Ingezonden persbericht


Persbericht

19 september, 2007

Salesforce.com introduceert nieuw on-demand platform Force.com

~ Het nieuwe Force.com platform biedt wereldwijde infrastructuur en diensten voor databases, logica, workflow, integratie, user interface en applicatie-uitwisseling ~

Salesforce.com (NYSE: CRM), technologie- en marktleider op het gebied van on-demand zakelijke services, introduceert het nieuwe on-demand platform Force.com, s werelds eerste Platform-as-a-Service. Force.com maakt gebruik van eveneens nieuwste Visualforce-technologie die klanten, ontwikkelaars en onafhankelijke softwareleveranciers de mogelijkheid biedt om applicaties te ontwikkelen met de eerste user Interface-as-a-Service. Het nieuwe platform biedt een wereldwijde infrastructuur en diensten voor databases, logica, workflow, integratie, user interface en applicatie-uitwisseling. Hiermee levert het de meest uitgebreide set functies voor het bouwen van on-demand applicaties.

Met Force.com kiezen klanten, ontwikkelaars en onafhankelijke softwareleveranciers voor innovatie in plaats van voor infrastructuur , zegt Marc Benioff, voorzitter en CEO van salesforce.com. Internet is de motor geweest achter de introductie van diverse nieuwe apparaten om informatie toegankelijk te maken. Met Force.com Platform-as-a-Service en Visualforce bieden wij ontwikkelaars de mogelijkheid om met behulp van internet verschillende gebruikerservaringen te creëren via ieder scherm of apparaat.

De toegankelijkheid van bedrijfsapplicaties wordt bepaald door de user interface. Deze moet gebruiksvriendelijk zijn, geschikt zijn voor het specifieke apparaat en ontworpen zijn voor de taken waarvoor de applicatie wordt gebruikt. Visualforce biedt een compleet raamwerk voor het creëren van nieuwe interfaces en interactiemogelijkheden. Met Visualforce hebben ontwikkelaars de volledige controle over de look en feel van hun Force.com-applicaties. Van een handheld computer voor buitendienstmedewerkers tot aan een kiosk voor het invoeren van bestellingen, Visualforce maakt het mogelijk om nieuwe gebruikerservaringen te creëren die in real-time gebruikt kunnen worden op ieder scherm.

Het Force.com-platform: creëer en gebruik ieder applicatie on-demand Force.com levert een Platform-as-a-Service, een nieuwe manier om succesvolle bedrijfsapplicaties te creëren doordat de onderneming en ontwikkelaars zich richten op wat de applicatie doet in plaats van op de software en infrastructuur waarvan deze applicatie gebruik maakt. Dit door de complexiteit van softwareplatformen te vervangen door een volledige en schaalbare dienst. Force.com biedt ontwikkelaars zo een snelle manier om ideeën te vertalen naar bedrijfsresultaten.

Force.com biedt alle bouwstenen die nodig zijn om bedrijfsapplicaties te ontwikkelen, eenvoudig of geavanceerd, die automatisch beschikbaar zijn als dienst voor kleine teams of de gehele onderneming. Het platform geeft klanten de mogelijkheid om meerdere applicaties te gebruiken binnen dezelfde Salesforce-omgeving, waarbij alle Salesforce-applicaties gebruik maken van hetzelfde beveiligingsmodel, datamodel en user interace. Het Force.com-platform biedt alle functies voor het creëren van bedrijfsapplicaties, zoals een on-demand besturingssysteem, de mogelijkheid om iedere database on-demand te creëren en een workflow engine om samenwerking tussen gebruikers te beheren. Tevens biedt Force.com de Apex-programmeertaal voor het bouwen van complexe code, de Force.com webdiensten API, mash-ups en integratie met andere applicaties en data.

Visualforce: ontwerp en lever overal gebruikerservaringen als dienst Visualforce biedt klanten de mogelijkheid om user interfaces voor applicaties te ontwerpen die geschikt zijn voor ieder scherm. Samen met de logica en workflow intelligence van Apex biedt Visualforce de flexibiliteit om te voldoen aan de vereisten van applicaties die gebruikt worden voor verschillende soorten gebruikers en diverse apparaten. Visualforce maakt gebruik van internettechnologie, waaronder HTML, AJAX en Flex. Hiermee maakt het bedrijfsapplicaties innovatief en effectief.

Visualforce is verslavend , zegt Jason Quellette, Chief Architect van Appirio. Het is ongelofelijk hoe snel je webapplicaties kunt bouwen, zeker wanneer je je geen zorgen hoeft te maken over de data layer. Je kunt snel aanpassingen maken en opslaan en het resultaat is direct zichtbaar op de pagina. Hierdoor wordt het veel eenvoudiger om samen met onze klanten bedrijfsapplicaties te ontwikkelen.

Visualforce levert een paginagebaseerd model dat gebouwd is op standaard HTML- en webpresentatie-technologieën. Daarnaast is Visualforce ook uitgerust met een component library om veelgebruikte user interface-elementen toe te voegen. Tevens bevat het een controller-model voor nieuwe interactiemogelijkheden tussen deze elementen. Visualforce bevat onder andere de volgende functies:
* Pages Deze functie maakt het mogelijk om nieuwe pagina s te ontwikkelen met behulp van standaard webtechnologie zoals HTML, AJAX en Flex. Visualforce herkent apparaten automatisch, waardoor het mogelijk wordt om automatisch de gebruikerservaring af te stemmen op het apparaat.
* Components Dit biedt de mogelijkheid om de look en feel van nieuwe applicaties automatisch te koppelen aan die van Salesforce-applicaties of om de Salesforce user interface eenvoudig aan te passen op specifieke klanten- of gebruikersvereisten. Klanten creëren nieuwe gebruikerservaringen door bestaande user interface-elementen samen te voegen. Meer dan 50 standaard Salesforce user interface-elementen zullen beschikbaar zijn in Visualforce.
* Logic Controllers De controller helpt klanten om een user interface te bouwen. Met Visualforce kunnen klanten snel een look en feel creëren die aansluit bij bestaande applicatiefuncties. Klanten kunnen volledig nieuwe interactiemogelijkheden voor de user interface definiëren die gebruik maken van Apex. De standaard controller geeft klanten de mogelijkheid om Salesforce user interface-toepassingen te gebruiken zoals new , edit en save .

Beschikbaarheid
Visualforce zal naar verwachting beschikbaar zijn in het vierde kwartaal van het fiscale jaar van salesforce.com op: http://developer.salesforce.com. Klanten die salesforce.com-applicaties aanschaffen dienen hun aankoopbeslissing te baseren op de functies die momenteel beschikbaar zijn.

Force.com-platform en AppExchange
Force.com vernieuwt het ontwikkelen, implementeren en distribueren van bedrijfsapplicaties met Platform-as-a-Service. Ontwikkelaars, klanten en partners kunnen Force.com gebruiken om eenvoudig een nieuwe generatie on-demand applicaties te ontwikkelen en wereldwijd aan te bieden als dienst. Force.com maakt het mogelijk om applicaties eenvoudig te delen en te installeren via salesforce.com s AppExchange-marktplaats. Hierdoor worden alle innovaties van Force.com beschikbaar voor de volledige on-demand gemeenschap.

AppExchange breidt zich continu uit, met duizenden nieuwe klanten die op hun beurt duizenden nieuwe applicaties installeren. Klanten van iedere omvang kunnen snel en eenvoudig Salesforce uitbreiden met aanvullende on-demand bedrijfsapplicaties die verkrijgbaar zijn via AppExchange: http://www.salesforce.com/appexchange.

VOOR DE REDACTIE

Over salesforce.com
Salesforce.com is markt- en technologieleider in on-demand zakelijke diensten. Met de Salesforce-familie aan on-demand applicaties kunnen klanten al hun sales-, support-, marketing- en partnerinformatie beheren en delen. Met Force.com, s werelds eerste on-demand platform, kunnen klanten, ontwikkelaars en partners krachtige nieuwe on-demand applicaties bouwen voorbij CRM-toepassingen. Zo worden de voordelen van multi-tenancy en The Business Web verspreid over de gehele onderneming. Alle Apex-componenten en applicaties zijn gemakkelijk te delen, aansluiten en installeren via salesforce.com s AppExchange-bestand op http://www.salesforce.com/appexchange. Klanten kunnen ook gebruik maken van Succesforce, salesforce.com s aanbod aan training, ondersteuning, consulting en best-practices.

Vanaf 31 juli 2007 beheert salesforce.com de klantinformatie van circa 35.300 klanten, waaronder ABN AMRO, Dow Jones Newswires, Japan Post, Kaiser Permanente, KONE, Sprint Nextel en SunTrust Banks. Alle nog niet aangekondigde diensten of features waar in dit of andere persberichten en openbare verklaringen aan wordt gerefereerd, zijn momenteel nog niet beschikbaar en hoeven niet op tijd of helemaal niet te worden geleverd. Klanten die onze diensten aanschaffen moeten de aankoopbeslissing maken gebaseerd op de features die momenteel aanwezig zijn. Het hoofdkantoor van salesforce.com is gevestigd in San Francisco. Daarnaast heeft salesforce.com kantoren in Europa en Azië. Het bedrijf is genoteerd aan de New York Stock Exchange met het ticker symbool CRM . Bezoek voor meer informatie www.salesforce.com

###

Copyright (c) 2007 salesforce.com, inc. All rights reserved. Salesforce.com and the "no software" logo are registered trademarks of salesforce.com, inc., and salesforce.com owns other registered and unregistered trademarks. Other names used herein may be trademarks of their respective owners.

Voor verdere persinformatie, de Engelstalige persberichten, fotografie of een interview kunt u contact opnemen met Rogier Heemskerk van LEWIS Communicatie: Tel: +31 (0)40 235 46 00
E-mail: rogierh@lewispr.com

Website: http://www.lewispr.com

Voor overige informatie kunt u contact opnemen met Hans Brouwer, Regional Director Benelux bij salesforce.com: Tel: +31 (0)30 210 6415
E-mail: hbrouwer@salesforce.com
Website: http://www.salesforce.com

LEWIS Global Public Relations

Hoevenweg 29
5652 AW Eindhoven
Nederland

Tel: +31 40 235 46 00
Fax: +31 40 235 46 01
Web: www.lewispr.com
Agency blog: www.lewis360.com