Gemeente Boxtel


---


Beleid intrekken verleende bouwvergunningen


Een aantal jaren geleden is het College van burgemeester en wethouders
van de gemeente Boxtel begonnen met het intrekken van
bouwvergunningen. Daarbij gaat het om vergunningen die niet zijn
uitgevoerd binnen de hiervoor in de Bouwverordening opgenomen termijn
van 26 weken. Normaal gesproken moet een vergunninghouder op grond van
artikel 59 lid 1 van de Woningwet en artikel 4.1 van de
Bouwverordening binnen 26 weken na het onherroepelijk worden van de
vergunning een aanvang hebben gemaakt met de bouwwerkzaamheden. Ook
mogen de reeds gestarte werkzaamheden niet langer dan een
aaneengesloten periode van 26 weken stilliggen.


In de praktijk blijkt dat een aantal vergunningen helemaal niet of op
een veel later tijdstip wordt

gebruikt. Dit kan tot gevolg hebben dat het bouwplan door actuele
ontwikkelingen niet meer binnen de geldende regelgeving past. Uit het
oogpunt van rechtszekerheid en rechtsgelijkheid heeft het College van
B&W besloten om beleidsregels te formuleren voor het intrekken van
bouwvergunningen wegens tijdsverloop.


Het College van burgemeester en wethouders heeft onlangs besloten om
de volgende, ruimere, termijnen te hanteren:
* Indien een bouwvergunning 2 jaar na het onherroepelijk worden niet
is gebruikt, wordt de intrekkingsprocedure opgestart;
* Indien de bouwwerkzaamheden langer dan 1 jaar hebben stilgelegen
wordt de intrekkingsprocedure opgestart.


Voordat een vergunning wordt ingetrokken wordt de vergunninghouder op
de hoogte gebracht van het voornemen tot intrekking. De
vergunninghouder kan dan een zienswijze indienen. Als een zienswijze
wordt ingediend wordt bezien of dit aanleiding geeft om een nadere
termijn te gunnen. Een termijn waarbinnen dan een aanvang moet zijn
gemaakt met de bouwwerkzaamheden. Deze termijn is echter nooit langer
dan 3 jaar na het onherroepelijk worden van de vergunning.


Inzage

---


De beleidsregels Intrekken bouwvergunning wegens tijdsverloop gemeente
Boxtel liggen van vrijdag 21 september 2007 tot en met donderdag 1
november 2007 ter inzage bij de afdeling Wonen en Milieu in het
gemeentehuis. Ze zijn in te zien na telefonische afspraak met het
secretariaat van de afdeling, (0411) 655 249.


Als u nog vragen heeft, kunt u contact opnemen met 1 van de
medewerkers van de afdeling Wonen en Milieu via het secretariaat of
frontoffice van de afdeling, (0411) 655 249 of (0411) 655 841.


Begin van de pagina

---


| |