Ingezonden persbericht


's-Hertogenbosch, 20 september 2007

Euler Hermes:
Transportbranche presteert goed, maar moet investeren in IT, hoger opgeleid personeel en supply chain management

Consolidatiegolf in Nederlandse transportsector onvermijdelijk

De Nederlandse transportsector zit in de lift. In 2006 en 2007 heeft de sector zich ontworsteld aan het diepe dal waarin zij tot 2005 verkeerde. Door de aantrekkende economie en het herstel van het consumentenvertrouwen in de afgelopen twee jaar neemt de vraag enorm toe. Dit blijkt uit onderzoek van Euler Hermes, de grootste kredietverzekeraar ter wereld. Hoewel de Nederlandse transportbranche nog steeds vooroploopt in de internationale transportwereld staat de sector in ons land onder een steeds grotere druk, vooral door concurrentie uit lagelonenlanden, een verschuiving van de transportvraag en toenemende drukte op de Nederlandse wegen. "Om haar positie te behouden en internationaal concurrerend te blijven, is een consolidatiegolf op den duur onvermijdelijk. Ook moeten Nederlandse transporteurs meer investeren in IT, hoger opgeleid personeel en supply chain management", aldus Johan Geeroms, teamleider risk underwriting van Euler Hermes.

In Nederland is de transportbranche van oudsher een sector van betekenis. Vier procent van het bruto nationaal product komt voort uit de logistieke sector. De sector is bovendien goed voor maar liefst 8 procent van de werkgelegenheid in Nederland wat overeenkomt met 350.000 arbeidsplaatsen.

In 2006 en 2007 herstelde de Nederlandse transportbranche zich van de zware klappen die zij kreeg als gevolg van de economische recessie. Tot 2005 was sprake van een enorme overcapaciteit door een sterk dalende vraag. In de afgelopen twee jaar is de vraag echter zo gegroeid, dat de sector juist vaak de capaciteit ontbeert om hieraan te voldoen. Het tekort aan arbeidskrachten en de 55-urige werkweek dragen hier niet aan bij. Geeroms: "Een aanwijzing dat deze groei structureel is, is het feit dat internationale vrachtwagenproducenten als MAN, Scania en Daf steeds meer grote orders krijgen. Ook Transix, de grootste aanbieder ter wereld van navigatiesystemen voor vrachtwagens, wordt geconfronteerd met een stijging van het aantal bestellingen."

Opvallend is dat de Nederlandse transportsector weliswaar uitstekend presteert, maar dit zich niet vertaalt in minder faillissementen. Zo waren er achtereenvolgens in 2005 105 faillissementen en in 2006 - het jaar waarin het herstel in de transportbranche intrad - 151. Ook in 2007 blijft dit aantal gelijk. Volgens Euler Hermes komt dit mede doordat veel nieuwe partijen tot de markt toetreden. "Veel nieuwe toetreders transporteren van A naar B en hebben niet de mogelijkheid om te investeren in geïntegreerde transportoplossingen. Doordat zij vaak te weinig toegevoegde waarde bieden, verdwijnen deze spelers weer snel van het toneel. 44 procent van het aantal faillissementen doet zich voor bij bedrijven die korter dan vijf jaar bestaan."

Andere verwachtingspatronen
Ondanks de gunstige vooruitzichten benadrukt Euler Hermes dat de logistieke sector in Nederland in de komende jaren onder een steeds grotere druk staat door de veranderende verwachtingspatronen van de klant en door concurrentie uit lagelonenlanden. Steeds meer bedrijven verschuiven hun productie naar Oost-Europa. "Veel transporteurs, zoals Vos Logistics, bieden geïntegreerde transportoplossingen en volgen hun klanten wanneer die hun activiteiten verplaatsen naar andere landen. Vooral Polen heeft zich zo in zeer korte tijd ontwikkeld tot een toonaangevend Europees transportland. Polen is inmiddels de 'gateway' naar Rusland en Centraal-Azië", stelt Geeroms.

Prijs versus betrouwbaarheid
Uit de sectoranalyse van Euler Hermes blijkt dat in de huidige concurrentieverhoudingen de prijs niet meer de doorslaggevende factor is. Zo hechten klanten vooral waarde aan respectievelijk betrouwbaarheid, flexibiliteit en reactiesnelheid en pas daarna aan prijs. Daarom is het voor de Nederlandse transportsector des te belangrijker om te investeren in supply chain management en intermodaal vervoer. Transporteurs specialiseren zich hierbij in een geïntegreerd aanbod van verschillende transportvormen: van wegtransport tot vervoer over water of via pijpleidingen tot en met opslag (warehousing) en het reinigen van tanks. Intermodaal vervoer wordt steeds belangrijker, omdat bedrijven steeds minder producten op voorraad willen hebben en deze 'just in time' geleverd willen krijgen. Door deze ontwikkelingen worden transporteurs steeds meer gedwongen te investeren in IT en hoger opgeleid personeel om deze meer complexe vorm van dienstverlening optimaal vorm te kunnen geven. Hier ligt volgens Euler Hermes dan ook de grootste uitdaging voor de sector.

Consolidatiegolf
Europese autoriteiten stimuleren de vervoersmodi spoor en binnenvaart en ontmoedigen wegvervoer ondermeer door verstrengde milieuwetgeving. Tegelijkertijd biedt dit kansen voor middelgrote en grote bedrijven om intermodaal vervoer en 'supply chain management' aan te bieden. Hoewel ons land in Europa nog steeds een voortrekkersrol vervult, kunnen veel Nederlandse transportbedrijven deze geïntegreerde service niet bieden. Ondanks de verbeterde situatie na de invoer van de Nieuwe Wet Wegvervoer Goederen 2007, verwacht Euler Hermes dat binnen de Nederlandse transportsector de echte consolidatieslag nog moet beginnen. Om in deze sterk concurrerende markt te overleven, worden de komende jaren vooral middelgrote partijen gedwongen tot schaalvergroting.


- EINDE PERSBERICHT -

|                                                                      |
|Euler Hermes is wereldmarktleider op het gebied van                   |
|kredietverzekeringen en één van de leiders op het gebied van          |
|borgstellingen, garanties en incasso. Met ruim 5.800 medewerkers in 49|
|landen biedt Euler Hermes een uitgebreide dienstverlening aan B-to-B  |
|klanten die hun debiteuren willen verzekeren. De groep heeft in 2006  |
|een omzet van 2.01 miljard euro geboekt.                              |
|                                                                      |
|Euler Hermes, dochtermaatschappij van AGF en onderdeel van de Allianz |
|Group, is genoteerd aan Euronext Parijs. De groep en haar             |
|belangrijkste dochtermaatschappijen op het gebied van                 |
|kredietverzekeringen hebben een AA- rating van Standard & Poor's.     |
|                                                                      |
|www.eulerhermes.com                                                   |
Contact:
|Perscontacten / Euler Hermes in      |                             |
|Nederland                            |                             |
|Leonie Rombout: +31 (0)73 688 96 65  |                             |
|Pettelaarpark 20                     |                             |
|5216 PD 's-Hertogenbosch             |                             |
Cautionary Note Regarding Forward-Looking Statements:

These assessments are, as always, subject to the disclaimer provided below. Cautionary Note Regarding Forward-Looking Statements: Certain of the statements contained herein may be statements of future expectations and other forward-looking statements that are based on management's current views and assumptions and involve known and unknown risks and uncertainties that could cause actual results, performance or events to differ materially from those expressed or implied in such statements. In addition to statements which are forward-looking by reason of context, the words 'may, will, should, expects, plans, intends, anticipates, believes, estimates, predicts, potential, or continue' and similar expressions identify forward-looking statements. Actual results, performance or events may differ materially from those in such statements due to, without limitation, (i) general economic conditions, including in particular economic conditions in the Allianz SE's core business and core markets, (ii) performance of financial markets, including emerging markets, (iii) the frequency and severity of insured loss events, (iv) mortality and morbidity levels and trends, (v) persistency levels, (vi) the extent of credit defaults (vii) interest rate levels, (viii) currency exchange rates including the Euro-U.S. Dollar exchange rate, (ix) changing levels of competition, (x) changes in laws and regulations, including monetary convergence and the European Monetary Union, (xi) changes in the policies of central banks and/or foreign governments, (xii) the impact of acquisitions, including related integration issues, (xiii) reorganization measures and (xiv) general competitive factors, in each case on a local, regional, national and/or global basis. Many of these factors may be more likely to occur, or more pronounced, as a result of terrorist activities and their consequences. The matters discussed herein may also involve risks and uncertainties described from time to time in Allianz SE's filings with the U.S. Securities and Exchange Commission. The Group assumes no obligation to update any forward-looking information contained herein.

-----------------------
Persbericht


---- --