Ingezonden persbericht


PICNIC '07 officieel van start met green
challenge en urban games

De Nationale Postcode Loterij verbindt zich aan evenement via de eerste

PICNIC '07, 22-29 september 2007, Westergasfabriekterrein, Amsterdam

Amsterdam, 22 mei 2007 - NNa het enorme succes van vorig jaar kondigt de Cross Media Week Foundation PICNIC'07 aan. Gisteravond werd onder grote belangstelling het officiële startsein richting dit festival gegeven in het Transformatorhuis op het Amsterdamse Westergasfabriekterrein. PICNIC is een jaarlijks terugkerend internationaal evenement op het gebied van creativiteit en innovatie, waar professionals uit de media, technologie, entertainment, kunst en wetenschap elkaar ontmoeten en met elkaar van gedachten wisselen over de laatste ontwikkelingen en projecten binnen de industrie. PICNIC '07 vindt dit jaar plaats van 22 tot en met 29 september 2007 op het Westergasfabriekterrein te Amsterdam.

Gedurende de week is er een veelzijdig programma met talrijke master classes, lezingen, workshops van gerespecteerde sprekers en demonstraties waar bedrijven hun innovatieve producten tonen. Er zal ook een avondprogramma zijn met optredens van kunstenaars, muzikanten en acteurs. Dagelijks zal op de website een 'talk show' verschijnen met daarin aandacht voor de hoogtepunten van die dag.

Bas Verhart, medeoprichter van PICNIC en CEO van Media Republic legt uit wat PICNIC '07 tot een onmisbaar evenement maakt: 'Tijdens PICNIC is Amsterdam het hart van de internationale creatieve industrie. Uit verschillende landen en industrieën komen creatieve toppers samen om een unieke 'event experience' te creëren. De passie voor creativiteit is wat ons bindt.' Vorig jaar, tijdens de eerste editie van PICNIC, bezochten circa 5.000 nieuwsgierigen het evenement. Dit jaar worden minstens 7.500 deelnemers verwacht.

Dit jaar wordt voor het eerst de PICNIC Green Challenge georganiseerd. Bij deze wereldwijde 'challenge', in het leven geroepen door de Nationale Postcode Loterij en PICNIC, worden creatieve, ondernemende en innovatieve deelnemers uitgedaagd om een concrete bijdrage te leveren aan het terugdringen van klimaatveranderingen. Het winnende idee dient het broeikaseffect, op een consumentvriendelijke wijze, aantoonbaar te verminderen en draagt bij aan een duurzame levensstijl. De Postcode Loterij stelt ¤ 500.000,- beschikbaaar voor de uitvoering van het winnende plan. Bovendien krijgt de winnaar deskundige coaching door vooraanstaande ondernemers en toegang tot potentiële afnemersnetwerken. Alle inzendingen moeten worden onderbouwd met een gedegen businessplan. Ellen Damsma, Managing director van de Postcode Loterij vertelt: 'We zijn heel blij met onze samenwerking met PICNIC '07. We geloven dat onze beide organisaties een unieke match bieden tussen creativiteit, innovatie en het bouwen aan een duurzame samenleving.' De winnaar van de challenge wordt tijdens PICNIC '07 bekend gemaakt.

In lijn met de milieuvriendelijke PICNIC Green Challenge organiseert PICNIC op de autovrije zondag, 23 september, in Amsterdam het festival 'Come Out & Play'. Dit festival bestaat uit een aantal verschillende 'urban games' en was eerder in New York al een groot succes. Ook kinderen hoeven zich de rest van de week niet te vervelen, want gedurende het hele evenement zullen workshops voor jeugdige bezoekers worden georganiseerd onder de naam PICNIC Junior, waar zij alles te weten kunnen komen over bijvoorbeeld sensoren, geluid en bewegende beelden. Dit alles onder het thema 'Feel, Make & Play'.

Meer informatie over PICNIC, het programma, of over de Cross Media Week Foundation kunt u vinden op www.picnicnetwork.org.

Meer informatie over de challenge kunt u vinden op www.picnicnetwork.org.

Over PICNIC '07 Cross Media Week
PICNIC is Amsterdam's nieuwe jaarlijkse event met de focus op creativiteit, cross media en technologie, in het bijzonder op het gebied van entertainment en communicatie. Het event zal plaatsvinden van 22 t/m 29 september op het Westergasfabriekterrein, een cultureel centrum in een oude gasfabriek in Amsterdam.

Het evenement omvat een conferentie, workshops en evenementen georganiseerd door culturele instanties, industriële maatschappijen en partners uit het bedrijfsleven en het PICNIC at Night avondprogramma dat toegankelijk is voor alle Amsterdammers.

PICNIC wordt mede mogelijk gemaakt door het Ministerie van Economische Zaken, de Gemeente Amsterdam en een aantal corporate, service, network en mediapartners. Voor meer informatie over het event, kunt u kijken op www.picnicnetwork.org.

###



Ingezonden persbericht