The Girlfriend Experience, Back Online


Internetspel met 4 avatars van vlees en bloed tijdens PICNIC 07
AMSTERDAM, 20070921 -- Amsterdam 20 september 2007 - Mediamatic en het Liminal Institute presenteren tijdens PICNIC 07 Martin Butlers veelgeprezen project 'The Girlfriend Experience'. Butler zet op 26, 27 en 28 september weer vier menselijke avatars in om via de computer mee te spelen. Dit keer je vanaf thuis en op de PICNIC conferentie in Amsterdam inloggen op Mounir Noah Valentijn (bekend van de film het Schnitzelparadijs), Marjolein Vogels, Aimar Pérez Galí (Spanje) en Helga Wretman (Zweden). Kies een avatar, stuur deze aan via Skype en ontdek wat je met hem of haar kunt doen.

Meespelen kan tijdens PICNIC 07, van woensdag 26 t/m vrijdag 28 september in de Zuiveringshal Oost van de Westergasfabriek in Amsterdam. Of speel mee vanaf thuis door in te loggen via www.mediamatic.net/girlfriend. Meer informatie, de speeltijden en uitleg staan op de Mediamatic website.

De onstuimige groei van online avatar communities zoals 'Second Life' en World of Warcraft heeft ertoe geleid dat mensen in toenemende mate online een sociaal en economisch bestaan kunnen opbouwen. Tegelijk roept deze ontwikkeling vragen op over de aard van dit bestaan en de gevolgen die het voor omgangsvormen in 'first-life' heeft.

Wanneer je gebruikmaakt van virtuele avatars kun je doen en laten wat je wilt. In 'The Girlfriend Experience' moet je elkaar eerst aftasten. Speler en avatar onderzoeken wat ze aan elkaar hebben en hoe ver de avatar wil gaan in het uitvoeren van specifieke wensen. Wie hier de controle heeft is misschien niet altijd even duidelijk.

De titel van het project, 'The Girlfriend Experience', verwijst naar het paradoxale karakter dat veel sociaal gedrag online heeft. Enerzijds de veilige anonimiteit van het gebruik van de avatar, anderzijds de intieme ontboezemingen en projecties van verlangen die zich makkelijker uiten. Voor Martin Butler is het precies dit samenvallen van twee schijnbare uitersten, anonimiteit en intimiteit, dat een belangrijk deel van het hedendaagse sociale verkeer typeert. De best betaalde prostituees zijn doorgaans die waarbij de klant zich voelt of hij bij zijn vriendin is, bij wie hij een Girlfriend Experience heeft.

Onder grote (inter-)nationale belangstelling werd The Girlfriend Experience eerder uitgevoerd bij Mediamatic van januari tot maart 2007.

------------------------- einde bericht ----------------------





Mediamatic