Nederlands Uitgeversverbond


De eerste Week van het Tijdschrift komt eraan.

Het gaat nu echt gebeuren: dit najaar zal voor de eerste keer de Week van het Tijdschrift worden georganiseerd. Tijdens deze landelijke actieweek van 19 t/m 29 september 2007 staan bij ruim 2500 tijdschriftspeciaalzaken en tabaks- en gemakswinkels de publiekstijdschriften centraal. De Week van het Tijdschrift is een gezamenlijk initiatief van de twee distributeurs Aldipress en Betapress in samenwerking met de Groep Publiekstijdschriften (GPT) van het Nederlands Uitgeversverbond (NUV).

De actie
Bij aankoop van twee tijdschriften ontvangt de consument in de actieperiode dankzij de sponsoring van Masterfoods gratis een zak Maltesers-chocola. Dit cadeautje wordt direct bij de kassa overhandigd en geldt voor alle titels in het schap. Het aankoopbedrag is daarbij niet van belang.

De communicatie
Voor de Week van het Tijdschrift is een advertentiecampagne ontwikkeld. De campagne bestaat uit twee uitingen . Inmiddels hebben vele uitgevers al gratis plaatsing toegezegd. Alle betrokken partijen zijn van mening dat de Week van het Tijdschrift in de toekomst moet uitgroeien tot een jaarlijkse promotieweek. Dit jaar wordt bescheiden van start gegaan. Aan alle kanten kan de communicatie nog worden opgetuigd. Vandaar dat een beroep wordt gedaan op uitgevers, hoofdredacteuren en marketingmanagers om deze eerste Week van het Tijdschrift in het blad of op de site extra onder de aandacht van de lezers te brengen. Ieder kan op eigen wijze helpen deze start van een mogelijke traditie tot een succes te maken. Naast de advertenties zijn voor de websites speciale banners ontwikkeld die op korte termijn beschikbaar zijn. Tevens kan het logo voor de communicatie worden gebruikt. Al het materiaal is te verkrijgen via het GPT-secretariaat. Tel. 020 4309162 / gpt@nuv.nl.

In de winkels
Natuurlijk zal er tijdens de actieweek ook op de verkooppunten ruime aandacht aan de actie worden besteed met posters, wobblers, schapstroken en toonbankdisplays. Zowel de Nederlandse Boekverkopersbond (NBb) als de georganiseerde tabaks- en gemakswinkels (NSO) verlenen hun medewerking aan de promotie en organisatie. Supermarkten en benzinestations nemen niet aan de actie deel.

Onderzoek
Aan de Week van het Tijdschrift worden diverse onderzoeken gekoppeld die na afloop informatie verschaffen over o.a. naamsbekendheid, reclame-effectiviteit, merkeffectiviteit en aankoopgedrag consument. De resultaten kunnen wellicht ook bijdragen aan de positionering van publiekstijdschriften als advertentiemedium en de invulling van de week in de komende jaren.

Meer informatie
Indien u meer informatie wilt over de Week van het Tijdschrift kunt u contact opnemen met
Harriët Schrier, secretaris van de Groep Publiekstijdschriften van het Nederlands Uitgeversverbond, telefoon 020 4309162, email: h.schrier@nuv.nl .

Amsterdam, 30 juli 2007