Nieuwe huisstijl Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten door Thonik


AMSTERDAM, 20070920 -- Tijdens het openingsfeest voor het nieuwe studiejaar op 19 september is de nieuwe huisstijl van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, ontwikkeld door bureau Thonik, gepresenteerd aan de medewerkers en studenten. Uitgangspunt van de huisstijl is dat de rijke cultuur en traditie van de verschillende onderdelen van de AHK behouden blijven, terwijl de AHK als geheel duidelijk zichtbaarder wordt. De hoofdelementen van de huisstijl zijn het nieuwe woord- en beeldmerk met een eigen kleur per onderdeel van de hogeschool. Het beeldmerk, verschoven bollen, symboliseert een `moving target': het streven naar excellentie als een permanente uitdaging, maar nooit een vast bezit.

Naast het nieuwe logo is een enthousiasmerende illustratiestijl ontwikkeld die voortkomt uit de elementen van het beeldmerk. De uitingen worden gekenmerkt door een abstracte, verbeeldende en de aandacht trekkende buitenkant en een heldere, duidelijk gestructureerde binnenkant. Daardoor wordt een tweeledig communicatiedoel bereikt: uitingen die in het oog springen en passen bij de bijzondere opleidingen van de AHK en tegelijkertijd heldere, duidelijke informatie voor de verschillende doeleinden.
Er is gekozen voor een gefaseerde invoering. Sommige uitingen zijn al eerder ontwikkeld in de nieuwe huisstijl, zoals de collegekaart voor het studiejaar 2007-2008 en een flyer van het Conservatorium van Amsterdam voor de Uitmarkt. De metamorfose van de website is in een latere fase ingepland, en in het komende studiejaar zullen diverse andere elementen worden ontwikkeld.

In 2007 won Thonik de Nederlandse Huisstijlprijs met de huisstijl voor de Socialistische Partij, evenals een eervolle vermelding voor de huisstijl van Theater Bellevue. Ook in 2003 won Thonik (samen met Eden Design) de Nederlandse huisstijlprijs met de huisstijl van de Gemeente Amsterdam; 2005 ontvingen zij een eervolle vermelding voor de huisstijl van Spinhex & Industrie drukkers. Hun campagne voor de SP won verder de Nederlandse Designprijs 2006 en de Gouden Esprix en de Esprix publieksprijs 2007, de Designprijs Rotterdam 2007 en werd genomineerd voor de Reclamejaarprijs. Thonik, met tal van opdrachtgevers in de culturele en collectieve sector, wordt internationaal gezien als een van de representanten van Dutch Design.

De Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten bestaat uit de volgende instituten:de Academie voor Beeldende Vorming, de Academie van Bouwkunst, het Conservatorium van Amsterdam, de Nederlandse Film en Televisie Academie, de Reinwardt Academie en de Theaterschool. De tweede fase instituten DasArts en Binger Filmlab zijn gelieerd aan de AHK. De AHK heeft een breed aanbod aan opleidingen, met verschillende specialistische studierichtingen. Aan de AHK worden niet alleen studenten tot uitvoerende en scheppende kunstenaars opgeleid, maar ook docenten en mensen die achter de schermen of op organisatorisch vlak werken, zoals producenten, scenografen, technici of satentoonstellingsmakers.





Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten