Auke Visser schenkt Mercur dOr / LOF-prijs voor Publiekstijdschriften
aan Tijdschriften in de Klas- project
P E R S B E R I C H T
Amsterdam, 25 september 2007
---
Auke Visser, CEO van Sanoma Mens Magazines, heeft de bestemming
bepaald voor de 10.000 euro die gekoppeld is aan de door hem gewonnen
Mercur dOr 2006 / LOF-prijs voor Publiekstijdschriften. Deze prijs
werd uitgereikt tijdens het TijdschriftenGala op 7 december 2006. Het
geld dat beschikbaar is gesteld door het Lucas-Ooms Fonds (LOF) gaat
naar het Tijdschriften in de Klas-project van de Stichting Koos de
Boer Fonds. De winnaar van de Mercur dOr / LOF-prijs voor
Publiekstijdschriften, de oeuvreprijs in de tijdschriftenbranche,
wordt geacht voor het geld een doel te kiezen waarmee de branche, het
vak of vakgenoten worden gestimuleerd. Auke Visser is ook voorzitter
van de Groep Publiekstijdschriften van het Nederlands Uitgeversverbond
(NUV).
Het bedrag zal door de Stichting Koos de Boer Fonds speciaal worden
bestemd voor het bouwen van een website gericht op leraren
maatschappijleer van VMBO-scholen. Via deze site zal het door de
stichting ontwikkelde project Tijdschriften in de Klas als lesmodule
op een toegankelijke manier worden aangeboden. Auke Visser: Vanaf de
site zal men lesinstructies, praktijkcases e.d. kunnen downloaden.
Daarnaast zal deze site worden ondersteund door een werkboek met
verdere uitwerking en uitleg over het vak bladenmaken en de
verschillende disciplines binnen het vak. Zowel op de site als in het
werkboek zal worden aangesloten bij multimediale platforms.
De door Auke Visser uitgekozen Stichting heeft tot doel het gebruik
van tijdschriften te bevorderen bij kinderen op vervolgscholen in
vooral kansarme buurten om hen daardoor een breder venster op de
samenleving te bieden. Ook wil men deze leerlingen in aanraking
brengen met beroepen in de tijdschriften- en multimediabranche.
Daarvoor wordt les- en informatiemateriaal aangeboden.
De Stichting heeft het afgelopen schooljaar op drie Weekendscholen in
Amsterdam met het project Tijdschriften in de Klas ervaring opgedaan.
Er zijn drie tijdschriften van de gesponsorde pers gerold, die door de
vooral allochtone leerlingen zelf zijn bedacht en geproduceerd. Vanaf
de brainstorm over de onderwerpen tot aan de vormgeving aan toe hebben
de leerlingen de verschillende facetten van het bladenmaken ervaren.
---
------------------------------------
Nederlands Uitgeversverbond