Gemeente Maastricht

Start van campagne maastricht-bereikbaar.nl

Partijen slaan handen ineen

De gemeente Maastricht slaat de handen ineen met Veolia Transport, Q-Park, A2 projectorganisatie en de Kamer van Koophandel om de bezoekers van de stad zo goed mogelijk te informeren over de bereikbaarheid van de stad Maastricht. Daartoe wordt een gezamenlijk campagnebeeld geïntroduceerd onder de noemer www.maastricht-bereikbaar.nl.

De bereikbaarheid van de stad Maastricht heeft de volle aandacht van het stadsbestuur. De beeldvorming over de bereikbaarheid van de stad staat de laatste tijd onder druk. Dat beeld wordt gevoed door allerlei ontwikkelingen zoals de wachttijden bij de doseerlichten, de toekomstige ondertunneling van de A2 en de filevorming voor parkeergarages op drukke dagen. Om deze ontwikkeling te keren heeft wethouder Wim Hazeu een werkgroep geformeerd waarin het Projectbureau A2 Maastricht, Veolia Transport, Q-Park, de Kamer van Koophandel en de gemeente participeren. Doel van deze werkgroep is om gezamenlijk activiteiten te ontplooien en informatie te verstrekken over de bereikbaarheid van de stad Maastricht. Ook wil de werkgroep, door deze gezamenlijke aanpak, het gebruik stimuleren van (brom)fiets en openbaar vervoer.

Een van de eerste activiteiten die de werkgroep heeft opgezet betreft een onderzoek onder bezoekers van het centrum van Maastricht naar de bereikbaarheid van de stad. Het onderzoek toont aan dat beeld en werkelijkheid wat betreft de bereikbaarheid van het centrum niet altijd overeenkomen. Dat is een belangrijke reden om vervolgactiviteiten te ontplooien en goede informatie te geven over de bereikbaarheidsaspecten van de stad Maastricht. De vervolgactiviteiten bestaan onder meer uit de introductie van een gezamenlijk campagnebeeld onder de noemer www.maastricht-bereikbaar.nl.

Vanaf vandaag is de gelijknamige website online. Hierop is informatie te vinden over de diverse vervoers- en parkeermogelijkheden. De site wordt ook ingezet om actuele verkeersmaatregelen aan te kondigen. De informatie op deze site wordt de komende weken verder uitgebreid. Morgen wordt in de lijn van de campagne een informatiebord geplaatst bij de doseerlichten op zowel de Bosscherweg als de Brusselseweg met korte informatie over het doel van de doseerlichten. De bedoeling is om de borden op meer plekken te plaatsen waar doseerlichten staan.

Andere activiteiten die op stapel staan zijn onder meer aanpassing van het Parkeer route informatiesysteem (PRIS), extra bekendheid genereren voor de fietsenstallingen in de binnenstad, een buslijnenkaartje in samenwerking met Veolia Transport en promotie van het Park-en-Walk-terrein Cabergerweg.

Onderzoek naar bereikbaarheid van het centrum Maastricht: Bezoekers overwegend positief over bereikbaarheid

Een onderzoek naar de bereikbaarheid van het centrum van Maastricht toont aan dat 76 procent van de bezoekers die met de auto naar het centrum komen een positief beeld heeft over de bereikbaarheid van het centrum van Maastricht. Het merendeel van de bezoekers komt van buiten de stad. 39 procent van de centrumbezoekers komt uit Maastricht. 83 procent van de automobilisten heeft direct een parkeerplaats gevonden. Om het centrum te bereiken heeft 16 procent in de file gestaan op diverse invalswegen. Inwoners uit Maastricht oordelen negatiever over de bereikbaarheid dan bezoekers van buiten de stad. Verder blijkt uit het onderzoek dat van het totaal van de groep ondervraagden (44 procent) de auto het favoriete vervoermiddel is. Daarentegen blijkt dat de inwoners van de stad vooral te voet of met de (brom)fiets de stad bezoeken (70 procent). Van de fietsers maakt 58 procent gebruik van de bewaakte fietsenstallingen in de stad. Van de reizigers die met het openbaar vervoer komen zijn de meesten tevreden tot zeer tevreden over de trein- en busverbindingen. Veel bezoekers zien het OV ook als een reëel alternatief voor de auto.

Dit zijn een aantal belangrijke conclusies uit een onderzoek dat de gemeente Maastricht in juni/juli heeft laten uitvoeren onder 1.114 bezoekers van het centrum. Deze zogenaamde nulmeting heeft als doel om de tevredenheid van de bezoekers over de bereikbaarheid van de stad in kaart te brengen. Het onderzoek heeft geen betrekking op woon-werkverkeer. De bedoeling is om het onderzoek op een later tijdstip, in een ander seizoen in het jaar te herhalen. De resultaten uit het onderzoek worden gebruikt om gericht communicatieactiviteiten te kunnen uitzetten onder de noemer www.maastricht-bereikbaar.nl.

Samenvatting onderzoeksresultaten

In de periode 11 juni tot 7 juli zijn 1.114 interviews onder bezoekers in het Maastrichtse centrum gehouden. Deze periode wordt gezien als een vrij neutrale periode in het jaar. De resultaten van het onderzoek moeten gezien worden als een nulmeting.

In het onderzoek worden vier doelgroepen onderscheiden: automobilisten, (brom)fietsers, voetgangers en bezoekers die met het openbaar vervoer zijn gekomen. Driekwart van de bezoekers komt naar het centrum om te winkelen, een kwart komt voor horecabezoek en eveneens een kwart komt om gezellig door de stad te wandelen en rond te kijken. Dit zijn de meest genoemde bezoekdoelen. Het centrum trekt veel bezoekers van buiten Maastricht. 39 procent van de bezoekers is Maastrichtenaar, 24 procent komt uit de regio Zuid-Limburg, 20 procent uit de rest van Nederland en 17 procent komt uit het buitenland. De grootste groep bezoekers (44 procent) komt met de auto (of motor) naar het centrum, bijna een kwart (24 procent) komt met de (brom)fiets of scooter, 15 procent komt met de bus, 10 procent te voet en 7 procent komt met de trein. Verdelen we alle bezoekers in bezoekers uit Maastricht en van buiten Maastricht dan zien we de dat meeste Maastrichtenaren met de (brom)fiets zijn gekomen (48 procent), 22 procent komt te voet, 16 procent met de bus en 13 procent met de auto.

Automobilisten (44 procent)

Het belangrijkste argument om met de auto te komen is omdat dit de snelste en gemakkelijkste manier is om naar het centrum te komen. De parkeergarages Vrijthof en Mosae Forum worden het meeste gebruikt vanwege de situering in het centrum en vanwege hun bereikbaarheid. De grootste groep automobilisten parkeert op de gekozen plek omdat ze die kennen. Bijna een kwart van de automobilisten van buiten Maastricht heeft de P-borden gevolgd. De meeste automobilisten hebben direct een parkeerplek gevonden (83 procent), de overige hebben gemiddeld acht minuten moeten zoeken of wachten. In totaal heeft 16 procent in de file gestaan om naar het centrum te komen (3 procent heel even, 13 procent (vrij) lang. De voornaamste knelpunten waren A2 Geusselt, de Bosscherweg, de Noorderbrug, de Meerssenerweg, de A2 vanuit Eijsden, de Kennedybrug en Avenue Ceramique. Van alle automobilisten vindt ruim 20 procent het parkeertarief echt te duur, 28 procent vindt het aan de dure kant en ruim een kwart vindt het tarief redelijk. Van de groep Maastrichtenaren vindt ruim een derde het tarief echt te hoog. Het oordeel van automobilisten over de bereikbaarheid van het centrum en de parkeermogelijkheden is positief. Ook hier weer zijn de Maastrichtenaren iets minder positief. Het openbaar vervoer was voor drie kwart van de Maastrichtenaren een alternatief, van de niet-Maastrichtenaren geeft 62 procent aan dat ze in plaats van de auto ook met het openbaar konden komen. Wat zou er, naar eigen zeggen, moeten veranderen alvorens de automobilisten het openbaar vervoer kiezen? De grootste groep automobilisten (45 procent) zegt gewoonweg dat er niets hoeft te veranderen. Een goedkoper kaartje, meer verbindingen per uur en een kortere loopafstand naar station/haltes worden daarnaast vrij frequent genoemd.

Openbaar vervoer (22 procent)

In het algemeen zijn openbaar vervoer reizigers tevreden over de bus- en treinverbinding naar Maastricht. Maar liefst 91 procent van de bezoekers is (zeer) tevreden over de treinverbinding, bijna driekwart is (zeer) tevreden over de busverbinding naar het centrum. De meest genoemde argumenten om met het openbaar vervoer te reizen zijn dat het goedkoop is, dat men altijd met het openbaar vervoer reist, dat het centrum goed bereikbaar is met het openbaar vervoer, dat parkeren van auto te duur is in het centrum en dat men geen ander vervoermiddel ter beschikking heeft. Voor al deze argumenten geldt dat deze relatief veel genoemd worden door Maastrichtenaren en iets minder door niet-Maastrichtenaren.

(Brom)fiets (24 procent)

Het meest genoemde argument om de (brom)fiets te gebruiken om naar het centrum te gaan is dat het simpelweg de snelste en gemakkelijkste manier is. Dit argument is door bezoekers van buiten Maastricht minder genoemd. Voor veel (brom)fietsers zijn de kosten ook een argument. De grootste groep bezoekers heeft de (brom)fiets in een bewaakte stalling in het centrum gestald. De bewaakte stallingen op het Vrijthof en de Kesselskade zijn het meest in trek. Daarnaast is er een behoorlijke groep (42 procent) die hun fiets onbewaakt heeft gestald. Zo'n 94 procent van de (brom)fietsers is tevreden over de bereikbaarheid van het centrum. De stallingsmogelijkheden worden iets lager gewaardeerd, bijna twee derde is hier positief over.

Voetgangers (10 procent)

De meeste bezoekers die te voet naar het centrum zijn gekomen wonen of logeren in het centrum (63 procent). Circa 88 procent is (zeer) tevreden over de wandel/looproute richting centrum.

Benchmark

In vergelijking met andere steden trekt het centrum van Maastricht veel bezoekers van buiten de stad. Het autogebruik is vrij hoog en dit geldt voornamelijk voor de niet-Maastrichtenaren. De bereikbaarheid met de auto, de (brom)fiets en het openbaar vervoer worden goed gewaardeerd en dit geldt eveneens voor de parkeermogelijkheden. Grosso modo zijn de niet-Maastrichtenaren iets positiever over bereikbaarheidsaspecten dan de Maastrichtenaren. Het complete onderzoek is in te zien op www.maastricht-bereikbaar.nl.

Zie ook:

www.maastricht-bereikbaar.nl