Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG

Contactpersoon Doorkiesnummer
- - Datum Bijlage(n) 20 september 2007 - Ons kenmerk Uw kenmerk VENW/DGP-2007/6142 2060721020 Onderwerp
kamervragen

Geachte voorzitter,

Hierdoor antwoord ik mede namens de Ministers van Justitie en Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties op de vragen van het kamerlid De Rouwe over de invoering van het bromfietskenteken.


1. Bent u bekend met het bericht `Scooter zonder kenteken en zonder papieren'? 1


1. Ja.


2. Is na de invoering van het bromfietskenteken de handel op internet in gestolen brommers/scooters aanzienlijk toegenomen, en wat valt daar tegen te doen?


2. Het ontbreekt aan betrouwbare gegevens om te kunnen vaststellen of na de invoering van het bromfietskenteken de handel op internet in gestolen bromfietsen en scooters aanzienlijk is toegenomen. Wel zijn er geluiden uit het veld dat de handel via internet van bromfietsen en scooters afneemt. Door de invoering van het kenteken is het niet meer mogelijk om een gestolen bromfiets te verhandelen. Immers, het voertuig kan niet worden overgeschreven. Tot


1 Leeuwarder Courant, `Scooter zonder kenteken en zonder papieren', 30 juni 2007

Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71

Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95 bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)

VENW/DGP-2007/6142


1 november 2006 was het voor potentiële kopers mogelijk op de website van de RDW te controleren of een bromfiets als gestolen geregistreerd stond.


3. Is de doelstelling dat iedere bromfiets sinds 1 januari 2007 een eigen kenteken dient te hebben, ook daadwerkelijk gehaald? Wat gaat u eraan doen om onverzekerde brommerrijders alsnog aan deze verplichting te laten voldoen?

3. Ja, deze doelstelling is gehaald. Alle bromfietsbezitters die een aanvraag hebben ingediend en aan de gestelde eisen voldeden, hebben een kentekenbewijs ontvangen.
Bij de start van het project kentekening van brom- en snorfietsen was de verwachting dat er voor 500.000 bromfietsen een kentekenbewijs zou worden aangevraagd. Uiteindelijk zijn er tot 1 januari 2007 695.000 aanvragen voor gebruikte bromfietsen gedaan. Inmiddels hebben al 800.000 nieuwe en gebruikte bromfietsen een kentekenbewijs.

Als een niet gekentekende bromfiets door de politie wordt aangetroffen dan wordt direct verbaliserend opgetreden wegens rijden zonder kenteken. Als blijkt dat de bromfiets niet is verzekerd dan wordt ook daarvoor proces-verbaal opgemaakt. Tevens wordt de bromfiets inbeslaggenomen en pas aan de eigenaar teruggegeven als deze binnen 2 weken kan aantonen dat alsnog een verzekering tegen wettelijke aansprakelijkheid is afgesloten. Verder zal de RDW door middel van zogenaamde registercontroles de gekentekende bromfietsen op de naleving van de verzekeringsplicht controleren. De RDW heeft medio 2007 daarmee een start gemaakt en aan elke bromfietsbezitter, waarvan de bromfiets als niet verzekerd staat geregistreerd, is een waarschuwingsbrief verzonden. Binnenkort zal er opnieuw een registercontrole plaatsvinden; er zal dan verbaliserend worden opgetreden tegen bezitters van bromfietsen die dan nog steeds niet verzekerd zijn.


4. Acht u het wenselijk een landelijk systeem voor de registratie van fietsendiefstal ook voor bromfietsen in te voeren? Welke andere maatregelen wilt u nemen om de diefstal van fietsen en bromfietsen te verminderen?

4. Een landelijk systeem voor de registratie van gestolen bromfietsen bestaat en functioneert al. Daarvoor gebruiken politie, verzekeraars en RDW dezelfde systematiek als voor personenvoertuigen, bedrijfsvoertuigen, motorfietsen en aanhangwagens met een maximum massa van meer dan 750 kg. Een gestolen, gekentekende bromfiets wordt door de politie als gestolen gemeld in het kentekenregister van de RDW. Het overschrijven van een als gestolen geregistreerd staand voertuig is niet mogelijk.

Het is de verantwoordelijkheid van de eigenaar van een bromfiets of scooter zelf om maatregelen te treffen, zoals het gebruik van diefstalbestendige (kabel)sloten en het plaatsen van chips, om diefstal van de eigen bromfiets of scooter te voorkomen.


---

VENW/DGP-2007/6142

Ik zal in overleg treden met het College bescherming persoonsgegevens over het openbaar stellen van het kentekenregister van voertuigen voor wat het zogenoemde "gestolen" signaal betreft. Een vergelijkbare mogelijkheid is er tijdelijk geweest ten tijde van de kentekening van bestaande bromfietsen. Potentiële kopers konden toen het register gestolen bromfietsen raadplegen om te zien of een bromfiets of scooter als gestolen geregistreerd stond. Mijn streven is om het overleg met het College bescherming persoonsgegevens dit jaar positief af te ronden zodat in de eerste helft van 2008 het kentekenregister voor wat het "gestolen" signaal betreft voor ieder toegankelijk zal zijn.

Voor fietsen geldt dat het Kabinet het huidige niveau van zo'n 750.000 gestolen fietsen per jaar onaanvaardbaar hoog vindt. In de gesprekken die het Kabinet met de burgers voerde, werd fietsendiefstal specifiek naar voren gebracht als ergernis. Dit zal dan ook worden aangepakt. Onder meer door het realiseren van meer en veilige stallingsmogelijkheden en door ervoor te zorgen dat het landelijk fietsdiefstalregister bij de RDW eind dit jaar al door tenminste 80% van de politieregio's, met terugwerkende kracht tot 1 januari 2007, gevuld wordt. Als dit gerealiseerd is, wordt dit fietsdiefstalregister via internet opengesteld voor branche en publiek. Er kan dan door opgave van een of meer unieke identificerende kenmerken van een fiets, zoals bijvoorbeeld een framenummer of een tagnummer, gecheckt worden of een bepaalde fiets al dan niet als gestolen bekend staat. De openstelling van het fietsdiefstalregister is ook het moment om het publiek te informeren. Ik verwacht een dergelijke publiekscampagne het komende voorjaar.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Camiel Eurlings

---