Persbericht verhoging bierbelasting

19/09/2007 10:30



Centraal Brouwerij Kantoor



Persbericht

Verhoging bierbelasting is onbegrijpelijk

De Nederlandse bierbrouwerijen zijn verbijsterd over de plannen van de regering om de accijns op bier met 30% te verhogen. De accijns op wijn en gedistilleerd blijft onveranderd. De regering presenteert de maatregel als een instrument om drankmisbruik onder jongeren te verminderen. Het Centraal Brouwerij Kantoor (CBK) noemt de accijnsverhoging onbegrijpelijk.

Jack Verhoek, directeur van het CBK, noemt drie redenen voor zijn verbijstering. "Jongeren die te jong drinken, blijken in hoofdzaak te kiezen voor zoete dranken: gedistilleerd, vaak gemengd met frisdrank. Aan dat feit gaat de overheid volledig voorbij." Ten tweede is het accijnsverschil met ons buurland Duitsland straks 2 euro per krat, met België tot 1 euro per krat. "Ervaring uit het verleden leert dat de consument bij grote prijsverschillen zijn boodschappen over de grens doet. Voor de detailhandel, die afhankelijk is van afzet in de grensstreek, is dat een grote klap. Als je het bier over de grens koopt, neemt de consument de rest van de boodschappen direct mee". Dat de regering aan dit punt voorbij gaat, is helemaal onbegrijpelijk omdat een eerdere accijnsverhoging op gedistilleerd juist vanwege deze grenseffecten werd teruggedraaid. Tenslotte leidt de verhoging van de accijns tot een lastenverzwaring van in totaal bijna 120 miljoen euro. "De gewone Nederlander, die na het werk van een pilsje geniet, is hiervan de dupe", aldus Verhoek.

Uit recent onderzoek van het Instituut voor Verslavingsonderzoek blijkt dat jongeren onder de 16 die alcohol drinken, in hoofdzaak kiezen voor gedistilleerd. In de leeftijdsgroep van 12 tot 13 jarigen is dit goed voor tweederde van alle gedronken alcohol. 10% van de jongeren kiest voor wijn en ongeveer een kwart voor bier. In de leeftijdscategorie 14-15 drinkt 29% bier, 11% wijn en 60% gedistilleerd. Uit het onderzoek blijkt verder dat 60% van de jongeren alcoholhoudende drank thuis drinkt. Van de jongeren die echt veel drinken in die groep (dat is 3% van die leeftijdscategorie) krijgt zelfs 86% zijn drankje thuis. "Als ouders het drinken toestaan, en de drank zelfs kopen, zal accijns verhogen weinig helpen", aldus Verhoek. Uit het onderzoek blijkt ook een positieve tendens: Jongeren zijn tussen 2004 en 2006 minder gaan drinken. Volgens Verhoek een positief teken, "maar de brouwers streven naar een duidelijke norm: geen alcohol onder de zestien."

In de toelichting op de maatregel wordt deze bierbelasting genoemd als middel om alcoholmisbruik onder jongeren tegen te gaan. Volgens Verhoek zijn de brouwerijen actief betrokken bij maatregelen om dit verschijnsel in te dammen. Maar een generieke accijnsverhoging zal niet werken. "Die treft vooral de gewone consument en raakt de misbruikers niet", aldus Verhoek. De prijs per krat bier stijgt voor iedereen met 65 cent. De gewone bierdrinker is daarmee de dupe van de degene die niet normaal met alcohol weet om te gaan. Volgens Verhoek zullen brouwerijen die afhankelijk zijn van afzet in de grensgebieden het moeilijker krijgen. "Bijvoorbeeld kleinere familiebrouwerijen in Limburg en Brabant worden zwaar door deze belastingmaatregel getroffen, omdat deze brouwerijen relatief veel bier 'rondom de schoorsteen' verkopen." In de memorie van toelichting geeft de regering aan dat er nauwelijks prijsverschil bestaat tussen een krat in Nederland en in de omringende landen. "Dat is onzin", volgens Verhoek, "in Duitsland verkoopt men bier vooral per halve liter. In een Duits krat zit 10 tot 40% meer bier." Verhoek noemt het bizar dat de overheid er met onterechte argumenten voor kiest om juist een typisch Nederlandse bedrijfstak te treffen. "In Nederland maken we geen wijn en in gedistilleerd zijn we een kleine speler. Juist de bedrijfstak waarin Nederland een wereldspeler is, wordt door deze maatregel getroffen."

Amsterdam, 19 september 2007.

Het Centraal Brouwerij Kantoor (CBK) is de overkoepelende organisatie die de belangen behartigt van 8 in Nederland gevestigde bierbrouwerijen: Alfa Brouwerij, Bavaria N.V., Budelse Brouwerij B.V., Grolsche Bierbrouwerij Nederland B.V, B.V. Gulpener Bierbrouwerij, Heineken Nederland B.V., InBev Nederland N.V., Lindeboom Bierbrouwerij B.V. Deze brouwerijen zijn samen goed voor 99,9% van de totale bierproductie in Nederland.





http://www.cbk.nl