Gemeente Hilversum

Aanpak taalachterstanden succesvol

19 september 2007
Het opsporen en bestrijden van taalachter-standen in het Hilversumse onderwijs werpt zijn vruchten af. Dat blijkt uit een evaluatie die een onafhankelijk onderzoeks- en advies-bureau in opdracht van de gemeente heeft uitgevoerd naar het onderwijsachterstanden-beleid (OAB) in de periode 2002 - 2006.
Beter taalonderwijs, betere samenwerking tussen peuterspeelzaal en basisschool en meer betrokkenheid van de ouders zijn enkele punten waarop het OAB goed scoort. Ook zijn de ervaringen met tutoren (onderwijsbegeleiders) en 'zorgafstemmingsteams' positief, is het taalbeleidsplan een succes en wordt schooluitval beter geregistreerd.

Binnen het onderwijsachterstandenbeleid (OAB) werkt de gemeente Hilversum samen met peuterspeelzalen, kinderopvang, scholen en andere aanverwante organisaties (zoals SIS, Versa. GGD, bibliotheek). Dat gebeurde op basis van de beleidsnota 'JongLeren'. Per speerpunt van het gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid (GOA) 2002 - 2006 zijn de volgende aanbevelingen gedaan:

1. Voor- en vroegschoolse educatie (VVE): zet de doorgaande lijn peuterspeelzaal - basisschool via de Regiegroep VVE voort, stel een gezamenlijk plan van aanpak op met concrete maatregelen en actiepunten en werk toe naar meer koppels van peuterspeelzaal en basisschool.

2. Lokaal taalbeleid: benadruk de eigen verantwoordelijkheid van scholen ten aanzien van het eigen taalbeleid. Stimuleer het taalonderwijs in midden- en bovenbouw dmv subsidies voor materialen en scholing.

3. Voorkomen van voortijdig schoolverlaten: registreer voortijdig schoolverlaten via het Regionaal Bureau Leerlingzaken (RBL) en financier scholen voor voortgezet onderwijs aanvullend teneinde activiteiten voor doelgroepleerlingen mogelijk te maken (bv. extra taalondersteuning en schoolmaatschappelijk werk).

Verantwoordelijkheden OAB
Sinds het schooljaar 2006-2007 is het OAB als gevolg van een wetswijziging ingrijpend veranderd. Als gevolg daarvan zijn scholen primair verantwoordelijk voor het bestrijden van onderwijsachterstanden. Ook de doelgroep is uitgebreid. De gemeente heeft een verantwoordelijkheid voor het voorschoolse gedeelte van de Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE), voor de schakelklas en voor coördinerende activiteiten.