Gemeente Breda

Breda kiest voor kunstgrasvelden

Het college van burgemeester en wethouders stelt voor dat de gemeente het initiatief voor de aanleg, de bekostiging en het onderhoud van kunstgrasvelden voor voetbal en hockey in de toekomst volledig op zich neemt.

Dat staat in de conceptnota "Kunstgrasvelden voor voetbal en hockey in Breda" die het college deze week heeft vastgesteld. In het Meerjareninvesteringsplan van de gemeente is reeds vooruitlopend op de vaststelling van de nota een bedrag van 1,7 mln. euro uitgetrokken voor de aanleg van vier kunstgrasvelden. Het college geeft de nota nu vrij voor inspraak.

De toepassing van kunstgrasvelden levert een aantal voordelen op zoals een grotere capaciteit, een stabiele kwaliteit, een beperkter ruimtebeslag voor sportvelden en een hoger maatschappelijk rendement. De aanleg van kunstgrasvelden kan op sportcomplexen een oplossing betekenen voor capaciteitsproblemen. De kosten vormen echter een groot obstakel voor verenigingen om zelf kunstgrasvelden aan te leggen. Om die reden stelt het college voor dat zij het initiatief neemt om dergelijke velden naar zich toe te halen, en zorg draagt voor de bekostiging van kunstgrasvelden voor voetbal en hockey.

In de conceptnota is een regeling uitgewerkt die aangeeft wanneer verenigingen aanspraak kunnen maken op een kunstgrasveld. De aanleg van kunstgrasvelden wordt gekoppeld aan de capaciteitsbehoefte. Er wordt voorgesteld om een jaarlijkse teldatum (1 oktober) te hanteren. Op basis van het ledenaantal en de competitieteams van de verenigingen stelt de gemeente vast welke veldcapaciteit nodig is en hoe deze zich verhoudt tot de beschikbare veldcapaciteit. Bij een capaciteitstekort van 25% of meer volgt de gemeente de ontwikkeling van het ledenaantal van de betreffende vereniging gedurende 1 jaar. Wanneer bij de eerstvolgende teldatum opnieuw een capaciteitstekort van 25% of meer wordt vastgesteld doet het college bij de eerst volgende kadernota een verzoek tot het beschikbaar stellen van een krediet voor de aanleg van een kunstgrasveld. De gemeente draagt vervolgens de verantwoordelijkheid voor de aanleg van het kunstgrasveld en is vanuit haar rol als eigenaar verantwoordelijk voor het onderhoud ervan. Verenigingen huren vervolgens het kunstgrasveld van de gemeente. Op basis van de aangeleverde informatie over het seizoen 2006/2007 is er bij vier gemeentelijke sportcomplexen sprake van een capaciteitstekort van 25% of meer.

Naast het oplossen van het capaciteitsvraagstuk wil het college ook de mogelijkheid creëren om door middel van aanleg van kunstgrasvelden de sociale cohesie in de wijken te bevorderen. Het college wil verzoeken vanuit de wijk om een kunstgrasveld aan te leggen daarom ondersteunen. Alhoewel het niet gaat om een capaciteitstekort vindt het college het belangrijk genoeg om de jeugd in de wijken genoeg sport- en spelmogelijkheden te bieden. Sport vervult in toenemende mate een maatschappelijke functie. Door de aanleg van een kunstgrasveld op bestaande buitensportcomplexen ontstaat de mogelijkheid om jongeren uit de wijk na schooltijd en in vakanties sportactiviteiten te laten beoefenen. Bij een verzoek hiertoe draagt de gemeente onder voorwaarden vanuit het sportbudget 1/3 deel van de totale kosten bij voor de aanleg van het kunstgrasveld. Daarbij stelt de gemeente de voorwaarde dat 2/3 deel van de aanlegkosten zijn afgedekt door bijdragen van andere partners. Het college geeft de conceptnota "Kunstgrasvelden voor voetbal en hockey in Breda" vrij voor inspraak en zendt deze toe aan de Bredase voetbal- en hockeyverenigingen.

Breda, 20 september 2007

Te downloaden:

* nota kunstgras def _ repro.pdf