Ingezonden persbericht


p e r s b e r i c h t

Steinlen - Meester van Montmartre in Kunsthal Rotterdam

Théophile-Alexandre Steinlen
Meester van Montmartre

22 september 2007 t/m 20 januari 2008

Na het succes van Mucha in 2004 en Toulouse-Lautrec in 2006 presenteert de Kunsthal opnieuw een groots overzicht van één van de meest geliefde kunstenaars uit de Belle Epoque: Théophile-Alexandre Steinlen (1859-1923). Het is voor het eerst dat er zo'n uitgebreide verzameling werk van Steinlen in Nederland te zien is. Het omvangrijke retrospectief van meer dan tweehonderd werken bestaat uit schilderijen, affiches (waaronder de wereldberoemde `Chat Noir'), tekeningen en illustraties. Het meest bijzonder zijn Steinlens schilderijen die lange tijd onderbelicht bleven en waarvan een aantal nooit eerder getoond is. Zij maken een belangrijk deel van de tentoonstelling uit.

Het Parijse straatleven
De van oorsprong Zwitserse Steinlen verhuist in 1881 naar de kunstenaarswijk Montmartre, waar hij één van de beeldbepalende kunstenaars wordt. Montmartre ontpopt zich op dat moment tot het domein van cabarets, nachtelijk vermaak en bon-vivants. Steinlen raakt er bevriend met een groep kunstenaars, onder wie Henri de Toulouse-Lautrec en Adolphe Willette. Steinlen schildert en tekent portretten van de wasmeiden en vagebonds, liefdespaartjes en loopjongens uit de Parijse straten. Ze zijn als voorbijgangers in een film: onderweg, in gesprek, aan het werk. Steinlen observeert hen in het Parijse straatleven en legt hen vast in zijn werk.

Kattenliefde
Het meest beroemd wordt Steinlen door zijn liefde voor katten. Iedereen kent zijn archaïsche zwarte kater die gezeten op een rode ondergrond het cabaret van Le Chat Noir aankondigt. Het affiches dat hij maakt voor dit populaire cabaret wordt hét symbool van Montmartre. Op zijn schilderijen en tekeningen verschijnt de kat in allerlei gedaanten: vals, sierlijk en speels. Steinlen is gecharmeerd van het karakter van het dier.

Illustrator
Steinlen levert illustraties voor o.a. L'Assiette au Beurre, Le Gil Blas, Le Chat Noir en voor bladmuziek. Zijn directe en heldere werkwijze is geliefd bij de pers. De tentoonstelling bevat dan ook een groot aantal tijdschriften en kranten. Met veel empathie verslaat hij de gebeurtenissen van de Eerste Wereldoorlog: soldaten die naar het front trekken, vluchtende families en gewonden. Zijn maatschappelijke engagement komt duidelijk naar voren in de manier waarop hij met zijn tekeningen van kleinburgerlijke taferelen expliciet kritiek levert op de heersende sociale verhoudingen. Steinlens oeuvre is als een beeldverslag van het leven in Montmartre rond de vorige eeuwwisseling. De tentoonstelling is tot stand gekomen met medewerking van het Musée du Petit Palais Genève, dat de grootste Steinlen collectie ter wereld huisvest.

Bij uitgeverij Scriptum Art Books verschijnt de gelijknamige catalogus, (ISBN 978 90 5594 559 7, 29,95)

> Voor meer persinformatie en/of fotomateriaal kunt u contact opnemen met de afdeling communicatie van de Kunsthal Rotterdam: Willemijn van Drunen, t. 010-4400323; Femke van der Stoep, t. 010-4400321, 06-24820655; f. 010-4367152; communicatie@kunsthal.nl > Bij publicatie graag vermelden:
info 010-4400301, www.kunsthal.nl, openingstijden: dinsdag t/m zaterdag 10.00 - 17.00 uur, zon- en feestdagen 11.00 - 17.00 uur


---- --