naar het winkelgebied en het Museumkwartier. Het station is kortom de poort naar de binnenstad en het zuiden van Utrecht en is daarmee onderdeel van een grotere gebiedsontwikkeling.

Inmiddels is de relatie tussen het station Vaartse Rijn en het Museumkwartier opgenomen als één van de bepalende ontwikkelingen voor de gemeentelijke agenda van de binnenstad. De discussienota Binnenstad moet na de zomer leiden tot een plan van aanpak.

Centrale vragen/thema's in het debat:
Hoe kan het station als Zuidpoort van de stad betekenisvol bijdragen aan de ontwikkeling van het gebied? Wat maakt het aantrekkelijk? Waarin onderscheidt het zich van de gemiddelde halte in termen van ontwerp en programma? Kan het bijdragen aan de economische dynamiek van het gebied? Zijn er bijzondere functies denkbaar? En voor wie? Hoe verhouden deze functies zich met de rest van de stad? Of met het omliggende gebied? Wat maakt dit ontwerp aantrekkelijk en passend in de dynamiek van zijn directe omgeving? Zijn er ook functionele kansen? Wat betekent de verkeerskundige meerwaarde voor de stedelijke inbedding? Voldoet het ontwerp aan de ambities? Hoe is de historische inbedding?

Opbouw van het debat:
Inleiding over de ambities van de gemeente gericht op de stedelijke betekenis van het stationsontwerp voor haar omgeving.

Onder leiding van Martin Mulder (senior procesmanager projectmanagementbureau) nemen aan het debat deel:


· Paul van der Ree (studio SK en architect van het stationsontwerp);


· Christian van Ees (vml. stedenbouwkundig adviseur Noord/Zuidlijn Amsterdam en secretaris Onderwijs faculteit Bouwkunde TU Delft);


· Jan Dogterom (adviseur stedelijke ontwikkeling bij Gerrichhauzen en partners;


· Oedzge Atzema (hoogleraar economische geografie);


· Marcel Gierveld (programmamanager Openbaar Vervoer Stadsontwikkeling gemeente Utrecht).

Op de eerste rij nemen plaats: Harrie Bosch, wethouder Ruimtelijke Ordening; Tymon de Weger, wethouder verkeer en milieu, publiekdienstverlening en burgerzaken.

Datum maandag 17 september


Tijd zaal open vanaf 19.45 uur
Plaats Louis Hartlooper Complex, Tolsteegbrug 1, 3511 ZN Utrecht Toegang ¤ 5,00; studenten en vrienden van Aorta ¤ 4,00

U wordt dringend verzocht te reserveren: van tevoren via tours@aorta.nu of (030)2321686 www.aorta.nu

Het debat haakt aan bij de netwerkconferentie over duurzame mobiliteit en bereikbaarheid: "De ontknoping van Utrecht" een initiatief van Passie voor Utrecht. (www.passievoorutrecht.nl)

Het debat is mede mogelijk gemaakt door de sponsors van Aorta, het Stimuleringsfonds voor Architectuur en Stadsontwikkeling van de gemeente Utrecht.