KLM

KLM Winterdienst 2007/08

20.09.07

KLM Winterdienst 2007/08

KLM breidt de verbindingen met belangrijke oliemarkten uit in de Winterdienst 2007/08

AMSTELVEEN, 20 september 2007 - In het winterseizoen 2007/08 zal de stoelcapaciteit van de Air France KLM Groep met 5,2% toenemen ten opzichte van de winter 2006/07; een toename van 6,2% voor het lange-afstandsnetwerk en 1,8% voor het korte en middellange netwerk. In het lange-afstandsnetwerk breidt KLM haar capaciteit voornamelijk uit op bestemmingen in de Golf en in samenwerking met Northwest op de transatlantische routes, terwijl Air France zich richt op groei in Latijns Amerika, Afrika en Azië.
In het middellange netwerk versterkt Air France haar positie in London City en zal zij haar vluchtfrequenties op Noord-Afrika verhogen. De toegenomen capaciteit van KLM in het middellange netwerk heeft voornamelijk betrekking op bestemmingen in Noord- en Oost-Europa.

Beide luchtvaartmaatschappijen zullen de complementariteit van hun netwerken blijven versterken tijdens het winterseizoen om hun klanten de aantrekkelijkste aanbiedingen te kunnen doen.

Expansie Midden-Oosten
KLM zal haar positie in het Midden-Oosten verder versterken met een groei van 14,6% groei ten opzichte van de vorige winter. Met de toevoeging van 5 wekelijkse diensten op Muscat (Oman), die 3 december van start gaan, breidt KLM haar intercontinentale netwerk uit tot 60 bestemmingen. Met deze nieuwe Airbus A330-200-dienst neemt het aantal bestemmingen in deze regio toe tot 8, die met een tussenstop in Koeweit bediend zullen worden. Daarnaast zal KLM haar wekelijkse vluchten op Dubai verhogen van 13 vorige winter naar 14 deze winter en de gecombineerde dienst op Doha en Dammam van 4 naar 5 wekelijkse vluchten. De twee dagelijkse vluchten naar Dubai worden uitgevoerd met Boeing 777-200 toestellen. Dammam en Doha worden bediend met Airbus 330-200 vliegtuigen. KLM zet daarmee haar modernste vloot in voor vluchten naar deze belangrijke zakelijke regio. De dienstregelingen naar en vanuit de Golfregio bieden passagiers een groot aantal verbindingen op Schiphol met Europese en Noord-Atlantische bestemmingen.

Voortzetting transatlantische groei
Via hun succesvolle transatlantische joint venture zullen KLM en Northwest Airlines hun capaciteit en het aantal vluchten op de transatlantische routes blijven uitbreiden. KLM zal de capaciteit op deze routes verhogen met 8,9%. Ten opzichte van de vorige winter verhoogt KLM het aantal vluchten van Amsterdam naar Toronto van 7 naar 9 per week en naar Atlanta van 5 vluchten per week naar een dagelijkse dienst. Daarnaast verhoogt KLM haar capaciteit van Amsterdam naar San Francisco, een dagelijkse dienst die wordt uitgevoerd met Boeing 777-200 toestellen.
Vergeleken met vorige winter zal Northwest Airlines de transatlantische vluchten vanuit haar hubs Detroit en Minneapolis uitbreiden met een vierde dagelijkse dienst van Detroit op Amsterdam met een Boeing 757 in transatlantische configuratie; naast de drie bestaande A 330 vluchten en een derde dagelijkse dienst van Minneapolis op Amsterdam met een Airbus 330-300. Northwest zal de deze zomer voor het eerst geïntroduceerde Boeing 757-vluchten tussen Amsterdam en Hartford, de tweede dagelijkse dienst tussen Amsterdam en Boston en de dienst tussen Detroit en Düsseldorf handhaven.

Versterking opkomende markten
KLM en Air France blijven hun positie op de opkomende markten China, India en Zuid-Amerika versterken.

Air France en KLM zullen hun diensten op de Shanghai route uitbreiden en gaan deze stad met 22 retourvluchten per week bedienen; 10 vluchten via Amsterdam Schiphol en 12 vluchten via Paris Charles de Gaulle. De vertrek- en aankomsttijden zijn goed verdeeld, zodat passagiers uit een groot aantal verbindingen kunnen kiezen.
KLM en Air France zullen deze winter 63 wekelijkse vluchten naar China uitvoeren. Dat is meer dan enige andere Europese luchtvaartgroep aanbiedt.

Voor het Latijns-Amerikaanse netwerk zal KLM de capaciteit blijven uitbreiden en de keuzemogelijkheden voor de klanten in de winter blijven verbeteren. De directe vlucht op Lima zal vanaf medio december dagelijks worden uitgevoerd met Boeing 777-200 toestellen. De zesde wekelijkse vlucht naar Guayaquil en Quito in Ecuador, die in de zomer van 2007 werd geïntroduceerd, zal worden voortgezet. Op São Paulo zal KLM haar eerste Boeing 777-300 inzetten. Vanaf maart 2008 zullen drie van de zeven wekelijkse vluchten worden uitgevoerd met deze toestellen, waardoor de stoelcapaciteit naar Brazilië met meer dan 10% wordt verhoogd.

In India zal KLM de diensten uitbreiden met twee wekelijkse MD-11 vluchten op Hyderabad, die tijdens het winterseizoen geleidelijk geïntroduceerd worden (van 4 tot 6 vluchten per week). Daarnaast zal KLM de capaciteit uitbreiden op de dagelijkse vluchten naar Delhi door te gaan vliegen met de Boeing 747-400.

Europa
De in de afgelopen zomer geïntroduceerde uitbreiding van het aantal vluchten naar Europese bestemmingen, waaronder Barcelona, Moskou, Stavanger en Tallinn, zal KLM deze winter handhaven. De uitbreiding van de dienstregeling is onderdeel van de verdere uitrol van het 7-blokkensysteem dat in de zomer van 2006 werd geïntroduceerd en passagiers meer vluchtopties en betere verbindingen op de luchthaven Schiphol tussen inkomende en uitgaande vluchten biedt. KLM en Air France verdelen de capaciteit op vluchten tussen Nederland en Frankrijk nog meer op gelijke basis. Air France zal de vluchten tussen Amsterdam en Lyon blijven uitvoeren. KLM zal haar dienstuitvoering tussen Amsterdam en Marseille uitbreiden van twee naar drie dagelijkse vluchten.
In totaal hebben acht steden in Frankrijk non-stop verbindingen met Amsterdam. De capaciteit in het middellange netwerk van KLM zal in totaal met 1,3% groeien.

Vloot
In februari 2008 zal KLM haar eerste Boeing 777-300ER verwelkomen. Met dit vliegtuig zal op São Paulo en Dubai worden gevlogen. KLM zal het cabinemodificatieprogramma voortzetten door de World Business Class in de MD-11 en Boeing 747-400 uit te rusten met nieuwe lie-flat stoelen en hetzelfde geavanceerde inflight entertainmentsysteem als in de Airbus 330-200 en Boeing 777-200 te installeren.