Gemeente Gouda


gouda start bereikbaarheidsoffensief (19-9-2007)

De gemeente Gouda wil samen met rijk, provincie en (regio-)gemeenten investeren in een betere bereikbaarheid van de zuidvleugel van de Randstad. Dit is belangrijk omdat het verkeer aan alle kanten vastloopt. Daarom zijn forse investeringen nodig: voor een aantal tunnels in de Goudse Spoorzone, voor de RijnGouweLijn met 3 haltes in de stad (vanaf eind 2010), voor doorstroommaatregelen op de A12/A20 en op provinciale wegen en voor een snelle ontwikkeling van de Gouweknoop. Dat zijn de vier hoofdpunten in de nieuwe bereikbaarheidsagenda van Gouda die vandaag is gepubliceerd.

Het gemeentebestuur van Gouda vraagt de provincie Zuid-Holland en het ministerie van Verkeer en Waterstaat om de voorstellen van Gouda in te brengen in het najaarsoverleg over het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Mobiliteit. In dit overleg worden beslissingen genomen over investeringen in wegen en openbaar vervoer voor de periode 2008-2020.

Investeren
Gouda wil samen met haar zuidvleugelpartners de komende 15 jaar blijven investeren in een goede bereikbaarheid van Gouda en omgeving. De afgelopen jaren heeft de stad zelf al circa 100 miljoen geïnvesteerd. Daarnaast heeft de gemeente voor haar mobiliteitsplan een eerste bedrag van circa 20 miljoen (zuidwestelijke randweg, Hamstergat en RijnGouwelijn) in haar begroting vastgesteld (tot 2010).

Tot 2020 is een extra investering voor bereikbaarheid nodig in de regio Gouda van ca 300 miljoen. Alleen met een gefaseerde aanpak en gezamenlijke financiering (rijk, provincie, regio, private partijen) is deze omvangrijke investering haalbaar. Gouda heeft de afgelopen jaren grote projecten in gang gezet om een centrumstad in de zuidvleugel van de Randstad te blijven: bouwplannen in de bestaande stad, een nieuwe Spoorzone met woningen, voorzieningen en een nieuw Huis van de Stad, transformatie van bedrijventerrein Goudse Poort en nieuwbouw in Westergouwe. De ontwikkeling van de Zuidplaspolder en daarbinnen de verbindingsschakel Gouweknoop is regionaal van aanpak en belang. Hiermee komt er meer werkgelegenheid en wordt een bijdrage geleverd aan het oplossen van het woningtekort.

Dit is op haar beurt goed voor de concurrentiepositie van de Randstad, met name door de aantrekkelijke ligging op het snijvlak van wegen (A12/A20), spoor en tram (RijnGouweLijn). Omdat Gouda hiermee dé verbindende schakel is tussen de zuidvleugel van de Randstad en het achterland, is een blijvende bereikbaarheid van de stad cruciaal. Aangezien het knooppunt bij het Gouwe-aquaduct permanent in de file top-5 zit, zijn extra maatregelen en investeringen nodig vanuit het rijk, provincie, Gouda en andere zuidvleugelpartijen (gemeenten, spoorsector, private partijen).

Vier concrete voorstellen
In haar bereikbaarheidsagenda Gouda Groeit : verbindende schakels nodig! doet Gouda vier concrete voorstellen.


1. Investeren in tunnels in de Spoorzone in 2015 Gouda heeft in de Spoorzone reeds ruim 85 miljoen geïnvesteerd. Voor een goede doorstroming van en naar Gouda is nog een investering van circa 40 miljoen nodig voor de Spoorse doorsnijdingen. Verbetering van de Hamstergattunnel (circa 4 miljoen, gereed in 2010), aanleg van een nieuwe Mijssingeltunnel (circa 13-17 miljoen) en opknappen van de Spoorstraattunnel (circa 20 miljoen, inclusief infra voor RGL).


2. De RijnGouweLijn als OV-ruggengraat
Gouda wil dat de RijnGouweLijn over enkele jaren als tram rijdt in de stad, met twee nieuwe haltes en een voorlopig eindpunt bij het NS-station. Daarmee is de basis gelegd voor een toekomstvaste OV-ruggengraat voor stad en regio. Ook wil Gouda verkennen of het doortrekken van de RijnGouweLijn in 2010-2020 mogelijk is. In westelijke richting naar de Zuidplaspolder, zodat een nieuwe halte met een parkeervoorziening in de Gouweknoop extra aantrekkelijk is. In zuidelijke richting wordt onderzocht of de stadstram doorgetrokken kan worden naar de binnenstad, ten dienste van de opvang van autoverkeer uit de Krimpenerwaard en aan de rand van de stad.


3. Knelpunten A12/A20 aanpakken
Recente studies tonen aan dat de doorstroming bij het Gouwe-aquaduct in 2020 een knelpunt van nationaal formaat is. De A12 en A20 raken zonder extra maatregelen de komende jaren volledig verstopt. Er is in 2020 onvoldoende openbaar vervoer om de groei van de mobiliteit op te vangen. Voor de korte termijn wil Gouda dat er spitsstroken en verkeersmanagement (voor een betere doorstroming) worden toegepast. Met name aan de noordkant van de A12. Op langere termijn moeten er extra wegstroken aangelegd worden bij de A12/A20 en de aansluitende provinciale wegen. Voor Gouda is vooral een nieuwe westelijke stadsentree in 2020 noodzakelijk én een extra impuls in het openbaar vervoer.


4. Gouweknoop als verbindingsschakel
Door haar ligging in het centrum van wegen en spoor is de Gouweknoop een unieke plek om op elkaar aansluitende vervoersmogelijkheden te realiseren en zo de ketenmobiliteit een impuls te geven. Een extra halte van de RijnGouweLijn met een P+R-voorziening binnen drie jaar is belangrijk voor de ontsluiting van de nieuwe wijk Westergouwe. Zodra in de Gouweknoop ook woningen en voorzieningen komen, is een nieuw overstapstation richting Rotterdam en op termijn richting Den Haag gewenst.

Bijlage: overzichtskaart van het gebied