Gemeente Gouda
gouda start bereikbaarheidsoffensief (19-9-2007)
De gemeente Gouda wil samen met rijk, provincie en (regio-)gemeenten
investeren in een betere bereikbaarheid van de zuidvleugel van de
Randstad. Dit is belangrijk omdat het verkeer aan alle kanten
vastloopt. Daarom zijn forse investeringen nodig: voor een aantal
tunnels in de Goudse Spoorzone, voor de RijnGouweLijn met 3 haltes in
de stad (vanaf eind 2010), voor doorstroommaatregelen op de A12/A20 en
op provinciale wegen en voor een snelle ontwikkeling van de
Gouweknoop. Dat zijn de vier hoofdpunten in de nieuwe
bereikbaarheidsagenda van Gouda die vandaag is gepubliceerd.
Het gemeentebestuur van Gouda vraagt de provincie Zuid-Holland en het
ministerie van Verkeer en Waterstaat om de voorstellen van Gouda in te
brengen in het najaarsoverleg over het Meerjarenprogramma
Infrastructuur, Ruimte en Mobiliteit. In dit overleg worden
beslissingen genomen over investeringen in wegen en openbaar vervoer
voor de periode 2008-2020.
Investeren
Gouda wil samen met haar zuidvleugelpartners de komende 15 jaar
blijven investeren in een goede bereikbaarheid van Gouda en omgeving.
De afgelopen jaren heeft de stad zelf al circa 100 miljoen
geïnvesteerd. Daarnaast heeft de gemeente voor haar mobiliteitsplan
een eerste bedrag van circa 20 miljoen (zuidwestelijke randweg,
Hamstergat en RijnGouwelijn) in haar begroting vastgesteld (tot 2010).
Tot 2020 is een extra investering voor bereikbaarheid nodig in de
regio Gouda van ca 300 miljoen. Alleen met een gefaseerde aanpak en
gezamenlijke financiering (rijk, provincie, regio, private partijen)
is deze omvangrijke investering haalbaar. Gouda heeft de afgelopen
jaren grote projecten in gang gezet om een centrumstad in de
zuidvleugel van de Randstad te blijven: bouwplannen in de bestaande
stad, een nieuwe Spoorzone met woningen, voorzieningen en een nieuw
Huis van de Stad, transformatie van bedrijventerrein Goudse Poort en
nieuwbouw in Westergouwe. De ontwikkeling van de Zuidplaspolder en
daarbinnen de verbindingsschakel Gouweknoop is regionaal van aanpak en
belang. Hiermee komt er meer werkgelegenheid en wordt een bijdrage
geleverd aan het oplossen van het woningtekort.
Dit is op haar beurt goed voor de concurrentiepositie van de Randstad,
met name door de aantrekkelijke ligging op het snijvlak van wegen
(A12/A20), spoor en tram (RijnGouweLijn). Omdat Gouda hiermee dé
verbindende schakel is tussen de zuidvleugel van de Randstad en het
achterland, is een blijvende bereikbaarheid van de stad cruciaal.
Aangezien het knooppunt bij het Gouwe-aquaduct permanent in de file
top-5 zit, zijn extra maatregelen en investeringen nodig vanuit het
rijk, provincie, Gouda en andere zuidvleugelpartijen (gemeenten,
spoorsector, private partijen).
Vier concrete voorstellen
In haar bereikbaarheidsagenda Gouda Groeit : verbindende schakels
nodig! doet Gouda vier concrete voorstellen.
1. Investeren in tunnels in de Spoorzone in 2015
Gouda heeft in de Spoorzone reeds ruim 85 miljoen geïnvesteerd. Voor
een goede doorstroming van en naar Gouda is nog een investering van
circa 40 miljoen nodig voor de Spoorse doorsnijdingen. Verbetering van
de Hamstergattunnel (circa 4 miljoen, gereed in 2010), aanleg van een
nieuwe Mijssingeltunnel (circa 13-17 miljoen) en opknappen van de
Spoorstraattunnel (circa 20 miljoen, inclusief infra voor RGL).
2. De RijnGouweLijn als OV-ruggengraat
Gouda wil dat de RijnGouweLijn over enkele jaren als tram rijdt in de
stad, met twee nieuwe haltes en een voorlopig eindpunt bij het
NS-station. Daarmee is de basis gelegd voor een toekomstvaste
OV-ruggengraat voor stad en regio. Ook wil Gouda verkennen of het
doortrekken van de RijnGouweLijn in 2010-2020 mogelijk is. In
westelijke richting naar de Zuidplaspolder, zodat een nieuwe halte met
een parkeervoorziening in de Gouweknoop extra aantrekkelijk is. In
zuidelijke richting wordt onderzocht of de stadstram doorgetrokken kan
worden naar de binnenstad, ten dienste van de opvang van autoverkeer
uit de Krimpenerwaard en aan de rand van de stad.
3. Knelpunten A12/A20 aanpakken
Recente studies tonen aan dat de doorstroming bij het Gouwe-aquaduct
in 2020 een knelpunt van nationaal formaat is. De A12 en A20 raken
zonder extra maatregelen de komende jaren volledig verstopt. Er is in
2020 onvoldoende openbaar vervoer om de groei van de mobiliteit op te
vangen. Voor de korte termijn wil Gouda dat er spitsstroken en
verkeersmanagement (voor een betere doorstroming) worden toegepast.
Met name aan de noordkant van de A12. Op langere termijn moeten er
extra wegstroken aangelegd worden bij de A12/A20 en de aansluitende
provinciale wegen. Voor Gouda is vooral een nieuwe westelijke
stadsentree in 2020 noodzakelijk én een extra impuls in het openbaar
vervoer.
4. Gouweknoop als verbindingsschakel
Door haar ligging in het centrum van wegen en spoor is de Gouweknoop
een unieke plek om op elkaar aansluitende vervoersmogelijkheden te
realiseren en zo de ketenmobiliteit een impuls te geven. Een extra
halte van de RijnGouweLijn met een P+R-voorziening binnen drie jaar is
belangrijk voor de ontsluiting van de nieuwe wijk Westergouwe. Zodra
in de Gouweknoop ook woningen en voorzieningen komen, is een nieuw
overstapstation richting Rotterdam en op termijn richting Den Haag
gewenst.
Bijlage: overzichtskaart van het gebied