Ingezonden persbericht


Informatiebericht

Zwaar bevochten kampioenschapspunt voor Tom Coronel tijdens FIA-WTCC

Voor de 17e en 18e ronde van het FIA Wereldkampioenschap voor Toerwagens reisde de WTCC-karavaan naar het vermaarde Brands Hatch in autosportminnend Engeland. Uiteraard verscheen ook SEAT Team Holland rijder Tom Coronel hier aan de start met zijn bekende oranje-zwarte Leon van GR-Asia. Het werd weer een weekend waarin de onderlinge verschillen miniem waren. Voor de Nederlander resulteerde dit in een 13e en een 9e plaats. Maar, omdat de hoger geklasseerde Brit Turkington buiten mededinging meereed, schoven de reguliere WTCC-rijders achter hem een plaats op. Daarmee pakte Tom Coronel in dit weekend weer een zwaar bevochten kampioenschapspunt.

"Ik wist vooraf dat dit een moeilijk weekend zou worden", verklaart Tom Coronel. "Ik heb inmiddels het nodige aan extra gewicht in mijn auto liggen en Brands Hatch is niet de meest geschikte baant voor zo'n auto. Ik was dan ook zeer verrast met de tijd die ik in de kwalificatie haalde. Jammer genoeg sta je daarmee dan op een zestiende startplaats. Let wel! Op een achterstand van 69/100ste achter de man op pole. Hoe competitief wil je het hebben? Bij de start van de eerste race kwam ik goed mee en was alert op alles wat er om mij heen gebeurde. Op het rechte stuk ging het nog goed, maar in de eerste bocht schoof de eerste er al af en even later was het weer raak. Gelukkig kon ik er makkelijk om heen rijden en liep geen schade op. Verder gebeurde er in die eerste race weinig en moest ik het hebben van de mensen die uitvielen. In de tweede race was mijn start goed, alhoewel de achterwiel aangedreven BMW's bij zo'n staande start altijd een fractie sneller zijn. Ik had meerdere gevechten en pakte daarmee de nodige plaatsen. Toen ik achter Jorg Muller (BMW) reed en hij Thompson (Alfa-Romeo) passeerde, wilde ik aansluiten, maar dat lukte net niet. Dan werkt het extra gewicht toch net wat meer tegen dan normaal. Er zat dus echt niet meer in dit weekend. Het was een kwestie van constant en met verstand rijden, hopen op foutjes van anderen en waar mogelijk een plaatsje winnen door iemand in te halen. Uiteindelijk bracht mij dit weekend weer een punt voor het kampioenschap en dat is dan toch weer een resultaat om trots op te zijn, want vooraf had ik daar niet direct op gerekend. Verder was ik deze keer de snelste SEAT Leon met een benzinemotor, alleen de beide dieselaangedreven Leon's eindigden voor mij."

De sponsors die de deelname van Tom Coronel aan het FIA-WTCC mogelijk maken zijn: SEAT importeur Pon Car, McGregor, ATP The Advanced Travel Partner, Auto Trader, TW Steel horloges, Wielengids.nl, Vakantiegoed.nl en Hertz.

Uitslagen FIA-WTCC Brands Hatch
Race 1:

1. Alain Menu (Chevrolet) 16 ronden; 2. James Thompson (Alfa Romeo) op 0.659; 3. Colin Turkington (BMW) op 9.949; 4. Yvan Muller (SEAT) op 2.161; 5.Jordi Gene (SEAT) op 2.999; 6. Rob Huff (Chevrolet) op 3.217 en 13. Tom Coronel (SEAT) op 11.672 Race 2:

1.Andy Priaulx (BMW) 16 ronden 28.05.811;2 Felix Portiero (BMW) op 0.727; 3.Rob Huff (Chevrolet) op 1.160; 4. Colin Turkington (BMW) op 1.382; 5. Yvan Muller (SEAT) op 5.398; 6. Jordi Gene (SEAT) op 5.789; 9. Tom Coronel (SEAT) op 10.549.

Stand in het FIA-WTCC kampioenschap na 18 races:

1.Andy Priaulx 81 punten; 2. Augusto Farfus 69; 3. Yvan Muller 67; 4.Jorg Muller 66; 5.James Thompson 57; 6. Alain Menu 55 en 13. Tom Coronel 23