Ingezonden persbericht




PERSBERICHT

Alexander Sakkers, voorzitter Transport & Logistiek Nederland, neemt deel aan debat 'Derde Kamer'

Donderdag 20 september Van der Valk Emmen

De inmiddels traditionele Derde Kamer-bijeenkomst wordt door de samenwerkende businessclubs georganiseerd op donderdag 20 sept. a.s. De bijeenkomst staat in het teken van de opening van de A37 in december van dit jaar. Daarnaast is het thema Transport & Logistiek een belangrijk onderdeel van de begroting die gisteren is gepresenteerd op Prinsjesdag.

De A37 is klaar. Hoe nu verder?

Er is jarenlang voor gelobbyd en hard voor geknokt en in december is het een feit:

De A37, die onze regio verbindt met Noord- en Oost Europa, is eindelijk klaar.

Maar wat betekent dit nu? Nu kan het echte werk pas beginnen..

Professor Lori Tavasszy, hoogleraar Goederenvervoer en Ruimtelijke- en Economische Ontwikkeling aan de Radboud Universiteit Nijmegen, gaat onder andere in op de economische gevolgen van de ontwikkeling van verkeersassen voor de regio.

Vervolgens vertelt de heer Dirkjan Zwagerman, director of Sales van Penske, een verhaal uit de praktijk. Als vervoerder, terminal en distributiecentrum heeft Penske veel baat bij aanleg van de A37 wat zorgt voor een goede aansluiting met het zogenaamde 'Achterland'. De heer Zwagerman zal zijn verhaal met concrete voorbeelden doorspekken.

Na afloop van presentaties is het tijd voor discussie onder leiding van Martin Steenbeeke, met medewerking van de heer drs. Alexander Sakkers, sinds 1 september voorzitter van de brancheorganisatie Transport & Logistiek Nederland.

Transport en Logistiek Nederland is ingenomen met de ambitieuze verkeers- en vervoersplannen in de miljoenennota, maar denkt dat milieudoelstellingen en lastenverzwaringen daar haaks op staan. Sakkers: "De kabinetsplannen ontberen realiteitszin. Het is een verzameling losstaande maatregelen, die haaks op elkaar staan."

"Het is positief dat het kabinet prioriteit wil geven aan het versterken van de logistieke concurrentiekracht van Nederland door te investeren in de mainports en wegen. Alleen de weg ernaar toe is volledig onhaalbaar door de lastenverzwaringen. Zakelijke rijders zullen geen meter minder rijden door een dieselaccijnsverhoging die enkel de economie schaadt en bovendien niets oplevert voor het klimaat dat juist meer gebaat zou zijn bij het promoten van dieselmotoren. Ook omdat het kabinet de CO2-uitstoot niet zoals de rest van Europa met 20 procent, maar met 30 procent wil verlagen", aldus Sakkers.

Het belooft een interessante discussie te worden morgen. Komt u ook?