Europees oefencentrum voor ondergrondse calamiteiten in Terneuzen

25/09/2007 13:20



Pauw, Sanders, Zeilstra & Van Spaendonck



Gemeente Terneuzen en veiligheidsorganisatie RICAS ondertekenen intentieverklaring

Hulpdiensten in binnen- en buitenland kunnen in de toekomst trainen in Europa's grootste multidisciplinaire oefen- en kenniscentrum voor ondergrondse calamiteiten in Terneuzen. Het oefencentrum, genaamd 'Underground' is ontwikkeld door veiligheidsbedrijf RICAS, onderdeel van Group 4 Securicor, in samenwerking met Heijmans Vastgoed BV, onderdeel van het Heijmans-concern. Met de bouw van Underground verwerft RICAS een unieke positie in Europa. De Gemeente Terneuzen en de Provincie Zeeland krijgen met de realisatie van Underground een belangrijk Europees oefen- en kenniscentrum binnen de grenzen dat direct en indirect werkgelegenheid biedt aan honderden mensen. Voor de bouw van het centrum is vandaag een intentieverklaring ondertekend door algemeen directeur Erwin Reijnders van RICAS en burgemeester Jan Lonink van Terneuzen in het bijzijn van Karla Peijs, commissaris der Koningin en tevens voorzitter van de Commissie Tunnelveiligheid. Underground wordt 20 hectare groot en krijgt een lange oefentunnel van circa 300 meter voor wegverkeer. Ook komt er een spoor- en metrotunnel als trainingsobject. Het streven is om in 2008 de bouw van het centrum te starten.

Al jaren zijn de Nederlandse hulpdiensten voor calamiteitenoefeningen aangewezen op simulaties in tunnels in aanbouw - met alle beperkingen van dien. Incidenteel vinden oefeningen plaats in de Beneluxtunnel en de Westerscheldetunnel. Ook die locaties hebben nadelen: de tunneloefeningen vormen een ernstige verstoring van de reguliere verkeerstromen en de bouwkundige risico's zijn groot. Bovendien leggen milieuwetten forse beperkingen op aan het gebruik van vuur en rook. Sommige brandweerkorpsen oefenen in het buitenland. Dat is tijdrovend en kostbaar en deze faciliteiten zijn kwalitatief onvoldoende. Tegelijkertijd groeit het aantal kilometers weg-, spoor- en metrotunnel in Nederland sterk. Als gevolg van ruimtegebrek worden bovendien parkeergarages en winkelcentra steeds vaker ondergronds gebouwd. Dit wakkert de noodzaak aan om hulpdiensten kwalitatief hoogstaande maar vooral realistische, multidisciplinaire (brandweer, politie, ambulance) oefenfaciliteiten te bieden voor ondergrondse calamiteiten. Deze faciliteiten ontbreken tot nu toe.

Met Underground brengen RICAS en haar partner Heijmans hier verandering in. Underground biedt een 300 meter lange oefentunnel voor wegverkeer met 2x2 rijstroken. Deze tunnel heeft een S-bocht en is uitgerust met reguliere installaties zoals matrixborden, ventilatie, een oproepsysteem en een controlekamer. Tussen de twee tunnelbuizen loopt een vluchttunnel. Nagenoeg elk incident kan worden gesimuleerd, met inbegrip van vuur, rook, slecht zicht, haperende installaties en de aanwezigheid van slachtoffers. Een apart trainingsobject is de spoor- en metrotunnel, die over twee tunnelbuizen met vluchtdeuren beschikt en een metrostation. Naast de oefentunnels, die Underground uniek maken in Europa, biedt het terrein plaats aan trainingsobjecten als een parkeergarage, een chemische plant, een verstedelijkt gebied, een bedrijfshal, een viaduct, een tankstation en een helikopterplatform. Het geheel wordt gecompleteerd met een verkeerscircuit voor rijopleidingen, waar onder meer de politie uitgebreid kan trainen. Underground biedt door de grote diversiteit in trainingsobjecten uitgebreide mogelijkheden voor zowel kleinschalige oefenscenario's als voor grootschalige oefenscenario's waarin meerdere hulpdiensten betrokken zijn.

Op Underground zal tevens een Kennis- en Testcentrum (KTC) worden ontwikkeld. Dit KTC komt tegemoet aan de groeiende vraag naar interactie tussen wetenschap, bedrijfsleven, overheden en hulpdiensten met als doel het verbinden van specifieke kennis met betrekking tot ondergrondse calamiteiten. Het KTC krijgt onder meer de beschikking over een kennisdatabank.

Met de ondertekening van de intentieverklaring is de weg vrij voor het doorlopen van alle benodigde procedures om Underground te realiseren. Het streven is om in 2008 de bouw van het centrum te starten.

RICAS biedt naast consultancy- en opleidingsactiviteiten in de veiligheidszorg aan bedrijven en instellingen ook geïntegreerde veiligheidsconcepten. RICAS verzorgt in Nederland meer dan 120 verschillende trainingen, onder meer voor bedrijfshulpverlening (BHV), brandweer, maritiem, crisismanagement et cetera. De trainingen worden zowel 'in company' gegeven als op de acht grote eigen trainingscentra. RICAS bedient circa 3.000 klanten in Nederland, waaronder landelijke overheden, multinationals en andere grote organisaties in diverse branches. Jaarlijks organiseert RICAS met ongeveer 400 medewerkers, opleidingen voor ruim 150.000 cursisten. Daarmee is RICAS op dit gebied marktleider in Nederland. RICAS is onderdeel van Group 4 Securicor (G4S), specialist op het gebied van beveiliging en veiligheid. G4S biedt een uitgebreid producten- en dienstenpakket voor de meest uiteenlopende toepassingen. Van advies tot en met uitvoering. In Nederland is G4S marktleider met circa 10.000 medewerkers. Wereldwijd is G4S actief met ruim 500.000 medewerkers in meer dan 100 landen. Heijmans is één van de drie grootste bouw- en vastgoedondernemingen in Nederland. De samenwerkende divisies Vastgoed, Infra en Bouw leveren niet alleen full service in eigen land, maar ook in België, Duitsland en Engeland. Heijmans is vertrouwd met boven- en ondergrondse Infra. Zo is Heijmans mede-bouwer van de Westerscheldetunnel, de Sophiaspoortunnel, de HSL-lijn en de Noord/Zuid-metroverbinding in Amsterdam. Met de betrokkenheid van Heijmans is de noodzakelijke brede kennis op het gebied van conceptontwikkeling, vastgoedontwikkeling, bouw en infrastructuur gewaarborgd. De betrokkenheid bij Underground is een resultaat van de activiteiten van Heijmans op het gebied van conceptontwikkeling en full-service dienstverlening.