Partij van de Arbeid

Den Haag, 25 september 2007

Vragen van het lid Tang (PvdA) aan de minister van Verkeer en Waterstaat

over nieuwe low cost vluchten op Schiphol


* Bent u bekend met de berichtgeving over onderhandelingen die Schiphol voert met Ryanair over vluchten die zij wil uitvoeren vanaf Schiphol? (1]


* Gaat het hier om één nieuwe verbinding of volgen er later meerdere?


* Hoe verhoudt zich een nieuwe low cost verbinding met uw beleid om low cost en charters uit te plaatsen naar regionale luchthavens zoals Lelystad?


* Hoe verhoudt zich een nieuwe low cost verbinding met het Schiphol-convenant voor hinderreductie, waarin de genoemde uitplaatsing een prominent actiepunt is?


* Hoe hoog scoort Ryanair op de door Schiphol ontwikkelde "connectivity index"?


* Is het waar dat Ryaniar op basis van deze "connectivity index" weinig kans maakt op de uitgifte van nieuwe slots? Zo ja, op basis waarvan onderhandelen Schiphol en Ryanair dan? Zo nee, werkt de "connectivity index" dan niet goed?


* Hoe gaat u Schiphol ertoe bewegen werk te maken van het idee van selectieve mainport gerelateerde groei in plaats van ongerichte en ongebreidelde groei?


* Vindt Ryanair Schiphol nu niet meer "te duur en te groot"? Betekent dit ook dat de uitlatingen van Ryanair over de (vermeende onoverkomelijke) hoogte van de vliegbelasting toch wat overdreven waren?

(1] http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?ID=22202

Informatie uit de Tweede Kamer gecombineerd met achtergronddossiers en het laatste politieke nieuws. Informatie ter oriëntatie op een bezoek, uitleg over hoe wetten tot stand komen en een rondgang door de geschiedenis van de Staten-Generaal. Kijk nu op www.tweedekamer.nl