Nieuwe Gouden @penstaart-verkiezing voor beste kinderwebsite


AMSTERDAM, 20070925 -- Het debat over kinderen en internet wordt teveel overheerst door de vraag welke risico's kinderen lopen. Meer aandacht is nodig voor een discussie over kwaliteit op internet: wat willen we dat onze kinderen wèl zien? In dat kader is gisteren de Gouden @penstaart-verkiezing voor beste kindersite begonnen. Stichting Mijn Kind Online, organisator van de verkiezing, gaf tijdens het evenement PICNIC junior in Amsterdam het startsein op een bijeenkomst waar zo'n 125 mediamakers in discussie gingen over sites voor kinderen.

De Gouden @penstaart wordt uitgereikt in twee categorieën: websites voor kinderen die zijn gemaakt door volwassenen en sites gemaakt door kinderen zelf. Tot november kunnen sites worden ingediend via www.goudenapenstaart.nl. Een vakjury stelt een longlist samen waaruit het publiek in december en januari via internet een winnaar kan kiezen.

Criteria
Kanshebbers worden door de jury beoordeeld aan de hand van toetsbare criteria voor een goede kindersite: aantrekkelijkheid, betrouwbaarheid en gebruikersvriendelijkheid. De criteria, die op de Gouden @penstaart-site worden toegelicht, zijn opgesteld door Mijn Kind Online en professionals op het gebied van kinderen en media, werkzaam voor onder meer Sanoma Uitgevers, KRO Kindertelevisie, usability-bureau 2C, Maroc.nl, marketingbureau IPM Kidwise, het Nederlands Jeugdinstituut en Ouders Online. Zij vormen ook de vakjury.

De Gouden @penstaart werd voor het eerst uitgereikt in 1999, op initiatief van Waag Society. Na de uitreiking van 2004 stopte de verkiezing wegens een tekort aan financiën. Vier jaar later blaast de stichting Mijn Kind Online de Gouden @penstaart-verkiezing nieuw leven in, in samenwerking met Waag Society.

Online vakmanschap
Mijn Kind Online wil met de verkiezing online vakmanschap stimuleren. Inmiddels begint de boodschap wel door te dringen dat je kinderen aan het handje moet nemen op internet. Maar dan is de vraag: waar nemen we ze dan naartoe? De stichting ziet een toenemende behoefte van ouders, maar ook docenten en mediamakers aan criteria voor digitale kwaliteit. Hoe bepaal je wat geschíkt is voor kinderen? Dat doe je niet alleen door te constateren dat geen geweld of seks op staat , zeggen Justine Pardoen en Remco Pijpers van Mijn Kind Online. Zij hopen dat de Gouden @penstaart-criteria de gouden standaard zullen worden voor makers van inhoud voor kinderen op internet.

De herstart is mede mogelijk door een sponsorbijdrage van KPN.

Over de bijeenkomst
Tijdens de bijeenkomst in Amsterdam gingen de makers van de populairste kindersites met elkaar in discussie over wat kwaliteit voor kinderen is. Een verslag is later vandaag te vinden op www.mijnkindonline.nl.

Over de stichting Mijn Kind Online
De stichting Mijn Kind Online (www.mijnkindonline.nl) is een kennis- en adviescentrum jeugd en media dat tot doel heeft meer inzicht te verschaffen in de mogelijkheden van nieuwe media, alsook het bevorderen van het verantwoord gebruik daarvan. Mijn Kind Online doet onderzoek, geeft ouderavonden, trainingen en medialessen, publiceert boeken en ontwikkelt campagnes, zoals de Internetsoa-campagne. Speerpunt van Mijn Kind Online is kwaliteit van media voor kinderen en jongeren.

Mijn Kind Online komt voort uit een samenwerking tussen KPN en Ouders Online (www.ouders.nl). Projectleiders zijn Remco Pijpers en Justine Pardoen.





stichting Mijn Kind Online