| |
|Datum: 19-09-'07 | | | | | |Keuze voor één tramsysteem in stad en Regio Utrecht | | | |Burgemeester & Wethouders van Utrecht en het Dagelijks Bestuur van | |Bestuur Regio Utrecht kiezen voor één tramsysteem in stad en regio. | |Zij onderschrijven de positieve rapportage van adviesbureau HTM | |Consultancy over vernieuwing en uitbreiding van het tramnet. Zij zijn| |het eens met de conclusie dat uit oogpunt van exploitatie, organisatie| |en ruimtebeslag één tramsysteem in Utrecht gewenst is. Nog voor het | |eind van 2007 nemen beide dagelijks besturen een definitief besluit | |over de wijze waarop een vernieuwde tramlijn naar | |Nieuwegein/IJsselstein in het Stationsgebied van Utrecht te koppelen | |is aan een nog te realiseren tramlijn naar De Uithof. Begin 2008 | |krijgen de gemeenteraad van Utrecht en het algemeen bestuur van | |Bestuur Regio Utrecht het tramvoorstel voorgelegd. Bij positieve | |besluitvorming volgt onderzoek naar de mogelijkheid van doortrekking | |van de tramlijn naar Zeist en Vianen. | |Bestuur Regio Utrecht, Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein overleggen | |de komende maanden over de uitwerking van de tramrapportage. Een | |belangrijk uit te werken punt is de koppeling van tramlijnen in het | |Stationsgebied van Utrecht. Verschillende varianten zijn inmiddels | |bekeken. Het gebruik van de Leidse Veertunnel komt als het meest | |realistisch naar voren. Er is dan sprake van een uit vervoerkundig | |oogpunt gewenste tramhalte aan de binnenstadskant van de nieuwe | |OV-terminal op loopafstand van het centrum van Utrecht. De | |haalbaarheid van deze variant wordt de komende maanden verder | |onderzocht. | | | |Het tramrapport van HTM Consultancy komt met de volgende conclusies: | | | |De verwachte vervoerwaarde (33.000 reizigers per dag) is voldoende om | |een tramlijn naar de Uithof te exploiteren. Het advies is om de al | |geplande nieuwe busbaan naar de Uithof meteen te vertrammen. | |Het huidige -in 2013 afgeschreven- tramsysteem Utrecht CS- | |Nieuwegein/IJsselstein kan worden omgevormd tot een modern | |tramsysteem. De belangrijkste kenmerken daarvan zijn een lage vloer | |met een uitstekende toegankelijkheid ook voor minder valide gebruikers| |en een goede inpasbaarheid in de omgeving. | |Eén Utrechtse tram is het meest doelmatig en doeltreffend. Dat | |betekent dus koppeling van de vernieuwde tram naar Nieuwegein en | |IJsselstein aan de geplande, nog te realiseren tram naar De Uithof. | |De extra investering voor het vertrammen van de geplande busbaan naar | |De Uithof bedraagt naar schatting E55 miljoen. De koppeling met de | |tramlijn naar Nieuwegein/IJsselstein vraagt een investering tussen de | |E25 en E50 miljoen (het definitieve bedrag hangt af van de gekozen | |oplossing). De verwachting is dat de exploitatiekosten voor een | |gekoppelde tramlijn naar De Uithof gelijk blijven ten opzichte van een| |exploitatie met bussen. | | | |Gemeente Utrecht en Bestuur Regio Utrecht werken de komende maanden | |aan voorstellen om de extra investeringskosten te dekken. | |Noot voor de media | |Een samenvattende publieksversie, gebaseerd op het tramrapport van | |HTM consultancy is te downloaden via www.regioutrecht.nl en via | |www.utrecht.nl. Het volledige rapport kunt u telefonisch aanvragen. | |Mocht u naar aanleiding van dit persbericht nog vragen hebben dan kunt| |u contact opnemen met bestuurscommunicatie gemeente Utrecht, Gerard | |Derksen 030- 286 1168/ 06- 270 30 714 of met Bestuur Regio Utrecht, | |Gerrit Barmentlo 030-286 25 25. |
---- --